تداوم روزهای بد برای خودروسازی و بازار خودرو روسیه

فروش خودروهای جدید در روسیه در ماه آگوست ۴۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه اعلام شده که نشان از کاهش ۶۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی دارد.

جمعه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
خط تولید خودروهای لادا در روسیه

آتش جنگی که روسیه با حمله به اوکراین برپا کرد، هنوز هم دامان خودروسازی این کشور را رها نکرده. پس از این که با اعلام تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، خودروسازی های بزرگ یکی پس از دیگری فعالیت های خود در این کشور را به حالت تعلیق درآوردند، خودروسازان روس نیز در تامین قطعات برای تداوم روند تولید، با مشکلات عدیده مواجه شدند. و به نظر می‌آید این مشکلات، کماکان صنعت خودروسازی و بازار خودرو روسیه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. طبق اعلام انجمن کسب‌وکارهای اروپایی، AEB، فروش خودروهای جدید در روسیه در ماه آگوست ۶۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که ماه جولای نیز فروش خودروهای جدید در این کشور اُفت ۷۴.۹ درصدی را در مقایسه با جولای ۲۰۲۱ تجربه کرده بود.

بنا بر گزارش انجمن کسب‌وکارهای اروپایی، ماه آگوست ۲۰۲۲ در مجموع ۴۱ هزار و ۶۹۸ خودروی جدید در روسیه فروخته شده است، عددی که برای آگوست ۲۰۲۱ بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه اعلام شده بود. البته ذکر این نکته ضروری است که کاهش ۶۲.۴ درصدی در ماه آگوست، کمترین افت ماهانه فروش خودرو در بازار روسیه از زمان آغاز حمله نظامی این کشور به اوکراین تاکنون بوده است.

همانطور که اشاره شد، صنعت خودروی روسیه که به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی، زنجیره تامین و قطعات متکی است، تحت تاثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه قرار گرفته است. بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از کارخانه ها به دلیل کمبود تجهیزات پیشرفته و خروج تولیدکنندگان غربی، تولید را به حالت تعلیق درآورده و به کارگران مرخصی داده‌اند. تولید برخی خودروها نیز به واسطه مشکلات پیش آمده در زنجیره تامین، با ابتدایی ترین سطح تجهیزات از سر گرفته شده است به شکلی که بعضا نه خبری از ایربگ سرنشین کناری جلو در این خودروهای تولیدی است و نه خبری از ABS یا حتی تهویه مطبوع!

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟