امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است بانک مرکزی مانع واردات خودرو در کشور شده و تا به امروز نیز اعلام نظر قطعی در این مورد نکرده است. به گزارش فارسیکار از خبرگزاری کار ایران – ایلنا، وی با اشاره به این موضوع، و انتقاد از لیست واردکنندگان خودرو که به تازگی توسط سخنگوی وزارت صمت اعلام شد، تصریح کرد: هدف از واردات خودرو این بود که انحصار خودروسازان داخلی بر بازار را کاهش بدهند، این در حالیست که دوباره واردات خودرو را به آنها (خودروسازان) واگذار کردیم.
کاکایی همچنین اشاره به حضور نامهایی نظیر رنو و سیتروئن در لیست شرکتهایی که قرار است خودرو از آنها وارد شود داشت و گفت: اینجا این پرسش مطرح است که اگر این شرکتها میخواهند به ایران بازگردند، چرا خسارتهای که در سالهای گذشته به ما وارد کردهاند را پرداخت نمیکنند.
این کارشناس بازار خودرو واردات را به یک بازی تشبیه کرد و افزود: بدون تردید واردات خودرو با این آئیننامه در بازار تعادل ایجاد نمیکند و ممکن است چند هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، ولی بعید میدانم که نظام در نهایت نظر مثبت خود را در این زمینه اعلام کند چراکه اشکالات اساسی در این شیوه واردات وجود دارد.
وی با اشاره به این که هم اکنون نظام در جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: با این آییننامه، فاتحه صنعت داخلی خوانده میشود چرا که امکان برگشت رنویی که به ما خسارت زده را فراهم میکنیم، آن هم نه برای سرمایه گذاری و تولید در ایران، بلکه برای واردات خودرو.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، واردات خودرو تعهدات کمتری برای خودسازان ایجاد میکند و در مقابل، سود بیشتری به همراه میآورد. وی در ادامه خاطر نشان کرد: این پرسش در بین کارشناسان مطرح شد چرا زمانی که تویوتا در دنیا فراخوان میزند، این فراخوان در ایران طرح نمیشود، طرح این پرسش باعث شد که ما متوجه شویم واردکنندگان از نمایندگان اصلی تویوتا خرید نمیکنند و خریدها از دلالهای درجه دو و سه انجام میشود و در نتیجه تعهداتی که تویوتا میدهد را به خریداران ایرانی نمیدهند.
کاکایی با اشاره به بندی از آییننامه واردات خودرو، خاطر نشان کرد: شرکتهایی میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند که نمایندگی رسمی در ایران داشته باشند اما بعید است که در عمل چنین چیزی رخ بدهد و به نظر میرسد این واردات به نوعی فضا دادن به دلالها باشد و به صنعت نیز آسیب وارد میکند.
وی با بیان اینکه وزارت صمت سقف یک میلیارد دلاری برای واردات خودرو در نظر گرفته است، اذعان کرد: این سقف به معنی انحصار است و هر شرکتی زودتر برای واردات اقدام کند این پول نصیب آنها خواهد شد؛ پس این واردات نوعی بازار گرمی است.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: شاید در ابتدای واردات کمی قیمتها پایین بیاید اما در کلیت، بر بازار خودرویی در ایران، تاثیری نمیگذارد؛ مگر میشود قیمت خودرو دنا در کشوری که تورم ۴۰درصدی را تجربه میکند کاهشی شود، از اینرو به نظر میرسد واردات خودرو یک نوع فرصت رانتی است.
کاکایی ادامه داد: به نظر من تا پایان سال بعید است که خودرویی وارد کشور شود اما نباید فراموش کنیم که بیتالمال در دست دولت است و دولت میتواند هر کاری که میخواهد انجام دهد شاید برای اینکه ثابت کند کاری که میخواهد را انجام میدهد در نهایت اقدام به واردات خودرو کند اما این واردات در نهایت باعث توسعه و رقابتی شدن بازار نمیشود.
این کارشناس بازار خودرو در پایان خاطر نشان کرد: این گمانهزنیها مطرح شده بود که مجلس و شورای نگهبان اجازه ندهند که این آییننامه به مرحله اجرا برسد اما وزارت صمت به دلیل استیضاح وزیر بهگونهای عمل کرد که قبل از استیضاح لیست واردکنندگان خودرو اعلام شود و به نظر میرسد این کار تبلیغاتی بود تا واقعی و بدون تردید منافع واردات به جیب مردم نخواهد رفت.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟