چری که یکی از بزرگترین خودروسازان چین به حساب میآید، پیشفروش محصول جدیدی تحت برند اکسید را آغاز کرده که از پیشرانه پلاگین-هایبرید بهره میبرد و بسته به حالت رانندگی، تنها ۱ تا ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند. پس از برند Jetour که یکی از محصولاتش با نام فیدلیتی توسط بهمن موتور در کشورمان نیز عرضه شده، و همچنین کووین که سدان آتی بهمن موتور یعنی رسپکت از تولیدات آن است، اکسید سومین برند زیرمجموعه چری است. فعالیت های این برند جدید Chery به تولید و عرضه محصولات پریمیوم معطوف بوده و به نظر میآید بیعلاقه به حضور در بازارهای بینالمللی نیز نیست.
محصول جدید چری اکسید که با نام LX ET-i 1.5T PHEV و قیمت پایهای در محدوده ۱۵۰ هزار یوان (۲۳.۶۰۰ دلار) در چین عرضه خواهد شد، یک کراساوور کامپکت با تکنولوژی پیشرو است. به اختصار اگر بخواهیم این Exeed LX ET-i 1.5T PHEV را معرفی کنیم، باید بگوییم خودرویی که از سه موتور و سه جعبهدنده بهره میبرد، ۹ حالت رانندگی برای آن در نظر گرفته شده و با ۱۱ حالت مسیر توان تطبیق دارد. همچنین اکسید از عُمر بالای مجموعه باتریها و نرمی فوقالعاده سواری LX ET-i 1.5T PHEV میگوید. پیچیده شد؟ کمی بیشتر توضیح میدهیم.
در این کراساوور کامپکت چینی، پیشرانه از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو بنزینی و دو موتور برقی تشکیل یافته که روی هم رفته ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه در اختیار راننده قرار میدهند. پشتیبان موتورهای برقی در این معادله، پکیج باتری های ۱۹.۲۷ کیلوواتساعت است و اکسید مدعی است با هر بار شارژ کامل این باتریها و پر شدن باک، امکان ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی بیوقفه با LX ET-i 1.5T PHEV وجود دارد. مصرف سوخت نیز در حالت ترکیبی با اتکا به موتور بنزینی، ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و درصورتی که اتکا به بخش برقی پیشرانه باشد و موتور بنزینی صرفا وظیفه شارژ مجدد پکیج باتریها را داشته باشد، متوسط مصرف سوخت به تنها ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش مییابد. البته این مصرف سوخت کم، دلیل بر کُندی LX ET-i 1.5T PHEV نیست چراکه اکسید شتاب صفر تا صد آن را ۶.۸ ثانیه اعلام کرده که عدد خوبی است.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، برای Exeed LX ET-i 1.5T PHEV در مجموع ۹ حالت رانندگی در نظر گرفته شده که از جمله آنها باید به حالتهای تکموتور برقی، جفتموتور برقی، مبتنی بر موتور بنزینی، مبتنی بر موتور بنزینی با پشتیبانی موتور برقی، شارژ باتری ها در هنگام رانندگی و شارژ باتری ها تنها در هنگام توقف اشاره کرد. این حالت ها بسته به نوع رانندگی و نیازهای راننده، قابلیت تنظیم و تغییر را دارند. برای مثال، در ترافیک امکان رانندگی مبتنی بر موتور برقی و شارژ همزمان باتریها با موتور بنزینی وجود دارد.
در ادامه باید مختصری هم به ۱۱ سناریو تعریف شده برای حالت و شرایط مسیر بپردازیم. از حالت استارت گرفته و سرعت های پایین و متوسط گرفته تا سبقت در جاده، توقف سر چهارراهها، ترافیک، بزرگراه، رانندگیهای طولانیمدت، مسیر های کوهستانی، رانندگی تاجمی و مسیر یخزده/برفی/گلآلود/سنگلاخ، برای تمامی این شرایط برنامه معینی تعریف شده تا راننده بهترین تجربه ممکن را از رانندگی با Exeed LX ET-i 1.5T PHEV دریافت کند.
متناسب با این سطح بالای تکنولوژی مجموعه محرکه، چری امکانات بسیار خوبی نیز در قالب Exeed LX ET-i 1.5T PHEV ارائه میدهد. برای مثال میتوان به طرح نمایشگر های دوتایی به ظاهر ایستاده بر روی داشبورد اشاره کرد که هر دو از نوع ۱۲.۳ اینچ بوده، یکی به جای نشانگرهای مرسوم پشت فرمان استفاده میشود و دیگری، نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی است. فضای داخلی به زیبایی با چرم سیاه مزین به خطوط دوخت سفید رنگ پوشش یافته. جزئیات تزئینی مکمل فضای داخلی به رنگ مِسی نیز تاکید بر بخش برقی پیشرانه دارند.
نویگیشن دارای واقعیت افزوده، سیستم تشخیص چهره کاربر، قابلیت بهروز رسانی آنی سیستمها با استفاده از اینترنت، تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل دو نقطهای، سیستم تصفیه هوای هوشمند با فیلتر N95، دید ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو، سیستم صوتی پریمیوم سونی، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروزکنترل هوشمند، آینهبغل های برقی تاشو مجهز به گرمکن، نورپردازی داخلی قابل تنظیم در رنگ های مختلف، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و سیستم سرمایش، تشخیص و اجرای فرامین صوتی و سیستم ضبط وقایع نیز از جمله امکاناتی هستند در قالب مجهزترین Exeed LX ET-i 1.5T PHEV توسط چری ارائه میشود.
باتوجه به این که اکسید LX پیشتر در بازار های اروپایی عرضه شده، بعید نیست مدل پلاگین-هایبرید آن نیز به بازارهای اروپایی راه یابد. در ادامه میتوانید گالری تصاویر این محصول جدید اکسید، زیرمجموعه لوکسساز چری را مشاهده فرمایید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟