نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو، راهکار ساماندهی بازار خودرو را در افزایش تیراژ و عرضه خودر و واردات میداند و معتقد است هیچ نسخه دیگری در این زمینه وجود ندارد. لطفاله سیاهکلی با بیان این موضوع و تاکید بر این که هر کارشناسی در دنیا خارج از این دو راهکار، موضوعی را بیان نمیکند، اظهار داشت: رشد تیراژ تولید زمانبر است و طرح موضوعاتی مبنی بر تولید ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه، ادعاست زیرا تحقق این مهم، زمانبر است.
سیاهکلی افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم با افزایش سرعت تولید، رشد تیراژ را محقق کنیم، از کیفیت خودروهای تولیدی کاسته میشود زیرا اکنون که تیراژ تولید کمتر از ۷۰۰هزار دستگاه است، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، بنابراین سرعت دادن به تولید منطقی نیست لذا در شرایطی که راهکار نخست (رشد تیراژ) اجرایی نمیشود، باید از دومین راهکار استفاده کرد.
وی با بیان اینکه هرچند مجلس برای واردات خودرو قانون تصویب کرد اما تدوین آئین نامه مربوط به این موضوع حدود ۵ ماه طول کشید، اضافه کرد: با وجود اینکه این آئیننامه ایرادات بسیاری داشت اما همان آئین نامه نیز اجرایی نشد، واردات ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ دستگاه خودرو که مشکل کشور را حل نمیکند باید برای ساماندهی بازار یکباره بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود تا در بازار اثرگذار باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را گام دیگری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: باید راهکاری که برای واردات کامیونها به کار گرفته شد (هر فرد دارای کارت هوشمند، میتواند هر ۱۰ سال یک کامیون نو یا کارکرده زیر ۳ سال وارد کشور کند) برای واردات خودروهای سواری نیز استفاده شود و به هر فرد بالای ۱۸ سال دارای گواهینامه اجازه واردات خودرو داده شود.
وی درباره این موضوع که کارشناسان، بازار ارز را دلیلی برای محدودیت واردات خودرو میدانند، تصریح کرد: اکنون که واردات خودرو محدود است باز هم ارز گران میشود، باید به این نکته توجه کرد که دولت هنوز ارز منشا خارجی را برای واردات خودرو به بازی نگرفته است، چرا فردی که خارج از کشور ارز دارد، نمیتواند از آن برای واردات استفاده کند؟ اگر از این ظرفیت استفاده شود میتوان عرضه را افزایش داد.
سیاهکلی با بیان اینکه تجار بسیاری برای واردات خودرو وجود دارند، ادامه داد: برخی ایرانیان خارج از کشور تمایل دارند که سرمایه خود را در کشورشان سرمایهگذاری کنند که می توان از این ظرفیت برای واردات خودرو استفاده کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: موضوع واردات خودرو قانون دائمی نیست که قابل تغییر نباشد، دولت میتواند هر زمانی که این موضوع به بازار داخلی لطمه میزند، میزان واردات را کاهش دهد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟