پورشه با ارزش‌ترین خودروساز اروپاست، بالاتر از VW و مرسدس

از آغاز عرضه عمومی اولیه پورشه در بورس اوراق بهادار آلمان، ارزش سهام این خودروساز به ۸۵میلیارد یورو رسیده تا باارزش‌ترین خودروساز اروپا لقب بگیرد.

شنبه - ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
پورشه با ارزش‌ترین خودروساز اروپاست، بالاتر از VW و مرسدس

اواخر سپتامبر عرضه عمومی اولیه پورشه در بورس اوراق بهاردار آلمان آغاز شد، عرضه‌ای که به یکی از بزرگترین عرضه‌های تاریخ بازار بورس اروپا تبدیل شد و برای این خودروساز آلمانی، بسیار موفقیت‌آمیز به حساب می‌آید به شکلی که روز گذشته، ارزش سهام پورشه از فولکس‌واگن نیز عبور کرد تا با ارزش‌ترین خودروساز اروپایی لقب بگیرد. طبق اطلاعات درج شده روی تابلوی بورس اوراق بهاردار آلمان، ارزش هر سهم از سهام پورشه به ۹۳ یورو افزایش یافته که ارزش کل سهام این خودروساز را به ۸۵میلیارد یورو می‌رساند. و این در حالی است که ارزش کل سهام فولکس‌واگن بالغ بر ۷۷میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو می‌باشد. مرسدس-بنز با ۵۵میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو، ب‌ام‌و با ۴۷میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو و استلانتیس با ۳۹میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو در جایگاه سوم، چهارم و پنجم با ارزش‌ترین برندهای خودرویی اروپا قرار می‌گیرند.

در پایان اولین روز عرضه عمومی پورشه در بورس اوراق بهادار آلمان، ارزش‌گذاری کل سهام این شرکت بالغ بر ۷۵میلیارد یورو اعلام شد و بیشترین بهای هر سهم نیز ۸۲یورو و ۵۰سنت بود. ارزش هر سهم، اوایل هفته گذشته به ۸۱یورو نیز کاهش یافت اما روز پنجشنبه، به ۹۳یورو رسید. البته تا پایان روز پنجشنبه، ارزش هر سهم پورشه به ۹۱یورو و ۴سنت کاهش یافت تا ارزش کلی سهام شرکت به ۸۴میلیارد یورو برسد؛ عددی که کماکان بالاتر از ارزش کلی سهام فولکس‌واگن است. در این مدت، پورشه موفق به کسب درآمد ۱۹میلیارد و ۵۰۰میلیون یورویی از عرضه عمومی اولیه شده که از تنها نیمی از مقدار به گروه فولکس‌واگن به عنوان شرکت مادر برند می‌رسد.

همانطور که اشاره شد، این عرضه اولیه عمومی یا به اختصار، IPO، پورشه را به با ارزش‌ترین برند خودرویی اروپا تبدیل می‌کنم اما در بین تمامی شرکت های خودرویی و یا غیرخودرویی عرضه شده در بورس اوراق بهادار آلمان، این خودروساز آلمانی در حال حاضر جایگاه پنجم را از نظر ارزش سهام دارد. شرکت چندملیتی تولیدکننده گازهای صنعتی و ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی و مهندسی Linde در حال حاضر در صدر لیست با ارزش‌ترین شرکت‌های بورس اوراق بهادار آلمان قرار دارد و پس از آن، شرکت SAP به عنوان تولید نرم‌افزارهای شرکتی در زمینه مدیریت عملیات تجاری و روابط با مشتریان، Deutsche Bank، تلکام و زیمنس در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. در لیست تمامی شرکت‌های خودرویی و غیرخودرویی اروپا هم بخواهیم بگوییم، پورشه در جایگاه بیست‌وپنجم با ارزش‌ترین برندها قرار دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات