کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین، بزرگترین خودروساز دنیا را مجبور به کاهش مکرر اهداف تولید کرده است. این خودروساز ژاپنی اهداف تولید ماهانه خود را در سهماهه دوم ۲۰۲۲ (آوریل تا ژوئن) سه بار کاهش داد و به دلیل کمبود نیمههادیها و تاثیر محدودیتهای بیماری کووید-۱۹ در چین، ۱۰درصد از اهداف اولیه خود عقب افتاد. تویوتا مانند سایر تولیدکنندگان با هزینههای بالاتر مقابله میکند و نگران است تورم جهانی بتواند تقاضای مصرفکننده را متوقف کند.
به گزارش فارسیکار و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، به گفته کوجی اندو تحلیلگر خودرویی بانک SBI Securities، سود سهماهه اول سال گذشته افزایش یافت، زیرا بزرگترین خودروساز ژاپن بدترین مشکلات بیماری همهگیر را پشتسر گذاشت. اما امسال تنها نکته مثبت در سهماهه اول احتمالا ضعیفتر بودن ین است. اندو گفت: سه ماهه اول سال گذشته دوره کاهش کامل هزینهها بود، در مقایسه با آن، احتمالا این بار سود بهشدت کاهش یافته است.
بر اساس دادهها، سود عملیاتی برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۵۷۸.۶۶میلیارد ین (۴.۳میلیارد دلار) کاهش یافت که بسیار کمتر از میانگین سود ۸۴۵.۸ میلیارد ینی برآوردشده توسط ۱۰ تحلیلگر است. در مدت مشابه سال قبل، تویوتا ۹۹۷.۴میلیارد ین سود گزارش کرده بود. این خودروساز با وجود کاهش سهماهه، به پیشبینی خود برای درآمد عملیاتی سالانه ۲.۴تریلیون ین در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ پایبند بود.
ین در طول سهماهه آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. ین ضعیف معمولا برای شرکتهایی که صادرات دارند، یک امتیاز است، زیرا وقتی درآمدهای خارج از کشور به خانه بازمیگردد، درآمد را افزایش میدهد. با این حال، برخی از مزایا در سالهای اخیر جبران شده است زیرا شرکتهای ژاپنی بیشتر در خارج از کشور تولید میکنند، به این معنی که هزینههای خارج از کشور آنها نیز با تضعیف ین افزایش مییابد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟