گزارش جدیدی که Interbrand از با ارزش ترین برند های دنیا برای سال ۲۰۲۱ منتشر کرده حاوی اطلاعات جالبی برای دوستداران خودرو است. همانطور که انتظار میرفت، برند هایی نظیر اپل، آمازون و مایکروسافت در صدر لیست با ارزش ترین برند های دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار دارند اما در بخش خودرو، معادلات متفاوت از آن چیزی است که احتمالا انتظار داشتید.
به گزارش فارسیکار، ارزشیابی اینتربرند برخلاف انتظار عامه مردم که مرسدس-بنز و بامو را با ارزش ترین برند های خودرویی دنیا میدانند، برای سال ۲۰۲۱ تویوتا را در صدر جدول خودرویی ها و جایگاه هفتم در بین تمامی برند های دنیا قرار داده. این اتفاق در حالی رُخ میدهد که اینتربرند ارزش این برند را با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته، ۵۴.۱ میلیارد دلار اعلام کرده است. بعد از تویوتا، مرسدس-بنز با ارزش تخمینی ۵۰.۸ میلیارد دلار (۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰) در جایگاه هشتم با ارزشترین برندهای دنیا عنوان دومین برند با ارزش خودرویی را از آن خود کرده است. جایگاه سوم در بین خودرویی ها نیز در حالی به بامو تعلق گرفته که با ارزش تخمینی ۴۱.۶ میلیارد دلار، نتوانسته در بین تمامی صنایع و خدمات، به جایگاهی بهتر از دوازدهم دست یابد.
اما نکته جالبتوجه تر در ارزیابی خودرویی ها، دستیابی تسلا به جایگاه چهاردهم با ارزشترین برندهای دنیا و کسب رتبه چهارم با ارزش ترین برند های خودرویی دنیا در سال ۲۰۲۱ است. در میان ۱۰۰ برندی که در این ارزشیابی اینتربرند مورد بررسی قرار گرفته اند، تسلا با رُشد چشمگیر ۱۸۴ درصدی نسبت سال گذشته و رسیدن به ارزش برندی بالغ بر ۳۶.۲ میلیارد دلار، بیشترین رُشد را در بین تمامی برند ها داشته. و این رُشد چشمگیر وقتی بیشتر جلب نظر میکند که بدانید PayPal و Adobe با رُشد ۳۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، دو برند دیگری هستند که بیشترین میزان افزایش ارزش برند را در لیست اینتربرند داشتهاند.
ذکر این نکته حایز اهمیت است که اعداد و رتبهبندی های لیست اینتربرند از با ارزشترین برندهای دنیا جای بحث و گفتوگو دارد و خالی از ایراد هم نیست. برای مثال ارزشیابی مشابهی که توسط BrandZ انجام شده، تسلا را با ارزش تقریبی ۴۲.۶ میلیارد دلار به عنوان با ارزشترین برند خودرویی دنیا معرفی میکند. همین ارزشیابی در حالی عدد افزایش ارزش برند برای تسلا را ۲۷۵ درصد اعلام میکند که ارزش برند تویوتا در سال ۲۰۲۱ را با کاهش ۵ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۲۶.۹ میلیارد دلار تخمین زده است.
فارغ از اینها اما آنچه که مشخص است، تسلا با سرعت بسیار زیادی به پیشرفت ادامه میدهد و این در جایگاهی که در بین با ارزش ترین برند های دنیا به خود اختصاص داده نیز کاملا مشهود است. البته باید منتظر ماند و دید که دوام تسلا هم به اندازه سطح تکنولوژی و سرعت پیشرفتش، بالاست یا خیر.
در پایان پیشنهاد میکنیم برای آگاهی از تازههای دنیای خودرو و اخبار خودرویی کشورمان، حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟