سایپا اطلس چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد؟

سایپا اطلس به عنوان جدیدترین و مجهزترین عضو خانواده کوییک، به زودی در ۴ تیپ تجهیزاتی و امکان انتخاب بصورت دنده‌ای یا اتوماتیک عرضه خواهدشد.

یکشنبه - ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
خودرو جدید سایپا اطلس

سایپا در آستانه آغاز تولید انبوه خودرو جدید اطلس، اطلاعات کامل این محصول را منتشر کرد. سایپا اطلس که برپایه پلتفرم X200 (خانواده تیبا و کوییک) توسعه یافته، در اصل همان کوییک است که تغییرات چشمگیری در طراحی ظاهری و فضای داخلی داشته و با سطح کامل‌تری از امکانات ایمنی و رفاهی عرضه خواهد شد. سایپا قرار است اطلس را در چهار تیپ تجهیزاتی با گیربکس دستی و CVT عرضه کند.

Saipa Atlas

طراحی ظاهری سایپا اطلس

همانطور که از تناسبات و ساختار کلی سایپا اطلس پیداست، خودرو اتاقی مشترک با خانواده کوییک دارد اما تغییراتی که در طراحی نمای جلو و عقب آن اعمال شده، باعث می‌شود حس حضور خودرویی کاملا تازه را داشته باشد. در نمای جلو، به لطف جلوپنجره شش ضعلی کشیده و باریک که شبکه آبشار-مانند کرومی دارد و یک جفت چراغ اصلی باریک از طرفین آن تا بالای گلگیرهای جلو کشیده شده، می‌توان گفت طراحی بدیعی را شاهد هستیم که در ترکیب با طرح تغییر یافته سپر، رُخ Saipa Atlas را تهاجمی و به‌روز کرده.

همسو با این طراحی تهاجمی، خطوط برآمده‌ای هم روی درب موتور نقش بسته تا اینطور القاء کند که با خودرویی قدرتمند طرف هستیم. خروجی هوای فیک پشت گلگیرهای جلو هم که در اعضای پیشین خانواده کوییک، چراغ راهنما به‌جای آن جانمایی شده، سعی در القاء همین حس دارد. اما در بخش معرفی قوای محرکه، متوجه خواهید شد که این القائات، نمود واقعی ندارند.

خودرو جدید سایپا اطلس

خط دیدتان از این دریچه‌های هوای فیک به سمت نمای جانبی که بچرخد، تازه خواهید فهمید این همه تلاش برای متمایز جلوه دادن اطلس، چیزی غیر از رنگ کردن کلاغ و قالب کردن آن به جای قناری، نیست. در واقع هرچقدر هم که طراحان سایپا سعی کردن اند با تغییر فرم چراغ ها، جلوپنجره و سپر، تازگی را به چهره اطلس بدهند، نمای جانبی داد می‌زند که با اتاقی قدیمی و تاریخ‌مصرف گذشته طرف هستیم؛ همان اتاقی که از تیبا به کوییک رسید و حال، از کوییک به اطلس رسیده. در این نما، غیر از تغییر قاب آینه‌های جانبی، تفاوتی با خانواده کوییک شاهد نیستیم.

خودرو جدید سایپا اطلس

با گذر از این نمای کسل کننده، می‌رسیم به پُشتی که باید گفت، حداقل از روی تصاویر، جذاب است و حس تازگی دارد. راستش را بخواهید مثل تیبا۲، سایپا اطلس را هم اگر از عقب ببینید، خواهید پسندید و طراحی نمای عقب آن، تناسب و جذابیت بیشتری نسبت به طراحی اغراق شده نمای جلو دارد. در این نما، یک نکته نیز جلب نظر می‌کند و آن، انتقال محل جانمایی پلاک از روی درب قسمت بار به سپر عقب است. همچنین باید به نوشته فارسی “اطلس” بر روی درب قسمت بار اشاره کنیم.

کابین و فضای داخلی

در فضای داخلی سایپا اطلس، همچون طراحی ظاهری، با محیطی مواجه هستیم که هم از نظر طراحی و متریال در مقایسه با خانواده کوییک، تغییر یافته و هم با لیست کامل‌تری از امکانات، تجهیز شده. درست است که پیکربندی اتاق، همان است و کماکان از پلاستیک عمدتا خشک، شکل گرفته اما طراحی جدید داشبورد، غربیلک فرمان و رودری‌ها در ترکیب با پلاستیک دو رنگ اسفتاده شده در فضای داخلی، کابین را به مراتب خوشایندتر از خانواده کوییک کرده و حس حضور در کابین خودرویی جدیدتر را به سرنشینان می‌دهد.

خودرو جدید سایپا اطلس

تیپ‌های تجهیزاتی سایپا اطلس

سایپا اطلس در دو تیپ ۱ و ۲ عرضه خواهد شد که هر یک، دارای دو سطح تجهیزاتی دنده‌ای و اتوماتیک هستند. مدل پایه یعنی سایپا اطلس تیپ ۱ دنده ای که Atlas S نام دارد، از مکاناتی نظیر ABS+EBD، کنترل پایداری الکترونیک، همیار آغاز حرکت در سربالایی، کنترل هرزگردی، دو ایربگ جلو، تهویه نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، سنسور نور، دیلایت به همراه چراغ مشایعت و مه‌شکن های جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، غربیلک فرمان D-شکل و صندلی‌های دستی جلو با تنظیم ۶ جهته برای راننده و ۴ جهته برای سرنشین کناری جلو بهره می‌برد.

خودرو جدید سایپا اطلس

نمونه اتوماتیک سایپا اطلس تیپ ۱ که Atlas L نام دارد، در کنار تمامی این امکانات، از مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، پوشش چرم صندلی‌ها، آینه های جانبی با تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، کروزکنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره می‌برد.

نمونه دنده‌ای سایپا اطلس تیپ دو یعنی اطلس G، از نظر امکانات بسیار نزدیک به Atlas L است با این تفاوت که فاقد کروزکنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید است اما سانروف و سقف و ادوات بدنه رنگی (متمایز از رنگ اصلی بدنه) به لیست امکانات آن اضافه می‌شود. سایپا اطلس تیپ دو اتوماتیک هم که به عنوان مجهزترین نمونه قابل عرضه این خودرو، Atlas E نام‌گذاری شده، در کنار تمامی امکانات قابل عرضه در تیپ‌های تجهیزاتی پایین‌تر، دارای صندلی راننده برقی با تنظیم دو جهته به همراه گرمکن، سنسور باران، ۲ عدد توییتر، رادار تشخیص نقطه کور راننده و شیشه‌های دودی عقب نیز هست.

خودرو جدید سایپا اطلس

پیشرانه و قوای محرکه

با این توضیحات کامل در مورد سطح تجهیزات و تیپ‌بندی خودرو جدید سایپا اطلس، بد نیست نگاهی هم به پیشرانه آن داشته باشیم. طبق کاتالوگ، محرک Saipa Atlas موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر موسوم به M15I است که با ۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT با شبیه‌ساز ۶ سرعته قابل اتصال است. این موتور مشابه نمونه به‌کار رفته در کوییک GX، دارای دریچه گاز برقی به جای مکانیکی بوده، قدرت و گشتاور به نسبت بیشتری را در دورهای بهینه‌تر در اختیار راننده قرار می‌دهد. الازم به ذکر است این موتور از باک بنزین ۴۱ لیتری تغذیه می‌کند و متوسط مصرف سوختش، در سیکل ترکیبی، صدی نزدیک به ۷ لیتر اعلام شده.

طبق اعلام قبلی، سایپا قرار است از ماه آینده تولید انبوه سایپا اطلس آغاز شود. عرضه آن به بازار نیز احتمالا تا پایان بهار، عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • علیرضا حسن پور | 26 خرداد 1402 - 21:29

    من اطلس ثبط نام کردم پائیز اسمم در اومده چطور تا بهار سال اینده تولیدش نهایی شده

    • حسن | 31 خرداد 1402 - 08:43

      من زمستان 402 دراومده

      • علی | 22 تیر 1402 - 18:34

        خدای وطلس زیباست من دیدم عاشق اش شدم ثبت نام کردم پاییز ۴۰۲ برنده شدم . ولی از از قیمت نه که اس بدن هیچی

    • محسن | 6 تیر 1402 - 12:54

      درست بخون نوشته پایان بهار منظورش امساله نه بهار سال آینده

    • ناشناس | 25 تیر 1402 - 22:02

      دوست عزیز مدل چی اس یامدلای دیگه رو هم میتونی انتخاب کنین؟؟؟

  • علیرضا | 26 خرداد 1402 - 21:31

    بنده پائیز امسال برنده شدم و بیشترم صبر ندارم اینجا نوشته تا بهار تولیدش طول میکشه

    • علی | 14 مرداد 1402 - 18:24

      هرکس هرچه دوست داره بگه اطلس نیم شاسی ۹۰ اسب بخار داره ۹۰ اسب بخار زیاد کم نیست دوو کره ای که زمان خودش ی اسم رسم زده بودم ۲۰۰تا راه می رفت سرچ کن ۹۰ اسب داشت . ۴۰۵ ۹۷ اسب داره .بسه اسب بخار خوبی دار

      • علی | 14 مرداد 1402 - 18:34

        به گفته ی بنده خدا ۴۰۲.۵۳۰ قیمت اطلس و واراریزی شروع میشه .تا دول پاییر تحویل شروع میشه .من خودم سبت نام کردم .سایپا هرخودروی را جدید میده بیرون سر اولشان بهتر می سازه تا بیشتر مشتری بگیره از تیبا و کوییک سری اولشان

  • ه | 11 مرداد 1402 - 14:50

    مستراب جدید سایپا

    • علی | 14 مرداد 1402 - 18:29

      نسبت بخودش خودرو خوبی است کم حزینه و اقتصادی. ان شاالله قیمت اش هم میاد از ۲۸۰ شروع میشه و ۴۰۰ت فول اش است به گفته ی بنده خدا کارمند سایپا است .گفت سایپا صبر کرده ی مقداری دلار بکشه بالا و قیمت بده .نهایتا زور بزنه از ۳۰۰ت شروع و فول اش ۴۲۰ت میشه .۴ مدل است

      • یونس خمیسی زرینی | 16 فروردین 1403 - 01:03

        سلام من از آیندم اطلس 600 ملیونه دلار هم 63