سقوط آزاد فروش خودرو چینی در فوریه ۲۰۲۴

با وجود رُشد چشمگیر فروش خودرو های چینی در ژانویه ۲۰۲۴، دومین ماه سال جاری میلادی یک عقبگرد ۳۹۰هزار دستگاهی را در فروش خودرو چینی شاهد بود.

چهارشنبه - ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
سقوط آزاد فروش جهانی خودرو چینی در فوریه ۲۰۲۴

فروش جهانی خودرو های چینی در دومین ماه سال ۲۰۲۴، از نزدیک به ۲ میلیون دستگاه فوریه سال گذشته به ۱.۵۸ میلیون دستگاه کاهش یافت. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، بنا بر آمار انتشار یافته از سوی انجمن سازندگان خودرو چین، CAAM، فروش ماه فوریه ۲۰۲۴ انواع خودرو سبک و سنگین چینی نسبت به ماه فوریه ۲۰۲۳، به میزان ۳۹۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.

به گزارش خودرودیلی، کارشناسان معتقدند تعطیلات به مراتب بیشتر سال نو چینی ها نسبت به سال گذشته باعث شده تا تحویل خودروها به تعویق بیافتد. البته مجموع فروش سال ۲۰۲۴ خودروهای چینی (ژانویه و فوریه) کماکان یک روند صعودی در فروش را نشان می‌دهد، به این ترتیب که با ۱۱ درصد رُشد نسبت به ۳میلیون و ۶۳۰هزار خودرو چینی به فروش رسیده در دو ماهه نخست ۲۰۲۳، حال شاهد فروش ۴میلیون و ۳۲ هزار خودرو چینی در سطح جهانی برای دو ماه نخست ۲۰۲۴ هستیم.

از این تعداد، ۳میلیون و ۲۱۰هزار دستگاه در کشور چین به فروش رسیده که ۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. سهم بازار های بین‌المللی از مجموع فروش خودروهای چینی در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ نیز ۸۲۲ هزار دستگاه بوده که ۳۰ درصد رُشد را نسبت به ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است فروش خودروهای سواری چینی در دو ماه نخست ۲۰۲۴ یک رُشد ۱۱ درصدی را نسبت به ۳میلیون و ۱۲۱هزار دستگاه سال ۲۰۲۳ تجربه کرده و حال، به عدد ۳میلیون و ۴۵۷هزار دستگاه برای بازار چین و دیگر بازارهای بین‌المللی رسیده است. فروش دو ماهه خودروهای تجاری و کار نیز از ۵۷۵ هزار دستگاه ۲۰۲۳ به ۵۰۴ هزار دستگاه رسیده است. گفتنی است خودروهای چینی مبتنی بر انرژی های نو، یا به اصطلاح NEV که شامل انواع خودروهای برقی شده می‌شود نیز در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۲۹ درصدی به ۱.۲۱ میلیون دستگاه رسیده است.

آنچه که اعلام شده، عدد فروش خودروهای چینی در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ بود. در بخش تولید نیز برای این مدت، عدد ۳میلیون و ۹۲۰هزار دستگاه به ثبت رسیده که ۸ درصد بیشتر از مدت مشابه ۲۰۲۳ است. کارشناسان معتقدند با تعهدی که دولت چین بر حمایت از خودروسازان دارد، در ماه های آتی شاهد رُشد فروش خودروهای چینی، در کشور چین و در دیگر بازارهای بین المللی خواهیم بود. انتظار می‌رود برای کل سال ۲۰۲۴، مجموع فروش خودروهای چینی با یک رُشد ۲.۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۳ به ۲۵میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه برسد.

بد نیست بدانید فروش جهانی خودروهای چینی در ۲۰۲۳ نیز رُشد ۵.۷ درصدی به نسبت ۲۰۲۲ داشت اما کماکان از رکورد ۲۶میلیون و ۹۰۰هزار دستگاهی به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۸، فاصله بسیاری دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟