روز گذشته، ترامپ با امضاء یک حکم اجرایی جدید، اعلام کرد از سوم آوریل، تعرفه ۲۵ درصدی بر تمامی خودرو های وارداتی به خاک آمریکا، اعم از خودرو های تولید کانادا و مکزیک، اجرایی خواهد شد.
ترامپ از همان دوران کارزار های انتخاباتی خود، تاکید ویژه بر بازار و صنعت خودرو آمریکا داشت و راهحل برون رفت صنعت خودرو آمریکا از اوضاع فعلی را در وهله اول، وضع تعرفه های سنگین بر خودرو های وارداتی عنوان کرده بود. بد نیست بدانید با وجود این که آمریکا با فروش بیش از ۱۶ میلیون خودرو در سال، پس از چین، دومین بازار بزرگ خودرو در دنیاست، اما بالغ بر نیمی از خودرو هایی که در این بازار، عرضه میشوند، وارداتی هستند.
با این حساب، کاملا مشخص است که وضع تعرفه واردات بر خودرو های عرضه شده در آمریکا، هم بر بازار و هم بر بازیگران اصلی آن، تاثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت. و نکته حایز اهمیت این است که تصمیم جنجالی کابینه ترامپ، تنها برند های غیرآمریکایی حاضر در بازار خودرو آمریکا را تحت تاثیر قرار نمیدهد زیرا کابینه ترامپ برای واردات قطعات خودرو نیز همین تعرفه را وضع کرده که البته از ۳ می اجرایی خواهد شد.
با این حساب، حتی تسلا که تمامی خودرو های عرضه شده در بازار آمریکا را در خاک این کشور تولید میکند، به گفته ایلان ماسک، از این تصمیم متضرر خواهد شد زیرا قطعات خود را از کشورهای مختلف تامین میکند.
شاید به همین دلیل باشد که ببه فاصله یک روز از اعلام تصمیم ترامپ، ارزش سهام خودروسازان آمریکایی نیز با افت محسوس مواجه شده. برای مثال، جنرال موتورز تا ۸ درصد افت ارزش سهام داشته و فورد و استلانتیس (مالک کرایسلر، داج، جیپ و …) نیز ۴.۵ درصد افت ارزش سهام را تجربه کردهاند.
در این بین، برند های آسیایی حاضر در بازار خودرو آمریکا، از جمله تویوتا، هیوندای و هوندا، ۳ تا ۴ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادهاند. اوضاع برای مزدا، بدتر هم بوده چراکه صبح امروز را با افت ۶.۴ درصدی ارزش سهام خود در بورس توکیو آغاز کرد.
ترامپ در بخش هایی از صحبت های خود پیرامون وضع تعرفه بر واردات خودرو و قطعات اظهار داشت که سایت های تولیدی در آمریکا به واسطه هزینه های پایینتر تولید در مکزیک و کانادا، مُدام در حال تعطیل شدن هستند اما با تصمیم جدید این کابینه، این روند، متوقف میشود و شاهد بازگشت رونق به تولید در خاک آمریکا خواهیم بود.
این تصمیم هم در کانادا و مکزیک، و هم در اتحادیه اروپا، با واکنش سفت و سخت مقام ها و مسئولین ذیربط همراه بوده. برای مثال، رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به این که از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی، عمیقاً متأسف است، تاکیید کرد تعرفهها، مالیاتهای مضر برای مشاغل هستند و حتی برای مصرفکنندگان در آمریکا و اروپا، زیانبار تر هستند.
البته با تمام تاکیدی که بر صنعت خودرو آمریکا میشود، دولت ترامپ قرار است بیشترین نفع را از وضع تعرفه بر واردات خودرو و قطعات ببرد. بد نیست بدانید تنها در سال ۲۰۲۴، ارزش خودرو و قطعات خودرویی وارد شده به خاک آمریکا بالغ بر ۴۷۴ میلیارد دلار بوده و انتظار میرود دولت آمریکا از محل تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو، تا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمد کسب کند.
نظر شما چیست؟