آغاز عرضه خودرو جدید چری آریزو۸

عرضه چری آریزو۸ در چین با قیمتی در محدوده ۱۵.۲۳۰ تا ۱۸.۶۰۰ دلار آغاز شد؛ این سدان جدید احتمالا توسط مدیران خودرو در ایران نیز عرضه خواهد شد.

سه شنبه - ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۸
سدان چینی جدید چری آریزو۸

چری بصورت رسمی عرضه سدان جدید خود، آریزو۸ که بزرگترین سدان این خودروساز چینی به حساب می‌آید را آغاز کرد. این خودرو در پنج تیپ تجهیزاتی در چین عرضه شده و قیمت آن در محدوده ۱۰۸هزار و ۹۰۰ یوان (۱۵.۲۳۰ دلار) تا ۱۳۲هزار و ۹۰۰ یوان (۱۸.۶۰۰ دلار) اعلام شده. چری آریزو۸ خودرویی است که از نظر ابعادی و با توجه به طول بدنه ۴.۷۸۰ میلیمتری، یک سدان کامپکت به حساب می‌آید، اما فاصله دو محور ۲.۷۹۰ میلیمتری آن، کمی بیشتر از خودروهایی نظیر هیوندای الانترا و کیا سراتو است. اصلی‌ترین رقبای آن در بازار چین نیز عبارتند از جیلی پری‌فیس، گک ترامپچی امپاو و چانگان یونی-وی. اهمیت این خودرو جدید برای بازار خودرو کشورمان از این رو می‌باشد که جک لی، مدیرعامل مدیران خودرو پیش‌تر در کنفرانس خبری که در حاشیه مراسم رونمایی از فونیکس آریزو ۶ پرو برگزار شد، اعلام کرد درصورت احساس نیاز، امکان عرضه چری آریزو۸ در ایران نیز وجود خواهد داشت.

این خودرو جدید هویت بصری خود را از سبک طراحی جدیدی می‌گیرد می‌گیرد که به تازگی در چری تیگو۸ پرو نیز دیده‌ایم. از فرم کلی جلوپنجره و چراغ‌ها گرفته تا دریچه های کناری هوا که نقش هوارسانی به محفظه چرخ های جلو جهت جلوگیری از اغتشاش جریان هوا در این قسمت را بر عهده دارند، و همچنین باریکه کرومی که از دل چراغ‌های جلو به طرفین نشان چری رسیده‌اند، عناصر طراحی چهره جسور چری آریزو ۸ پرو مشابه الگوی طراحی نمای جلو تیگو۸ پرو بازار چین است.

متناسب با این طراحی مهیج نمای جلو، طراحان چری سعی داشته‌اند نمای جانبی را نیز به همین اندازه، اسپرتی و القاء کننده حس سرعت طراحی کنند. این حس به کمک تعدد خطوط سریع در امتداد افق، گلگیرهای برآمده، قرار گرفتن آینه‌های جنوبی روی درب و شیب به نسبت تند قوس سقف ایجاد می‌شود. در نمای عقب نیز آنچه که بیش از هر چیز دیگر جلب نظر می‌کند، طرح مدرن چراغ های یکپارچه عقب است. همچنین در بحث طراحی ظاهری بد نیست به امکان عرضه چری آریزو۸ جدید بصورت دو رنگ با سقف و ستون‌های سیاه اشاره کنیم.

خروجی کار در بخش طراحی، خودرویی است که حداقل در ظاهر توان رقابت در بازار سدان های میدسایز چین که عمدتا هم ظاهر جذاب و به‌روزی دارند را دارد. و این حس، با ورود به کابین، بیشتر تقویت می‌شود؛ فضایی که همچون طراحی نمای جلو، بسیار یادآور کابین مجهز و مدرن چری تیگو۸ پرو است. در این محیط، آنچه که در همان نگاه اول جلب‌نظر می‌کند، طرح نمایشگر به ظاهر یکپارچه ای‌ است که بصورت ایستاده روی داشبورد قرار گرفته.

به لطف این نمایشگر کشیده و باریک که از نمایشگر ۱۲.۳ اینچ لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان تشکیل یافته، استفاده از دکمه‌های فیزیکی به حداقل ممکن رسیده. در واقع غیر از دکمه های کنترلی چندمنظوره روی فرمان، دکمه‌های تنظیم شیشه ها بر روی درب ها و تنظیم حالت رانندگی، دیگر خبری از دکمه‌ها و کنترلگرهای فیزیکی مرسوم در کابین چری آریزو۸ نیست. برای سیستم تهویه هم به جای کنترلگرهای فیزیکی مرسوم از سطح حساس به لمسی که زیر هواکش‌های مرکزی روی داشبورد جانمایی شده، استفاده شده است.

در کنار این طراحی مدرن و تکنولوژی-محور فضای داخلی، به نظر می‌آید چری قصد عرضه آریزو۸ سدان با متریال و تریم بالارده‌ای را نیز دارد. برای مثال امکان سفارش کابین با تزئینات چوب و چرم در رنگ‌بندی متنوع وجود خواهد داشت و حتی به سبک خودروهای لوکس، یک پانل تزئینی با طرح گرافیکی سفارشی روی داشبورد تعبیه شده که البته هنوز مشخص نیست در مدل تولیدی هم وجود داشته باشد یا خیر.

دستیار صوتی، نویگیشن مبتنی بر واقعیت مجازی، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، سیستم تشخیص چهره و خواب‌آلودگی راننده، تشخیص علایم جاده، پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطه‌ای، سیستم سرمایش و گرمایش به همراه حافظه تنظیمات برای صندلی‌های برقی جلو، ورود و استارت بدون کلید، ۱۰ ایربگ، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم صوتی پریمیوم، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … نیز از جمله امکاناتی هستند که Chery قرار است در مجهزترین تیپ‌های تجهیزاتی Arrizo 8 به مشتریان ارائه دهد.

چری آریزو۸ در آغاز با موتور ۱.۶ لیتری توربو ۱۹۴ اسب‌بخاری در چین عرضه شده است. این موتور ۴ سیلندر با ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ (از نوع خیس) متصل است. تیپ‌های تجهیزاتی بالاتر اما در ادامه، با موتور ۲.۰ لیتری توربو عرضه خواهند شد. این موتور ۲۵۰ اسب‌بخاری توان تولید ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را داشته، همچون نمونه ۱.۶ توربو به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ متصل خواهد بود. گفته می‌شود از ۲۰۲۳ یک گزینه پلاگین-هایبرید نیز به جمع پیشرانه‌های قابل عرضه در Chery Arrizo 8 اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟