نسل جدید لکسوس RX چه ویژگی هایی دارد؟

لکسوس نسل پنجم کراس‌اوور لوکس RX را در کنار ساختار جدید و تحول در طراحی، با پیشرانه‌های متنوع بنزینی، هایبرید و پلاگین-هایبرید عرضه می‌کند.

چهارشنبه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
نسل جدید خودرو لوکس لکسوس RX

سال ۱۹۹۸ که لکسوس برای اولین بار RX را عرضه کرد، با خودرویی انقلابی آشنا شدیم که پایه‌گذار کلاس خودرویی کراس‌اوور های لوکس شد. RX اگرچه برپایه پلتفرم مشترک با خودروهای سواری توسعه یافته بود اما ژست یک SUV را داشت و در عین حال، سواری راحتی را ارائه می‌کرد که SUV های لوکس دارای شاسی جدا از بدنه آن روزها، قادر به ارائه‌اش نبودند. درست است که SUV های لوکس نظیر کادیلاک اسکلید و حتی LX و GX لکسوس هنوز هم تولید و عرضه می‌شوند و مشتریان خاص خود را دارند، اما الگوی خودروهایی نظیر RX بود که به گسترش هرچه بیشتر بازار شاسی‌بلندهای لوکس کمک کرد. حال لکسوس آماده است تا پنجمین نسل از این کراس‌اوور لوکس را به بازار عرضه کند؛ خودرویی که هم از نظر ظاهری و ساختاری، مورد بازنگری قرار گرفته و هم به لطف عرضه با پیشرانه های متعدد، قرار است طیف گسترده‌تری از سلایق در بازار شاسی‌بلندهای لوکس را پاسخگو باشد.

باتوجه به این که شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر احتمال عرضه یک کراس‌اوور لوکس سه ردیف سرنشین بنام TX، اینطور به نظر می‌آید که لکسوس دیگر برنامه ای برای عرضه نسل جدید RX در اتاق لانگ نخواهد داشت. و این یعنی Lexus RX جدید قرار است جایی مابین کراس‌اوور های کامپکت و میدسایز دو ردیف سرنشین را در بازار خودروهای لوکس مد نظر قرار دهد. با وجود این که طول بدنه در مقایسه با نسل چهارم، تغییری نداشته، لکسوس مدعی است در نسل جدید RX فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب ارائه می‌دهد. این به دست نیامده، مگر با کوتاه‌تر شدن اوورهنگ های جلو و عقب، و در نتیجه آن، بیشتر شدن فاصله دو محور به میزان ۶۱ میلیمتر که ظاهر را نیز کمی اسپرتی‌تر جلوه می‌دهد.

این تناسبات بر روی معماری GA-K تویوتا که خودروهای متعددی از جمله هایلندر، RAV4 و همینطور لکسوس NX نیز برپایه آن توسعه یافته‌اند، پیاده شده. لکسوس مدعی است به لطف این معماری، وزن خودرو تا ۹۰ کیلوگرم کاهش یافته و فنربندی چنداتصالی عقب آن نیز با بازنگری هایی، راحتی سواری و فرمان‌پذیری را ارتقاء بخشیده است. در نسل جدید، موتور ۳.۵ لیتری V6 که محرک مدل های RX350 و RX450h بود، جای خود را به گستره ای از موتورهای ۴ سیلندر داده که شامل موتور بنزینی پایه و سه نسخه هایبرید دیگر می‌شود.

برای Lexus RX350 جدید از موتور ۲.۴ لیتری توربو چهار سیلندر ۲۷۵ اسب‌بخاری بهره گرفته شده که ۴۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و همچون نمونه بکار رفته در NX350 جدید، به گیربکس هشت سرعته اتومات متصل است. محرک مدل RX350h اما یک موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است که در ترکیب با یک موتور برقی، ۲۴۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این پیکربندی چهارچرخ محرک در سیکل ترکیبی صدی ۷.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند یعنی ۰.۶ لیتر کمتر از RX450h نسل چهار که از پیشرانه هایبرید متشکل از موتور V6 بهره می‌برد.

جالب‌توجه تر، مدل جدید RX500h F Sport Performance است که لکسوس مدعی است قابلیت‌های عملکردی نزدیک به IS500 مجهز به موتور V8 دارد. این مدل دارای پیشرانه هایبرید ۲.۴ لیتری متصل به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که با ۳۶۷ اسب‌بخار قدرت، ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه دارای یک موتور قدرتمندتر بر روی محور عقب است تا فرمان‌پذیری خودرو در سواری های تهاجمی را ارتقاء بخشد. در کنار اینها، لکسوس عرضه یک مدل پلاگین-هایبرید با کُد RX450h+ را نیز در دستور کار قرار داده. هنوز اطلاعاتی از این مدل در دست نیست اما پیشرانه‌ای مشابه نمونه بکار رفته در NX450h+ و تویوتا RAV4 پرایم دارد. این پیشرانه ۳۰۲ اسب‌بخاری در حالت تمام‌الکتریکی می‌تواند تا ۶۰ کیلومتر را بی‌وقفه بپیماید.

لکسوس قرار است نسل جدید RX را در شش تیپ تجهیزاتی عرضه کند که همگی بصورت استاندارد دارای رینگ های ۱۹ اینچ هستند اما بصورت آپشنال با رینگ های ۲۱ اینچ نیز قابل سفارش خواهند بود. در فضای داخلی آن هم که بسیار نزدیک به طراحی داخلی نسل جدید Lexus NX است، باید به تنوع رنگ پوشش چرمی ادوات و عرضه با تزئیناتی از جنس بامبو، چوب رگه دار و آلومینیوم اشاره کنیم. در مورد قیمت‌گذاری هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما احتمالا باید انتظار قیمتی بالاتر از RX نسل چهار داشته باشیم که محض اطلاع، در مدل RX350 قیمت پایه ۴۶.۹۹۵ دلاری دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟