در روزهایی که به لطف آزاد شدن واردات، تازه چشم بازار خودرو کشورمان به مدل ۲۰۲۴ تویوتا RAV4 باز شده و روی معدود نمونه های تحویل شده آن به مشتریان، برچسب قیمت ۷ تا ۱۰ میلیارد تومانی در بازار آزاد گذاشتهاند، تویوتا | Toyota بصورت رسمی از تازهترین نسل RAV4 رونمایی کرد.
در نسل جدید تویوتا RAV4 که سالهاست محبوب ترین SUV دنیا به حساب میآید، طراحی ظاهری بهشکل چشمنوازی بهروز شده و حال، SUV کامپکت تویوتا در عین وفاداری به فرم کلی نسل پیشین خود، مدرنتر و پرهیبتتر جلوه میکند.
همین ویژگیها را در طراحی داخلی هم شاهد هستیم، جایی که تکرار فرم های مربع مستطیل با خطوط کشیده و عناصر عریض، حس و حال حضور در کابین یک خودرو شاسیبلند و پرهیبت را بیشتر از قبل کرده و در عین حال، ماهیت مدرنتری را به محیط داده.
البته شاید بیشتر از اینها، نمایشگر بزرگی که بصورت ایستاده در مرکز داشبورد قرار گرفته، در بدو ورود به کابین مدل ۲۰۲۶ تویوتا RAV4 جلب نظر کند. کنار این نمایشگر ۱۲.۹ اینچی دارای رابط کاربری اندروید و iOS که قابلیت اتصال همزمان به دو دستگاه با بلوتوث را دارد، یک پُشتآمپر ۱۲.۳ اینچی بر روی داشبورد RAV4 جدید، جانمایی شده و بالاتر از آن، هدآپ دیسپلی با نمایش جزئیات بیشتر نسبت به قبل.
بد نیست بدانید تویوتا RAV4 جدید، اولین محصول تویوتا است که با نسل جدید مجموعه سیستم های ایمنی و همیار تویوتا، موسوم به Toyota Safety Sense 4.0 به بازار میآید.
این مجموعه، همچون گذشته، دربردارنده سیستم های همیاری نظیر کروزکنترل تطبیقی، تشخیص انحراف از مسیر و همیار حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عبوری از پُشت و … است، البته با این تفاوت که قدرت تشخیص رادارها و سیستم های نرمزافزاری آنها، بالاتر رفته و در نتیجه، عملکرد بهینهتری نسبت به قبل دارند.
در کنار اینها، بد نیست اشاره به پیشرانه های تویوتا RAV4 جدید داشته باشیم که حال، دیگر خبری از نمونه بنزینی در آنها نیز و تنها پیشرانه هایبرید و یا پلاگین-هایبرید برای این SUV کامپکت تویوتا ارائه میشود.
نمونه هایبرید، با موتور بنزینی ۲.۵ لیتری، از تکنولوژی نسل پنجم پیشرانه های هایبرید تویوتا بهره میبرد و برای اولین بار در خانواده RAV4، میتوان آن را در ترکیب با دو موتور برقی نیز داشت.
برای تویوتا RAV4 هایبرید، پیشرانه پایه از یک موتور ۲.۵ لیتری بنزینی و یک موتور برقی تشکیل یافته و با مجموع قدرت ۲۲۶ اسببخار، محرک محور جلو است. همین پیشرانه با یک موتور برقی جانمایی شده بر روی محور عقب نیز میتوان سفارش داد که در این صورت، مجموع قدرت به ۲۳۶ اسببخار افزایش مییابد و خودرو نیز چهار چرخ محرک خواهد بود.
در طرف مقابل، RAV4 پلاگین-هایبرید از نسل ششم پیشرانه های پلاگین-هایبرید تویوتا نیرو میگیرد و قرار است جانشین RAV4 Prime شود. این پیشرانه، در کنار موتور بنزینی، از دو موتور برقی تشکیل یافته که از پکیج باتری هایی با ظرفیت بالاتر تغذیه میکنند.
از این پیکربندی پیشرانه محرک چهار چرخ، تویوتا RAV4 پلاگین-هایبرید روی هم رفته ۳۲۰ اسببخار قدرت میگیرد و حتی میتواند تا ۸۰ کیلومتر را در حالت تمام-الکتریکی با آن بپیماید که ۱۲ کیلومتر بیشتر از پیمایش تمام-الکتریکی RAV4 Prime است.
این را هم نباید از قلم بیاندازیم که تویوتا در نسل جدید، برای اولین بار RAV4 را در دو تیپ آفرودی Woodland و اسپرتی GR Sport نیز عرضه خواهد کرد که هر یک، ویژگی های ظاهری و سطح تجهیزاتی متفاوتی را ارائه میدهند.
فعلا اطلاعاتی از قیمتگذاری، ارائه نشده اما انتظار میرود تویوتا نسل جدید RAV4 را با قیمت پایه ای در محدوده ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار به بازار عرضه کند.
نظر شما چیست؟