اولین SUV فراری با نام Purosangue رونمایی شد

فراری بالاخره اولین SUV خود را بعد از سال‌ها گمانه‎زنی، معرفی کرد؛ یک خودرو AWD چهار نفره که اولین فراری چهار درب تاریخ نیز به حساب می‌آید.

چهارشنبه - ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
اولین SUV فراری با نام Purosangue

فراری در تاریخچه پرافتخار فعالیت‌هایش، خودروهای اسپرت متنوعی را در فرم‌ها و پیکربندی‌های مختلف ساخته؛ از خودروهای V12 چهار سرنشین موتور-جلو و V8 دو سرنشین موتور-وسط بگیرید تا شوتینگ‌بریک های چهار چرخ محرک و هایبرید دارای موتور V6. اما آنچه که در هیبت 2023 Ferrari Purosangue معرفی شده، چیزی است متفاوت از تمامی فراری‌هایی که تا به امروز دیده بودیم زیرا با این خودرو که اولین فراری تاریخ با پیکربندی چهار درب به حساب می‌آید، ابرخودروساز باسابقه مارنلو بالاخره به جمع سازندگان SUV های فوق‌لوکس می‌پیوندد.

همین ابتدا باید بگوییم فراری دوست ندارد Purosangue را یک شاسی‌بلند یا SUV معرفی کند و در عوض، آن را برداشتی جدید از خودروهای اسپرت می‌داند که فرم بدنه‌ای بدیع با هدف ارتقاء کاربردپذیری و راحتی دارد. نام پوروسنگو هم که برای آن انتخاب شده (در ایتالیایی به معنی اصیل)، اشاره به ایین دارد که با وجود پیکربندی و اتاق متفاوت، فراری در ساختش، اصول خود را زیر پا نگذاشته. و این که محرک آن، یک موتور V12 تنفس طبیعی است، گواه همین ادعاست.

این موتور ۶.۵ لیتری با ۷۱۵ اسب‌بخار قدرت، توان تولید بیشینه گشتاوری به همین مقدار، البته در واحد نیوتن‌متر دارد. فراری مدعی است ۸۰ درصد این ۷۱۵ نیوتن‌متر گشتاور، از دور ۲۱۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد اما برای دستیابی به بیشترین مقدار آن، موتور باید تا ۶۲۵۰ دور در دقیقه دور بگیرد. با اتکا به این نیروگاه تنفس طبیعی، فراری پوروسنگو در ۳.۳ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد و در نهایت نیز می‌تواند به بیشینه سرعتی معادل ۳۱۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

این نیروگاه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دو کلاچ متصل بوده، با مکانیزم AWD شبیه به GTC4 Lusso، محرک چهار چرخ است. این مکانیزم تنها تا دنده چهارم و تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت کار می‌کند و بالاتر از آن، پیکربندی مجموعه محرکه به دیفرانسیل-عقب تغییر می‌یابد. در کنار این مکانیزم، فراری پوروسنگو از محور عقب فرمان‌پذیر بهره می‌برد و دارای Side Slip Control است که عملکرد کنترل هرزگردی، کنترل پایداری الکترونیک و ABS را با توجه به شرایط مسیر تنظیم می‌کند.

این فراری جدید همچنین از سیستم تعلیق جدیدی بهره می‌برد که در کنار هر یک از چهار چرخ، یک موتور برقی را برای اعمال نیرو به فنربندی و کنترل تکان های بدنه قرار داده است. این سیستم تعلیق می‌توان در سواری‌های تهاجمی و در سر پیچ‌ها، ارتفاع سواری را تا ۱۰ سانتیمتر کاهش دهد. اما مکانیزمی برای خودرو در نظر گرفته نشده که بتوان ارتفاع سواری را از ۱۸۳ میلیمتر استاندراد، افزایش داد. دلیل آن هم این است که فراری پوروسنگو برای سواری های خارج از جاده ساخته نشده. ترکیب رینگ‌های ۲۲ اینچ جلو و ۲۳ اینچ عقب که به ترتیب با تایرهایی به پهنای ۲۵۵ و ۳۱۵ پوشش یافته‌اند نیز تاکیدی است بر همین ماهیت جاده‌ای پوروسنگو.

در عوض، کاملا مشخص است که راحتی سرنشینان، و همینطور کاربردپذیری، مخصوصا در مقایسه با دیگر فراری‌های امروز، هدف اصلی ساخت پوروسنگو بوده، از لولای معکوس درب‌های عقب که باعث شده بازشو شبیه به خودروهای رولزرویس باشد، بگیرید، تا صندلی های مجزای عقب که قابلیت تا شدن دارند و همین باعث می‌شود در هنگام نیاز، فضای حمل باری بیشتر از ظرفیت استاندارد ۴۸۱ لیتر در دسترس سرنشینان باشد.

اما بیشتر از اینها، طراحی خیره‌کننده فضای داخلی است که در همان بد ورود به این محیط، جلب نظر می‌کند. در کنار طراحی بدیع و بسیار مدرن، فراری مرغوب‌ترین پوشش های چرم و آلکانتارا و همچنین تریم فیبرکربنی را برای پرداخت این محیط استفاده کرده و حتی سقف که بصورت استاندارد از فیبرکربن ساخته شده را می‌توان تماما شیشه‌ای با فناوری تغییر شفافیت الکتروکرومیک سفارش داد.همچنین بد نیست به این هم اشاره کنیم که بر روی داشبورد، خبری از نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی نیست و در عوض، هرآنچه که نیاز است در نمایشگر ۱۰.۲ دیجیتال پشت فرمان برای راننده به نمایش درمی‌آید. یک نمایشگر با همین اندازه، اما با فرمی متفاوت نیز پیش روی سرنشین کناری جلو قرار گرفته است.

فراری هنوز در مورد قیمت‌گذاری پوروسنگو اطلاعاتی ارائه نکرده اما احتمالا شروع قیمت از حدود ۴۰۰هزار دلار خواهد بود. در ضمن، این را می‌دانیم که با وجود محبوبیت بالا نزد خریداران خاص فراری، قرار نیست ظرفیت سالانه تولید پوروسنگو بیشتر از ۲۰درصد تولید سالانه این ابرخودروساز ایتالیایی باشد. این یعنی تقاضا برای پوروسنگو به مراتب بیشتر از ظرفیت تولید آن خواهد بود و همین، ارزش دوچندان به اولین SUV فراری می‌بخشد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟