صنعت پخش یکی از صنایعی است که نقشی انکارناپذیر در آلودگی هوا دارد و این نقش زمانی پُررنگتر میشود که صنعت پخش را در شهرها، بهویژه کلانشهرهای شلوغ و آلوده زیر ذرهبین قرار دهیم. همین باعث شده تا استارتاپهایی به وجود بیایند که هدف اصلی آنها، رسیدن به آلایندگی صفر در صنعت پخش و توزیع درونشهری است. وُلتا یکی از همین استارتاپهاست و اولین محصول این استارتاپ سوئدی نیز یک کامیون ۱۶ تُن تمامالکتریکی بنام Zero است.
از طراحی غیرمعمول تا یک پیکربندی ایدهآل
تناسبات و طراحی متمایز وُلتا Zero باعث شده تا در نگاه اول، بیشتر به یک ون بزرگ با ابعادی غیرمعمول جلوه کند که از آینده آمده. البته این به معنی ضعف در طراحی نیست چراکه هدف در طراحی Zero، رسیدن استفاده حداکثری از ظرفیت و فضای حمل بار، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن آیرودینامیک بدنه بوده.
و همین تلاش برای رسیدن به بهترین پیکربندی ممکن، باعث شده تا وُلتا موتور برقی، گیربکس و محور عقب را به عنوان مجموعه واحد e-Axle برای تامین قوای محرکه در نظر بگیرد؛ راهکاری که هم فضای کمتری اشغال میکند و هم سبک تر است.
پیشرانه کامیون الکتریکی Volta
منبع تغذیه موتور برقی در Volta Zero، پکیج باتریهای لیتیم – فسفات آهن در دو ظرفیت ۱۶۰ و ۲۰۰ کیلوواتساعت است که به ترتیب بُرد پیمایش ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل را فراهم میکند. دلیل استفاده از پکیج لیتیم – فسفات آهن نیز این بوده که عُمر بالا، طراحی سلول مستحکم و پایداری حرارتی خوبی داشته، مناسب استفاده در خودروهای تجاری بزرگ هستند. در ضمن، فلز گرانبهایی در ساخت این باتریها استفاده نمیشود و در صورت آسیبدیدن، انفجار و آتشسوزی نیز در آنها رُخ نمیدهد.
مزیت مهم ولتا زیرو
طول ۹۴۶۰ میلیمتری، ارتفاع ۳۴۷۰ میلیمتری و عرض ۲۵۵۰ میلیمتری Zero شاید برای مانور شهری چندان مناسب به نظر نیاید اما ساخته وُلتا یک مزیت بسیار مهم دارد و آن هم موقعیت قرارگیری راننده در مرکز کابین و دید ۲۲۰ درجه بدون مانعی است که طراحی خاص دماغه از مسیر روبرو به راننده میدهد. در ضمن، ارتفاع نشیمن نیز در Zero کاملا مشابه یک خودرو سواری است و همین، رانندگی در شهر را بسیار ساده میسازد.
در کنار اینها، به جای آینهبغلها از دوربین با نمایشگرهای اختصاصی بر روی ستونهای جلو استفاده شده و شاهد بهرهمندی Zero از سیستم دید پرنده (۳۶۰ درجه)، هشدار نقاط کور راننده، تشخیص علایم جاده، دوربین دنده عقب، هشدار انحراف از مسیر با همیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم اطلاعات و سرگرمی با دو نمایشگر در طرفین فرمان و یک نمایشگر پشت فرمان، نویگیشن و … نیز هستیم. در ضمن، برای سهولت ورود و خروج از کابین، در دو طرف از دربهای کشویی با بازشو سریع بهره گرفته شده است.
اما برسیم به فاکتور مهم ظرفیت بار که برای Zero معادل ۸۶۰۰ کیلوگرم اعلام شده. حجم فضای بار نیز ۳۷.۷ متر مکعب با قابلیت جا دادن ۱۶ پالت استاندارد اروپایی اعلام شده. در ضمن، وُلتا گفته که امکان سفارش Zero با اتاق یخچالی نیز وجود خواهد داشت.
زمان تحویل کامیون الکتریکی Volta Zero
اگر همه چیز طبق زمانبندی اعلام شده پیش برود، از اواسط سال جاری میلادی تست Zero توسط شرکتهای توزیع و لجستیک بزرگ اروپا آغاز خواهد شد و انتظار میرود تحویل اولین سری به مشتریان از سال ۲۰۲۲ آغاز شود. تولید Zero نیز قرار است در بریتانیا انجام شود.
نظر شما چیست؟