جدیدترین محصول BAIC یک لندکروزر جیپ چینی است

پاسخ BAIC به تب این روزها داغ SUV های لوکس در چین، Beijing BJ60 است؛ خودرویی که تناسبات و اتاقی شبیه به لندکروزر دارد و چهره‌ای شبیه به جیپ.

جمعه - ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
2022 BAIC BJ60 SUV

این روزها تب شاسی‌بلندهای آفرودی لوکس در چین به قدری داغ شده که خودروسازان متعدد این کشور را به ورود به این بازار پرعطش واداشته. همین باعث شده تا خودروهایی نظیر تانک ۵۰۰ متولد شوند که پیش‌تر در فارسی‌کار به دفعات از آن گفته‌ایم. اما این نوشتار نه به تانک ۵۰۰، بلکه به رقیب جدیدی اختصاص دارد که BAIC تحت برند Beijing (یا همان پکن) و با نام BJ60 برای این SUV لوکس طراحی و مهندسی کرده است.

Beijing BJ60 یک SUV با طول بدنه ۵۰۲۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۹۲۵ میلیمتر است که بر روی دو محور به فاصله ۲۸۲۰ میلیمتر توسعه یافته. همانطور که مشخص است، این اعداد و ارقام آن را از نظر ابعادی بسیار نزدیک به خودروهایی نظیر تویوتا لندکروزر می‌کند. حتی تناسبات کلی بدنه نیز بیانگر الگویی است که BAIC در توسعه BJ60 پیش روی طراحان خود قرار داده. اما با وجود این تناسبات و ابعاد نزدیک به تویوتا لندکروزر، Beijing BJ60 به سبک برادر بزرگترش، BJ90 و همچنین SUV کوچکتر این برند یعنی BJ40 و BJ30 از چهره‌ای بهره می‌برد که بیشتر یادآور تولیدات جیپ است.

هویت‌بخش این چهره نیز یک جلوپنجره نورپردازی شده با پنج باریکه LED به شکل U می‌باشد. این U ها، در واحدهای کناری، چراغ‌های اصلی را با چیدمان LED های چهارتایی در خود جای داده‌اند؛ چیدمانی که بطور مشخص از تولیدات پورشه الگوبرداری شده. ریزبینانه‌تر که به طراحی خودرو می‌نگرید، از دیگر نام های بزرگ خودروسازی دنیا نیز رد پایی را در BJ60 می‌بینید اما خروجی کار، جذاب و متفاوت است و همین، می‌تواند به بهتر فروش رفتن این Beijing جدید، کمک کند.

در رسیدن به این مهم، طراحی داخلی و دقتی که انتخاب متریال و چیدمان ادوات آن به‌کار رفته نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این محیط هم اگرچه به مانند طراحی ظاهری، بسیار آشنا به نظر می‌آید اما باید گفت طراحان BAIC به قدری هنرمندانه آن را با الگو گرفتن از برند های مختلف، فرم داده‌اند که سخت می‌شود خروجی کار را کاملا شبیه به خودرویی مشخص دانست.

با وجود بهره‌مندی از این طراحی پرهیبت و لوکس اما موتوری که پشت چهره Beijing BJ60 قرار گرفته، آنقدرها هم تداعی کننده حس قدرت نیست. این موتور از نوع ۲.۰ لیتری توربو هایبرید بوده که در ترکیب با یک مولد 48V قدرتی معادل ۲۶۲ اسب‌بخار تولید می‌کند و به ادعای سازنده، نه تنها شتاب صفر تا صد ۶ ثانیه به آن می‌دهد، بلکه مصرف سوخت معقولی نیز داشته، با هر بار سوخت‌گیری بُرد پیمایشی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر به این SUV چینی می‌دهد. در آن واحد، به لطف بهره‌مندی از سیستم چهارچرخ محرک، قفل دیفرانسیل جلو، وسط و عقب، حالت خزش و حالت های قابل تنظیم رانندگی برای شرایط مختلف آب‌وهوایی و مسیر، می‌توان انتظار قابلیت های آفرودی بالایی از Beijing BJ60 داشت.

مزیت خودروهایی از این دست برای چینی ها این است که با وجود بهره‌مندی از ژست و سطح امکاناتی شبیه به خودروهای شناخته شده ای همچون تویوتا لندکروزر، قیمت به مراتب کمتری در مقایسه با آنها دارند. و همین باعث شده تا بازار چین استقبال خوبی از چینی های لوکس قدبلند داشته باشد. برای مثال، Beijing BJ60 از نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ پشت فرمان و یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچ برای سیستم اطلاعات و سرگرمی بهره می‌برد. آینه دارای دوربین دید عقب، هدزآپ دیسپلی، سیستم دید ۳۶۰ درجه از اطراف به همراه دوربین دنده عقب، نمایشگر ۱.۹۲ اینچ مرکز داشبورد به جای دکمه های مرسوم استارت موتور، مودلایتینگ قابل تنظیم در ۲۵۶ رنگ، سیستم صوتی پریمیوم با یک امپلیفایر و ۱۲ بلندگو، قابل سفارش در پیکربندی سه ردیف سرنشین، صندلی های برقی دارای سیستم سرمایش و گرمایش، سانروف برقی پانورامیک، سنسور نور و باران و امکاناتی از این دست نیز از دیگر مواردی هستند که در لیست امکانات ایمنی و رفاهی Beijing BJ60 جلب نظر می‌کنند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟