در نشست خبری شرکت شتابان شمال مطرح شد؛ لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورهاست

شتابان شمال در راستای توسعه صنعت لجستیک و ایجاد هم افزایی بین ارکان مختلف آن، اولین جلسه هم اندیشی ملی و نشست خبری را در این حوزه برگزار کرد.

سه شنبه - ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مهندس حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل کالای سراسری شتابان شمال

شرکت حمل‌ونقل کالای سراسری شتابان شمال از زیرمجموعه های گروه سولیکو کاله که بازوی لجستیک این گروه و بزرگترین شرکت حمل یخچالی خاورمیانه به حساب می‌آید، در حاشیه نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه حمل و پخش و تعدادی از شرکت‌های Door-To-Door و پست به مناسبت روز جهانی لجستیک، نشستی نیز با اصحاب رسانه برگزار کرد تا ضمن بیان یک معرفی کوتاه از صنعت لجستیک در ایران و جهان و مروری بر فعالیت های شرکت، از چالش های این صنعت استراتژیک بگوید. این نشست خبری با حضور حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل شتابان شمال، سهراب کارگر رئیس هیات مدیره انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران و محسن شیخ سجادیه دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فارسی‌کار، حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت شتابان شمال در این نشست با اشاره به مفهوم لجستیک، آن را مدیریت جریان محصول و مواد اولیه، اطلاعات و جریان نقدینگی در کل زنجیره تامین خواند و اظهار داشت هیچ کسب‌وکاری بدون وجود زیرساخت لجستیکی مناسب رشد نخواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به این که طبق گزارش بانک جهانی، بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده است و کشورهایی زیرساخت و عملکرد لجستیکی بهتری، حداقل ۱% رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و ۲% رشد بیشتر در تجارت داخلی را تجربه کرده اند، گریزی نیز به نداشتن زیرساخت‌های لجستیکی کشور داشت و گفت: صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورهاست و هرچه این صنعت کارآمدتر و اثربخش‌تر باشد قدرت رقابت‌پذیری بیشتری را برای کشور ایجاد می‌کند.

دوست حقی با اشاره به نگاه سنتی به صنعت لجستیک در کشورمان و قدیمی بودن زیر ساخت ها و تجهیزات لجستیکی موجود از این که هیچ رویکرد یکپارچه‌ای در ایران به لجستیک وجود ندارد و هر سازمانی و هر ارگانی برای خود شبکه لجستیکی ایجاد می‌کند، گلایه داشت و ابراز امیدواری داشت تا با برگزاری نشست‌های اینچنینی که برای اولین بار و به مناسبت روز جهانی لجستیک برگزار می‌شود، بستر هماهنگی و همکاری نزدیک‌تری بین ارکان رقم بخورد. مدیرعامل شرکت شتابان شمال در ادامه با ذکر این مثال که کل ناوگان ریلی ایران تعداد محدودی واگن یخچالی دارد و امکان استفاده از آن برای حمل محصولات فاسد شدنی وجود ندارد اظهار داشت برای توسعه ملی کشور، نیاز به لجستیک چابک و بهره‌ور داریم که لازمه آن، هم اندیشی و حل کردن قدم به قدم این مسائل است.

در ادامه صحبت ها و در معرفی شتابان شمال، دوست حقی این شرکت را بازوی لجستیکی گروه سولیکو کاله معرفی کرد که دارای بیش از ۱۵۰۰ خودروی ملکی بوده، سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. شتابان شمال در حال حاضر علاوه بر فعالیت لجستیکی در گروه سولیکو کاله در بسیاری از شرکت‌های دیگر هم سهمی از حمل را به خود اختصاص داده است. طبق گفته های دوست حقی، شتابان شمال فقط برای ساپورت گروه سولیکو از بیش از ۲۰۰۰ تامین کننده مواد اولیه را به کارخانه های مختلف (بیش از ۱۵ کارخانه در سطح کشور) منتقل می‌کند. از محل این کارخانه ها، برای ۳۶ سایت پخش و ۴ هاب لجستیکی، محصولات ارسال می‌شود و از آنجا برای مشتریان و صنعت FMCG در دسترس قرار می‌گیرد. مدیرعامل شتابان شمال با ذکر این توضیحات، از حمل روزانه ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم شیر ایران توسط ناوگان شیر کاله (شتابان شمال) گفت که از ۲۴ استان به مقصد کارخانه های گروه صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به این که محصولی نظیر شیر، فاسد شدنی است اما زیرساختی برای پشتبانی از لجستیک آن در کشور وجود نداشته، گریزی نیز به اقدامات خارج از مجموعه برای جبران کاستی های زیرساختی از این دست نیز داشت. برای مثال، شتابان شمال نه تنها اقدام به راه‌اندازی امداد جاده‌ای کرده، بلکه شش کلینیک های برودتی را نیز در سطح کشور تاسیس کرده تا از انتقال سریع و بی‌دغده مواد اولیه فاسد شدنی تا محل کارخانه‌ها و همچنین رساندن محصول نهایی سالم به دست مصرف‌کنندگان، اطمینان حاصل گردد.

در بیان ابعاد و بزرگی کار در مجموعه شتابان شمال همین بس که این شرکت با رسیدن محصولات به انبار ها، توسط روزانه در حدود ۱۸۰۰ تن محصول را توسط ۱۶۰۰ دستگاه خودرو از ۳۶ مرکز پخش در سراسر کشور توزیع می‌کند و روزانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار ثبت فاکتور در اقصی‌نقاط کشور توسط این شرکت صورت می‌پذیرد. دوست حقی با اشاره به این موضوع اظهار داشت اگر ماشین هایی که در یک سال توسط شرکت شتابان شمال بارگیری می‌شوند، پشت هم به صف بایستند، صفی معادل دو برابر مرز های کشور را تشکیل می‌دهند. وی افزود در تکمیل این مثال افزود: به تعبیری می‌توان گفت سالیانه در حدود ۲۰۰ بار از زمین تا ماه رفتن و برگشتن می‌شود مسافتی سالیانه که برای توزیع و پخش محصولاتمان طی می‌کنیم.

این حجم بسیار بالا از تردد، نیازمند یک مدیریت جامع و هوشمند است که به گفته دوست حقی، در فضای سنتی و غیریکپارچه صنعت لجستیک کشور، کار آسانی نیست و شتابان شمال مجبور بوده از شرکت های دانش بنیان در این زمینه کمک بگیرد. مدیرعامل شتابان شمال در تکمیل این توضیحات افزود: ما پروژه‌هایی داریم که امسال اولین بار در خاورمیانه به اجرا درمی‌آید و فکر کنم تا سال آینده به سرانجام برسانیم.

وی با اعلام این که لجستیک فقط به معنی حمل نیست و اطلاعاتی که از فرآیند آن به دست می‌آید نیز بسیار حایز اهمیت است، کنترل دمای تریلرهای یخچالی در پروسه حمل را مثال زد و گفت: در گروه سولیکو و شتابان شمال، در این فعالیت لجستیکی در حدود سه هزار نفر از پرسنل از دمای حمل محصولات، یک قسمتی از درآمد خود را کسب می‌کنند.

وی همچنین افزود: این اطلاعات باید توسط یک سری سیستم ها تریسینگ و مونیتورینگ شود و داشته باشیم، سوخت را کنترل کنیم، نرم افزار ERP را هم به‌کار برده‌ایم و اینها پروژه های توسعه ای است که به خاطر نبود زیرساخت ها (توسط شتابان شمال) انجام شده.

حسن دوست حقی در تکمیل صحبت های خود در حضور خبرنگاران اینطور جمع‌بندی کرد که وقتی ایران را مقایسه می‌کنیم با دنیا، فاصله های ما بسیار زیاد است و دلیل آن این است که کماکان سنتی کار می‌کنیم و قادر به این نبوده‌ایم که تکنولوژی را بصورت کامل وارد کنیم. دوست حقی دلیل این عدم موفقیت در ساختار لجستیک کشور را جزیره‌ای کار کردن و نبود یک نگاه یکپارچه به مقوله لجستیک دانست و ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست ها و هم‌اندیشی هایی از این دست، نگاهی متفاوت به مقوله لجستیک ایجاد شود و روزی، همچون روز جهانی لجستیک، روز ملی لجستیک داشته باشیم. وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: یکی از اصلیترین محورهای استرتژیک توسعه ملی، لجستیک است، انشاله بتوانیم آن را ارتقاء دهیم.

در ادامه سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن ملی شرکت‌‌های صنعت پخش ایران به عنوان یکی دیگر از اعضای پنل، نظر خود را درباره اهمیت صنعت لجستیک اینگونه بیان کرد: تعریف لجستیک در دنیا متفاوت از تصور ماست، لجستیک در کلیه عرصه‌های زندگی حضور دارد، هیچ چیزی را نمی‌توان بدون نیاز به حمل‌ونقل تصور کرد، ما در ایران و بازار ایران به دنبال معجزه نیستیم، هدف ما سینرژی و همکاری است تا بتوانیم در لجستیک به پارامترهای جهانی و یا حتی منطقه‌ای برسیم. مثلث تولید، توزیع و دانشگاه باید راه حل‌هایی ارائه دهند.

محسن شیخ سجادیه، دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین نیز با اشاره به وزن زیاد لجستیک در عملکرد کشورها، جایگاه این صنعت را به قدری مهم معرفی کرد که هزینه لجستیکی کشورها را به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی  مطرح می‌کنند. شیخ سجادیه همچنین با اشاره به این که کلیه حمل و نقل های کالا و مسافر، کلیه بنادر، توزیع‌ها و انبارها در کل کشور مربوط به هر نوع کالا زیر مجموعه لجستیک هستند، گفت: ما با صنعت عظیمی روبه رو هستیم که اگر کارکرد درستی نداشته باشد عملا تولید را فلج می‌کند.

وی در ادامه با ذکر این که لجستیک بحث تامین و رساندن مواد اولیه به کارخانه‌ها، بخش حمل و نقل و جابجایی های داخل کارخانه و سپس توزیع محصول را شامل می‌شود و سهم مهمی هم در قیمت تمام شده کالا دارد، گفت: با توجه به تغییر و تحولات اخیر می‌توان دید که لجستیک می‌تواند با ارتقا بهر‌ه‌وری و کاهش هزینه‌ها تا حدودی قیمت تمام شده کالا را هم مدیریت کند.

با پایان این مباحث، نوبت به پرسش و پاسخ رسید که بحث های مهمی در قالب آن مطرح شد. برای مثال دوست حقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد دغدغه‌های جاری فعالان حوزه لجستیک داشت، وجود حلقه‌های مختلف زنجیره تامین و لجستیک زیر نظر نهادهای دولتی و عمومی مختلف را از مهمترین دغدغه‌های شتابان شمال معرفی کرد و گفت: ما در شرکت شتابان شمال در تک تک این حلقه‌ها در حال پیگیری موضوعات کاری خود هستیم و در هر قسمت کار نیاز به اخذ مجوز از سازمان های مختلف داریم که بعضا با هم تناقض هم دارند.

دوست حقی دغدغه بعدی که به دلیل تعریف نشدن این صنعت در کشور پیش آمده را عدم امکان استفاده از تسهیلات بانکی به این دلیل که خودرو، به عنوان اموال قابل ضمانت در بانک‌ها پذیرفته شده نیستند اعلام داشت و گفت: ما حتی امکان ترهین اسناد خودروهای دارای بیمه بدنه خود به عنوان سهم آورده را نداریم و این در حالی است که شتابان در ۵ سال گذشته سالی ۱۰۰ دستگاه (به ناوگان خود) اضافه کرده که همگی از طریق آورده سهامداران بوده و ما عملا امکان تامین منابع مالی از بازار سرمایه را نداشته‌ایم.

وی افزودبا اشاره به این که تمام تسهیلات مالی موجود در بانک های کشور، تولید محورند و شرکت‌های خدماتی در تخصیص این منابع نادیده گرفته شده‌اند، گفت: ما هنوز در ایران یک شرکت 3PL بزرگ نداریم تا شرکت‌های تولیدکننده و فروش، استرس فرآیندهای لجستیکی خود را نداشته باشند و نتیجه این ساختارها، نبود یک شرکت بزرگ مقیاس بین‌المللی در کشور است.

دوست حقی در پاسخ به پرسشی که پیرامون برنامه های تجهیز ناوگان برای ورود به عرصه حمل‌ونقل ریلی گفت: تخصص ما حمل یخچالی است، با پیگیری‌هایی که داشته‌ایم سعی بر ورود واگن‌های حمل یخچالی داریم که اگر نهایی شود می‌توانیم ناوگان حمل ریلی یخچالی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که شتابان شمال در حال حاضر هم برای ارسال به قزاقستان و مسکو در خارج از ایران از شبکه ریلی استفاده می‌کند، گفت: ما اولین بار توانستیم ۲ الی ۳ ماه گذشته یخچال‌های های کیوپ را با تغییراتی استفاده کنیم و مسیر دریای جنوب به شمال را روی ریل با یخچال طی کنیم و برنامه ما این است که در تیرماه ریل و لوکوموتیو کامل یخچالی را طی کنیم و در سال بعدی بیش از ۱۵ الی ۲۰ درصد از حمل را در شبکه ریلی انجام دهیم.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟