مزدا این هفته بصورت رسمی پیش فروش نسل جدید مزدا ۶ یا همان Mazda EZ-6 را آغاز کرد؛ نسلی که بصورت مشترک با همکاری دیپال (زیرمجموعه چانگان) توسعه یافته و تنها بصورت تمام-الکتریکی یا الکتریکی دارای موتور بنزینی برای افزایش بُرد پیمایش (EREV) به بازار خواهد آمد.
نسل جدید مزدا ۶ که با نام Mazda EZ-6 شناخته میشود، مختص بازار چین است و در این کشور، قیمتی در محدوده ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار یوان دارد، یعنی قیمت پایه، در حدود ۲۲.۸۰۰ دلار (۱.۴ میلیارد تومان) است و قیمت مجهزترین نمونه، به حدود ۲۸.۵۵۰ دلار (۱.۸ میلیارد تومان) میرسد.
بد نیست بدانید مزدا نسل جدید سدان میدسایز خود را برپایه ساختار و پلتفرم مشترک با دیپال SL03 طراحی و مهندسی کرده، یعنی همان خودرویی که سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲ به عنوان وارداتی آتی خود به نمایش عموم درآورد. محرک خودرو نیز هم در مدل تمام-الکتریکی، و هم در مدل EREV، با محصول دیپال مشترک است.
نمونه الکتریکی دارای یک موتور برقی ۱۹۰ کیلووات است که روی محور عقب جانمایی شده و بسته به پکیج باتری ها (۵۶.۱ یا ۶۸.۸ کیلووات ساعت) میتواند ۴۸۰ یا ۶۰۰ کیلومتر را بیوقفه با هر بار شارژ کامل بپیماید. برای این پکیج باتریها که از نوع لیتیم-فسفاتآهن هستند، شارژر سریع با قابلیت شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصدی ظرفیت باتریها در ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.
در طرف مقابل، نمونه EREV در کنار موتور برقی ۱۶۰ کیلووات که محرک چرخهای عقب است، یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با ۹۴ اسببخار قدرت نیز به پیشرانه، اضافه شده. البته در این پیشرانه، موتور بنزینی تنها برای شارژ باتریها در هنگام توقف یا حرکت استفاده میشود و محرک خودرو نیست.
در Mazda EZ-6 EREV، بُرد پیمایش تمام-الکتریکی خودرو، بسته به پکیج باتریها، ۱۳۰ یا ۲۰۰ کیلومتر میتواند باشد. اما با وارد مدار شدن موتور بنزینی برای شارژ باتریها، بُرد پیمایش میتواند به ۱.۰۳۱ کیلومتر برسد که عدد قابل توجهی است. گفتنی است شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصدی ظرفیت باتریها با شارژر سریع، ۲۰ دقیقه زمان میبرد.
بد نیست بدانید نسل جدید مزدا۶، گزینهای است که آفتاب خودرو برای عرضه در کشورمان نیز انتخاب کرده. البته فعلا شروع عرضه خودرو های وارداتی مزدا در ایران توسط آفتاب خودرو با مزدا ۳ و مزدا CX-30 خواهد بود.
نظر شما چیست؟