فولکس واگن | Volkswagen به واسطه مشکلات متعددی که طی ماه های گذشته از نظر مالی و ساختار گروه داشته، برای اقدامات متعددی در راستای رفع مشکلات و بازگشت به دوران ثبات برنامهریزی کرده؛ از تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه ها بگیرید تا بازنگری در لایناپ تولیدات و همچنین برند های زیرمجموعه گروه. اما این، پایان کار نبوده و نیاز است تا تهمیدات بیشتری برای جلوگیری از هدررفت سرمایه های گروه اتخاذ شود.
اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس واگن در مصاحبه ای که بهتازگی با یک نشریه آلمانی داشته، بسیار در مورد شرایط فعلی این خودروساز آلمانی، صادق بوده و دلیل آن را نیز یک دهه مشکلات ساختاری به واسطه نبود رقابت عنوان کرده.
وی حقوق بالای کار را نیز یکی از اصلیترین دلایل وضعیت فعلی فولکسواگن میداند و تاکید دارد بر این که تعدیل نیروی گسترده، کاهش حقوق و مزایای نیروی کار و تعطیلی کارخانه ها برای رسیدن به ثبات در فعالیتها، الزامی است. البته از نظر مدیرعامل فولکسواگن، در بخش های دیگر نیز باید به دنبال صرفهجویی و کاهش هزینه ها بود.
در همین مورد، کای گرونیتز ریاست بخش توسعه فنی فولکسواگن مصاحبه ای با یک نشریه دیگر آلمانی داشته و توضیحاتی پیرامون برنامه های فولکس واگن در راستای کاهش هزینه های تولید و عرضه خودرو ارائه کرده.
یکی از این راهکارها، کاهش زمان توسعه خودرو های کاملا جدید به ۳۰ تا ۳۶ ماه اعلام شده. برای خودروهایی که برپایه پلتفرم های موجود در حال توسعه میباشند نیز هدفگذاری بر این است تا در مدتزمان بهمراتب کوتاهتر به سرانجام برسند.
بد نیست بدانید اگر فولکسواگن بخواهد به روند مرسوم توسعه محصول ادامه دهد، برای نهایی کردن صفر تا صد فرآیند توسعه یک خودرو کاملا جدید، به ۴ تا ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت و گرونیتز معقد است همین بازه زمانی طولانیمدت توسعه محصول باعث میشود حتی در زمان آغاز عرضه به بازار نیز با استانداردهای روز، خودرویی جدید و پیشرو به حساب نیاید.
فولکسواگن برای کاهش زمان توسعه محصول قرار است از تست های مرسوم بر روی نمونه های پیش تولید واقعی بکاهد. برای مثال، فولکسواگن سال ۲۰۲۴ در توسعه محصولات جدید، ساخت نمونه های پیشتولید یا همان پروتوتایپ را تا ۴۰ درصد کاهش داده. البته این رویکرد، قرار نیست بر کیفیت خودروهای تولیدی، تاثیر منفی بگذارد چراکه به جای تست فیزیکی نمونه های پیش تولید واقعی، فولکسواگن تمرکز بر شبیهسازی تست های مرسوم روی نمونه های دیجیتال را بیشتر کرده.
همچنین به جای عرضه خودرو با امکانات و قابلیت های اضافی که مشتریان نهایی متوجه وجود آنها در خودرو نخواهند شد، فولکسواگن تمرکز را بر توسعه ویژگیها و کاربریهایی معطوف میسازد که ارزش افزوده واقعی برای خودروها به همراه داشته باشد. در واقع، هدف، عرضه آن چیزی است که مشتریان به واقع انتظار دارند نه پُر کردن خودروها از ویژگیها و کاربریهای بلااستفاده.
در همین راستا، فولکسواگن برنامه ساخت کارخانه ۲ میلیارد یورویی جدیدی که در آن، تولید هر خودرو در تنها ۱۰ ساعت، محقق میشد را متوقف کرده. البته برنامهریزی برای کاهش چشمگیر زمان مورد نیاز برای تولید هر خودرو در سایت های تولیدی فولکسواگن با نصب و راهاندازی ابزارآلات جدید و پیشرفتهتر، کماکان با جدیت دنبال میشود. همچنین قرار است همکاری نزدیکتری با تامینکنندگان در جهت کاهش هزینههای تامین داشته باشد.
هنوز مشخص نیست که این اقدامات، به جلوگیری از تعطیلی سایت های تولیدی و حفظ هزاران نیروی کاری که در در خطر تعدیل نیرو قرار دارند، کمک خواهد کرد. این هفته کارگران تمامی سایت های تولیدی فولکسواگن دست به اعتصاب خواهند زد چراکه نگرانی های بسیاری بابت آینده شغلی خود دارند. و این نگرانی، بیدلیل هم نیست چراکه مدیریت ارشد فولکسواگن اعلام کرده به دلیل کاهش فروشی که عمدتا به واسطه واردات خودرو های چینی ارزانقیمت داشته، نیاز به تعطیلی دستکم سه کارخانه و کاهش حداقل ۱۰ درصدی هزینه ها برای ارتقاء رقابتپذیری دارد.
نظر شما چیست؟