نسل جدید فولکس‌واگن آماروک؛ یک پیکاپ آلمانی با استخوان‌بندی آمریکایی

نسل جدید فولکس‌واگن آماروک یک پیکاپ آلمانی است که برپایه پلتفرم و ساختار فورد رنجر جدید توسعه یافته و در آفریقای جنوبی به تولید خواهد رسید.

جمعه - ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
نسل جدید پیکاپ فولکس‌واگن آماروک

فولکس‌واگن پس از ماه‌ها تیزر پراکنی، بالاخره از نسل دوم پیکاپ معروف خود، آماروک، رونمایی کرد. این پیکاپ آلمانی اگرچه در نسل جدید برپایه یک پلتفرم و ساختار مشترک با فورد رنجر جدید توسعه یافته، اما هویت بصری مشخص خود را داشته که بارزترین مشخصه‌اش، رُخ X-شکلی است که نشان تازه فولکس‌واگن را در دل خود دارد. و از آنجایی که Volkswagen دوست ندارد کسی این پیکاپ جدیدش را با دیگر خودروهای هم‌رده، اشتباهی بگیرد، هم در مرکز جلوپنجره و هم بر روی درب کفی بار، نوشته AMAROK را حک کرده است.

نسل جدید فولکس‌واگن آماروک در کنار بهره‌مندی از یک ژست جذاب‌تر از نسل اول این پیکاپ ، از نظر ابعادی نیز تغییراتی داشته. برای مثال فاصله دو محور با افزایش ۱۷۳ واحدی به ۳.۲۷۰ میلیمتر رسیده که به ادعای سازنده، به افزایش فضای داخلی، مخصوصا برای سرنشینان عقب در مدل دو کابین. البته طول بدنه در نسل جدید تنها ۹۶ میلیمتر بیشتر شده که دلیل آن، داشتن اوورهنگ های کوتاه‌تر در جلو و عقب می‌باشد. به این مورد، یعنی داشتن اوورهنگ‌های کوتاه‌تر باید افزایش عمق حرکتی در آب (از ۵۰۰ به ۸۰۰ میلیمتر) را نیز باید اضافه کنید که در ترکیب با سیستم چهار چرخ محرک 4-Motion، قابلیت‌های آفرودی این پیکاپ فولکس‌واگن را تقویت می‌کند. شش حالت رانندگی نیز برای آن در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط مختلف آب‌وهوایی می‌تواند به کمک راننده بیاید.

۱۶۰ کیلوگرم توان حمل بار بیشتر

درست است که بسیاری از خریداران فولکس‌واگن آماروک ممکن است حتی زحمت حمل بار نیز به این پیکاپ آلمانی ندهند، اما بد نیست بدانید در نسل جدید، ظرفیت حمل بار این خودرو از ۱.۰۰۰ به ۱.۱۶۰ کیلوگرم رسیده. توان یدک‌کشی آن نیز به ۳.۵ تُن رسیده. حتی سقف نیز در فولکس‌واگن آماروک جدید با هدف تسهیل فرآیند حمل بار طراحی و مهندسی شده به این شکل که روی کاغذ و در حالت سکون، تحمل باری بالغ بر ۳۵۰ کیلوگرم را دارد. همین دارندگان VW Amarok جدید را قادر می‌سازد تا در مواقع لزوم، بدون هیچ گونه نگرانی امکان برپایی چادر سقفی حداکثر چهار نفره را بر روی سقف داشته باشند. در این بین باید کاور کفی بار که بصورت برقی باز و بسته می‌شود نیز اشاره کنیم.

خبری از پیشرانه هایبرید نیست

فولکس‌واگن قرار است آماروک جدید را بسته به بازار هدف، با چهار پیشرانه دیزل و یک پیشرانه بنزینی عرضه کند. برای مثال، در بازار آفریقا این پیکاپ آلمانی با موتور ۲.۰ لیتری توربو ۱۴۸ اسب‌بخاری عرضه خواهد شد. همین موتور، در برخی بازارهای هدف، ۱۶۸ اسب‌بخار قدرت دارد. همچنین خریداران قادر خواهند بود موتور ۲.۰ لیتری توئین توربو دیزل ۲۰۶ اسب‌بخاری را برای آماروک جدید سفارش دهند. یک موتور ۳.۰ لیتری V6 نیز به عنوان قدرتمندترین انتخاب دیزلی برای VW Amarok در نظر گرفته شده که بسته به بازار هدف می‌تواند ۲۳۸ یا ۲۴۷ اسب‌بخار قدرت داشته باشد.

در مقابل این گزینه‌های دیزل، یک موتور ۲.۰ لیتری توربو برای نسل جدید فولکس‌واگن آماروک در نظر گرفته شده که ساخت فورد است و از تکنولوژی اکوبوست این خودروساز آمریکایی بهره می‌برد. این موتور به واسطه بهره‌مندی از ۲۹۸ اسب‌بخار قدرت، پرتوان‌ترین گزینه در بین پیشرانه‌های نسل جدید Amarok به حساب می‌آید.

گیربکس در نسل جدید آماروک، برای موتورهای کمتر از ۲۰۰ اسب‌بخار، در حالت استاندارد از نوع دستی است اما موتورهای بالای ۲۰۰ اسب‌بخار به گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتی متصل هستند که جایگزین نمونه هشت سرعته اتومات نسل قبل شده است.

بهره‌مندی از ۲۰ سیستم همیار رانندگی

همه اینها را گفتیم تا برسیم به یکی از مهمترین و بزرگترین تغییرات در نسل جدید Volkswagen Amarok که همانا کابین کاملا تغییر یافته آن است و همچنین امکانات به مراتب بیشتری که در قالب آن عرضه می‌شود. سطح امکانات قابل عرضه بستگی به تیپ تجهیزاتی آماروک جدید دارد که عبارتند از تیپ پایه، لایف، استایل، پانامریکانا و ادونتورا. اما بد نیست بدانید از تیپ‌های میانی به بالا، تمامی آماروک های ۲۰۲۳ دارای یک نمایشگر ۱۲ اینچ تبلت‌مانند در مرکز داشبورد و یک نمایشگر دیجیتال به جای پشت‌آمپرهای آنالوگ بوده، از ۲۰ سیستم همیار رانندگی جدید شامل کروزکنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت تشخیص علایم جاده (برای اولین بار) بهره می‌برند.

ساخت آفریقای جنوبی

نسل اول فولکس‌واگن آماروک در آرژانتین به تولید می‌رسد و تا به امروز در بازارهای مختلف آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و استرالیا عرضه شده است. نسل جدید اما قرار است در آفریقای جنوبی به تولید برسد و احتمالا آمریکای شمالی نیز به بازارهای هدفش اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟