کیا اپتیما در مدل ۲۰۲۳ چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد؟

در نسل جدید، کیا در کنار اعمال تغییرات خوشایند در طراحی ظاهری و دادن یک ماهیت لوکس‌تر به فضای داخلی اپتیما، نام آن را نیز به K5 تغییر داده.

سه شنبه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
مدل ۲۰۲۳ نسل جدید کیا اپتیما با نام K5

عرضه کیا اپتیما با نام K5 اتفاق تازه‌ای نیست و برخی بازارها نظیر کره‌جنوبی، روسیه و چین از همان ابتدا، این سدان میدسایز را با نام K5 می‌شناسند. اما در نسل جدید یعنی پنجم که ۲۰۱۹ معرفی شد، کیا برای همیشه نام اپتیما را کنار گذاشت و این خودرو را در تمامی بازارهای هدف، با نام K5 عرضه می‌کند. بخشی از این استراتژی تغییر نام به این دلیل است که فروش این خودرو در سال های اخیر با کاهش چشمگیر در بازارهای کلیدی کیا همچون آمریکا روبرو بوده و از همین رو، قصد دارد با تغییر نام، به نوعی به خریدار بقبولاند که با محصولی کاملا متفاوت از آنچه که با نام اپتیما می‌شناختند، مواجه هستند.

کیا نسل جدید K5 را بی‌محابا از محدودیت‌های مرسوم طراحی کرده و برعکس هیوندای که در طراحی نسل جدید سوناتا، عجیب بودن را بر جذابیت بصری ترجیح داده، KIA K5 جدید در عین بهره‌مندی از یک طراحی آوانگارد، جذاب جلوه می‌کند. این مدرنیته بصری جذاب، در فضای داخلی به شکلی کنترل‌شده تر، مشهود است، جایی که البته بیشتر از هر چیز، ترکیب نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان و ۱۰.۳ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی در کنار هم و بصورت ایستاده بر روی داشبورد، جلب نظر می‌کند. سیستم اطلاعات و سرگرمی که رابط اندروید و iOS دارد، سیستم صوتی پریموم Bose که با ۱۲ بلندگو، بصورت آپشنال برای KIA K5 جدید قابل سفارش است را نیز کنترل می‌کند.

در کنار اینها و امکانات رفاهی دیگر نظیر صندلی های برقی دارای گرمکن و سردکن، تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطه‌ای، سانروف پانورامیک، آینه‌های برقی دارای گرمکن و شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، KIA K5 جدید با سیستم های ایمنی فعالی نظیر هشدار احتمال تصادف از روبرو با قابلیت ترمزگیری اتوماتیک، هشدار نقاط کور، دید ۳۶۰درجه از اطراف، کروزکنترل هوشمند، نویگیشن، همیار حفظ خودرو در بین خطوط، هشدار خواب‌آلودگی راننده و … نیز بسته به تیپ تجهیزاتی و بازار هدف، عرضه شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که کیا نسل جدید K5 را با نگاه به بازارهای اروپایی و یا کشورهایی نظیر انگلیس و استرالیا که در آنها، فرمان در سمت راست اتاق قرار دارد، طراحی و مهندسی نکرده چراکه معتقد است با کاهش محبوبیت سدان ها، به ویژه سدان‌های میدسایز مواجه هستیم.

کیا K5 جدید در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های متنوعی عرضه شده. از جمله این پیشرانه‌ها می‌توان به موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۷۰ اسب‌بخاری با گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ یا ۱.۶ لیتری توربو ۱۸۰ اسب‌بخاری با گیربکس ۸ سرعته اتومات اشاره کرد. موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی LPi و MPi با ۱۴۶ و ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت در کنار ۲.۰ لیتری هایبرید ۱۹۵ اسب‌بخاری که هر سه به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل هستند نیز برای KIA K5 جدید عرضه شده.

اما قطعا گزینه‌های محبوب‌تر، واحد های ۲.۰ لیتری توربو و یا ۲.۵ لیتری توربو خواهند بود که به ترتیب با ۲۴۰ و ۲۹۰ اسب‌بخار قدرت برای این سدان میدسایز کره‌ای عرضه شده‌اند. یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز برای آن ارائه شده که ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه تولید می‌کند. از بین این پیشرانه‌ها، واحد ۲.۵ لیتری توربو که از نوع Smartstream G2.5 T-GDi است و با ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک دو کلاچ متصل است، مختص مدل اسپرتی‌تر GT بوده، صفر تا صد ۶.۶ ثانیه‌ای به این خودرو می‌دهد.

بسته به بازار هدف، قیمت KIA K5 متفاوت است، اما می‌توانیم اشاره‌ای داشته باشیم به بازار آمریکا که در آن، K5 قیمت پایه ۲۵ هزار و ۹۰ دلاری داشته دارد، عددی که برای مجهزترین تیپ تجهیزاتی یعنی GT به ۳۱هزار و ۴۹۰ دلار می‌رسد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟