ساماندهی بازار خودرو با آزادسازی واردات شخصی؟

چنانچه هر فرد بالای ۱۸ سال بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو (نو یا دست دوم با کارکرد کمتر از ۵ سال) وارد کند، بازار خودرو ظرف ۶ ماه ساماندهی می‌شود؟

یکشنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است باید شرایطی فراهم شود که هر فرد بالای ۱۸ سال سن بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو (نو یا دست دوم با کارکرد کمتر از ۵ سال) وارد کند با این روش بازار خودرو ظرف ۶ ماه ساماندهی می‌شود. لطف‌اله سیاه‌کلی در کنار این موضوع، اشاره‌ای هم به شرایط فعلی بازار و عرضه‌های خودروسازان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره شروط جدید خودروسازان مبنی بر واریز بخشی از قیمت خودرو برای ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی، گفت: در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد و تیراژ تولید از تقاضا بسیار کمتر است و از آنجا که واردات نیز نداریم، بازار از ناترازی رنج می‌برد؛ متاسفانه اکنون برای رفع این مشکل به جای اینکه عرضه محور قرار گیرد، نحوه عرضه محور قرار گرفته است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: هر دو روش قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس اشتباه است چراکه باید به جای نحوه عرضه به میزان عرضه توجه شود؛ آقایان ادعا می‌کنند با شرایط جدید در تلاش‌اند که نقش سوداگران در بازار خودرو را کم کنند این درحالی است که تعیین مبلغی پول به عنوان ودیعه برای شرکت در قرعه کشی مصیبت جدیدی را برای مردم ایجاد می‌کند و هدف مذکور یعنی حذف دلالان نیز محقق نمی‌شود، زیرا تا زمانیکه عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نباشد، دلالی در بازار وجود دارد.

وی اضافه کرد: آیا شرط واریز ۹۰میلیون تومان به عنوان ودیعه در حسب وکالتی برای شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان، به معنای حذف دلالی است؟ خیر؛ دلال پول خود را به مردم ی‌دهد و با استفاده از کارت ملی آن‌ها به راحتی در این قرعه کشی‌ها شرکت می‌کند بنابراین این شروط تنها موجب زحمت مردم و ایجاد درآمدی برای بانک‌ها و خودروسازان می‌شود.

سیاه‌کلی تصریح کرد: ما باید در حوزه خودرو از تجربه‌های دنیا استفاده کنیم، در کدام یکی از کشورهای جهان خودرو در بورس عرضه می‌شود یا از سازوکار قرعه‌کشی برای توزیع خودرو استفاده می‌کنند، در تمام کشورها عرضه و تقاضا محور است و اگر تولید نتوانست نیاز بازار را تامین کند باید از واردات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تنها یک نسخه برای ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد باید تیراژ تولید افزایش یابد که درحال حاضر این امر ممکن نیست بنابراین برای جبران این کمبود بایستی از واردات بهره گرفت، ادامه داد: هر فردی که خلاف این نسخه عمل کند، کار اشتباهی انجام داده و مردم را اذیت کرده است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟