تقریبا یک ماه پیش بود که کیا موتورز اولین تصاویر رسمی از نسل پنجم اسپورتیج را منتشر کرد. در آن زمان اطلاعات چندانی در مورد کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ ارائه نشد. اما حال کیا موتورز بالاخره آماده ارائه اطلاعات فنی در مورد این ساخته جدید است. البته توجه داشته باشید آنچه که میخوانید، اطلاعات مدل مخصوص بازار های جهانی است که در مقایسه با مدل مخصوص بازار های اروپایی، فاصله دو محور بیشتری دارد. این فاصله بیشتر دو محور از درب های عریض تر عقب کاملا مشهود است.
ظاهر عجیب اما مُدرن کیا اسپورتیج ۲۰۲۲
کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ نه تنها برپایه یک پلتفرم و ساختار جدید توسعه یافته، بلکه از نظر طراحی نیز کاملا دگرگون شده و از زبان طراحی جدیدی بهره میبرد که نمونهاش را تا به امروز در هیچ یک از خودروهای KIA ندیده ایم. جلوپنجره نمادین کیا موسوم به پوزه ببر در کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ به شکل جدیدی که به “پوزه دیجیتال ببر” شهرت دارد، در نمای جلو نمود یافته. در دو طرف آن نیز بیش از هر چیز، دیلایتهای بومرنگ شکلی خودنمایی میکنند که با امتداد یافتن تا بالای گلگیر چرخهای جلو، میخواهند حس حرکت را حتی در حالت سکون به بیننده القا کنند.
این حس حرکت در نمای جانبی، با بازی چشمنوازی که خطوط و حجمها دارند، جلوه مشخصتری دارد. اما آنچه که بیشتر جلب نظر میکند، خداحافظی با ستونهای عریض عقب در نسل جدید است که به واسطه کشیدهتر کردن فضای شیشهای در این نما، کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ را کشیدهتر از خودرویی که قرار است جایگزینش شود، نشان میدهد.
همچنین باید به طرح به ظاهر شناور سقف اشاره کرد که به لطف فاکتور گرفتن از همین مشخصه، یعنی ستونهای عریض عقب میسر شده و حداقل در ظاهر، اسپورتیج جدید را جادار جلوه میدهد. در ضمن، مدل مخصوص بازارهای بینالمللی با آپشن سقف مشکی نیز قابل سفارش خواهد بود که میتواند قابلیت سفارشیسازی اسپوتریج ۲۰۲۲ را تقویت کند. کیا در نسل پنجم اسپورتیج را سوار بر ست چرخهای جدیدی طراحی کرده که با استایل ۳بعدی و دو رنگ خود، ژست قدرتیتری به خودرو میدهند، مخصوصا در ترکیب با شانههای برآمدهای که در نمای عقب، منتهی به چراغهای LED باریک و کشیده الهامشده از خودرو الکتریکی جدید کیا EV۶ هستند.
کمی بزرگتر از قبل
کراساوور کامپکت کیا در نسل جدید طول بدنه ۴.۶۶۰ میلیمتری و عرض ۱.۸۶۵ میلیمتری داشته، ارتفاع آن ۱.۶۶۰ میلیمتر اعلام شده است. فاصله بین دو محور نیز ۳.۷۵۵ میلیمتر است. به گفته کیا، این تناسبات در ترکیب با ارگونومی بهینه تری که به لطف استفاده از پلتفرم جدید امکانپذیر شده، بیشترین فضای سر، فضای پا و فضای بار را در مقایسه با رقبا به اسپورتیج جدید میدهد. مورد آخر یعنی فضای بار، در نسل جدید به ۶۳۷ لیتر رسیده است.
راحتی و مدرنیته فضای داخلی
متناسب با ساختارشکنی در طراحی ظاهری، مخصوصا در نمای جلو، کیا فضای داخلی اسپورتیج ۲۰۲۲ را نیز با محوریت راحتی و حس مدرن بودن، متفاوت از نسلهای قبل اسپورتیج و همچنین ساختههای فعلی خود طراحی کرده. اصلیترین مشخصه این فضا نیز صفحه مُحدب باریک و کشیدهای است که نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمیو نشانگرهای پشت فرمان را به ظاهر یکی کرده.
این عنصر بصری به قدری در طراحی فضای داخلی، شاخص و تاثیرگذار بوده که حتی فرم دریچههای هوا نیز همسو با طراحی آن شکل گرفته تا تاکید بصری بیشتر بر آن داشته باشند. و اینطور که از تصاویر بر میآید، کیا در انتخاب متریال نیز سلیقه بیشتری به خرج داده و شاهد بهرهگیری از چرم دو رنگ، سطوح تزئینی سیاه برق و همچنین تریم فلزی (یا طرح فلز) در کابین اسپورتیج ۲۰۲۲ هستیم که در کنار طراحی مدرن، یک ماهیت بهمراتب بالاردهتر از قبل به کراساوور کامپکت کیا میدهند.
طبیعی است که با این حجم مدرنیته بصری که در طراحی ظاهری و داخلی تزریق شده، باید انتظار گستره ای کامل تر از قبل در بخش امکانات ایمنی و رفاهی در نسل جدید اسپورتیج باشیم. و همینطور هم هست. علاوه بر آنچه که اشاره شد، شاهد بهره گیری از فناوری های ایمنی فعال کیا موسوم به ADAS هستیم. این مجموعه در اسپورتیج ۲۰۲۲ شامل هشدار احتمال تصادف از روبرو با قابلیت ترمزگیری اتوماتیک، همیار رانندگی در بزرگراه، کروزکنترل هوشمند مبتنی بر رادار، هشدار نقاط کور راننده و پارک اتوماتیک خودرو با استفاده از ریموت میشود.
کیا اسپورتیج با چاشنی X-Line
کیا همچنین اعلام کرده این جزئیات در رنگبندی متنوعی برای اسپورتیج جدید قابل سفارش خواهند بود. البته این مورد بیشتر به سطح تجهیزاتی و کشور مقصد بستگی خواهد داشت. گفته میشود در نسل جدید، کیا قصد عرضه اسپورتیج در مدل X-Line را نیز دارد. اسپورتیج X-Line نه تنها در ظاهر با طرح منحصربفرد نمای جلو، پارکابیها و باربند محدب، متفاوت از اسپورتیج استاندارد جلوه میکند، بلکه در کابین نیز به لطف پوشش صندلیهای قابل سفارش در رنگ سبز یا سیاه با طرح دوخت اختصاصی و تریم سیاه چوب و فلز، حال و هوای خاصتری دارد.
پیشرانه های کیا اسپورتیج ۲۰۲۲
در بخش پیشرانه، کیا یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به توربو چارجر برای اسپورتیج جدید در نظر گرفته که ۱۷۷ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این موتور هم به گیربکس ۶ سرعته دستی قابل اتصال است و هم به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ. برای آن دسته از مشتریانی که کماکان پیشرانه دیزل را ترجیح میدهند نیز یک موتور ۲.۰ لیتری توربودیزل جدید با ۱۸۳ اسببخار قدرت و ۴۱۷ نیوتنمتر گشتاور در نظر گرفته شده است.
برخلاف اسپورتیج بنزینی ۲۰۲۲، امکان خرید مدل دیزل با گیربکس دستی وجود ندارد و تنها گزینه گیربکس برای آن، نمونه هشت سرعته اتومات ارتقاء یافته کیاست. پیشرانه های بنزینی و دیزل دیگری نیز برای اسپورتیج نسل پنج در نظر گرفته شده که با تدوام عرضه در بازار، معرفی خواهند شد. در ضمن، کیا موتورز پیشرانه های هایبرید و پلاگین هایبرید نیز برای اسپورتیج جدید در نظر گرفته که بدون شک مشابه نمونه های عرضه شده در قالب هیوندای توسان جدید هستند.
لازم به ذکر است کیا در نسل جدید، سیستم تنظیم حالت رانندگی را نیز در قالب اسپورتیج ارائه میدهد. این سیستم در اسپورتیج ۲۰۲۲ از حالت های Drive، Comfort، Eco، Sport و Smart تشکیل یافته و خصوصیات دینامیک خودرو را برای مسیر های مختلف همچون گلآلود، شِنی و برفی تنظیم میکند. در ضمن، فنربندی جدید با کنترل الکترونیک در کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ عرضه شده که در هماهنگی کامل با سیستم AWD دارای کنترل الکترونیک کار میکند.
عرضه نسل جدید کیا اسپورتیج به بازار های هدف، از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. البته برخی بازار ها همچون ایالات متحده آمریکا باید تا بهار ۲۰۲۲ صبر کنند.
نظر شما چیست؟