کامیون خودران، انقلابی در صنعت توزیع و پخش

کامیون خودران TruSimple مسافتی که با راننده، دست کم ۲۵ ساعت زمان می‌برد را در ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه پیمود، آن هم بدون نیاز به راننده!

دوشنبه - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کامیون خودران، انقلابی در صنعت توزیع و پخش - TuSimple Self Driving Truck

خودرو های بدون نیاز به راننده یا همان خودران، سال‌ها، و یا شاید دهه‌ها از تبدیل شدن به واقعیت معمول جاده‌ها و خیابان‌ها فاصله دارند. آنچه که امروز در قالب فناوری نیمه‌خودران در اکثر خودرو های مدرن عرضه می‌شود، شاید مقدمه مناسبی برای رسیدن به این فناوری باشد اما کماکان بسیار دور است از آینده خودرانی که انتظارش را داریم. با این حال اما نیاز های یک صنعت، یعنی صنعت توزیع و پخش می‌تواند محرک قوی برای سرعت بخشیدن به این روند باشد. و این همان کاری است که شرکت هایی نظیر TuSimple در حال انجام آن هستند. این کمپانی آمریکایی که در حوزه طراحی و توسعه فناوری های خودران برای خودرو های سنگین فعالیت دارد، ماه گذشته تست حمل بین شهری محموله هندوانه با کامیون خودران بدون کوچکترین دخالت انسانی را کامل کرد.

کامیون خودران، انقلابی در صنعت توزیع و پخش - TuSimple Self Driving Truck

نیازی به استراحت نیست!

کامیون مجهز به فناوری خودران TuSimple در این تست، حدفاصل ۱.۵۳۰ کیلومتری شهر های نوگالس و اوکلاهاما سیتی آمریکا را در ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه پیمود. این در حالی است که TuSimple مدعی است این زمان، دست‌کم ۴۲ درصد سریع‌تر از حالتی است که یک انسان به عنوان راننده کنترل امور را در دست داشته باشد. دلیل آن هم این است که راننده بنا به قوانین حمل و نقل بین شهری ایالات متحده آمریکا، ملزم به توقف و استراحت ۱۰ ساعته پس از ۱۱ ساعت رانندگی بی‌وقفه است. کامیون خودران TuSimple بیش از ۸۰ درصد مسیر ۱.۵۳۰ کیلومتری این تست را بدون دخالت انسانی پیمود و تنها در حدفاصل نوگالس تا توسان و همینطور دالاس تا اوکلاهاما سیتی کنترل خودرو بر عهده راننده بود.

افزایش بهره‌وری و کاهش زیان احتمالی

این آزمایش به خوبی نشان می‌دهد که در صورت پیشرفت تکنولوژی خودران در حوزه خودرو های تجاری و کار، به ویژه در صنعت توزیع و پخش، تا چه میزان می‌توان راندمان و بهره‌وری را افزایش داد. توجه داشته باشید که با وجود فاصله بیش از ۱.۵۰۰ کیلومتری دو شهر، کامیون حمل میوه درست همان روزی که مبدا را ترک کرده به مقصد رسیده. این یعنی میوه ها بسیار سریع تر از حد معمول به دست مصرف کننده رسیده‌اند. و به دلیل سرعت به مراتب بیشتر توزیع، تلفات و خرابی نیز از تولید تا مصرف به حداقل می‌رسد.

کامیون خودران، انقلابی در صنعت توزیع و پخش - TuSimple Self Driving Truck

آینده کامیون های خودران

البته این را هم نباید فراموش کرد که پیشرفت این تکنولوژی ها ممکن است به بهای حذف بسیاری از فرصت های شغلی برای انسان تمام شود. فعلا و تا زمانی که فناوری خودران به بلوغ کامل برسد، نیاز به عامل انسانی برای کنترل پروسه وجود دارد. اما TuSimple اعلام کرده تا ۲۰۲۵ کامیون های خودران را بدون عامل انسانی به جاده ها خواهد فرستاد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟