بازگشت کوپه جوان‌پسند هوندا پریلود پس از ۲۲ سال غیبت

هوندا قرار است به‌زودی نسل ششم کوپه اسپرت کامپکت خود، پریلود را به بازار عرضه کند؛ البته این بار، Honda Prelude یک خودرو تمام-الکتریکی است.

چهارشنبه - ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کوپه الکتریکی مفهومی هوندا پریلود

نام پریلود که در خانواده هوندا، همواره همراه بوده با نوآوری های هوندا برای خریداران عادی‌تر خودرو، بعد از ۲۲ سال غیبت، دوباره زنده شد؛ هوندا پریلود کماکان یک خودروی کوپه است و تناسبات و خوی اسپرتی دارد. و جز این که این بار، در هیبت یک خودرو الکتریکی بازگشته، اطلاعات دیگری از آن در دست نیست اما رونمایی از کانسپت جدیدی که آینده را برای نام پریلود، دوباره روشن می‌کند، بهانه خوبی است تا یک نگاه کوتاه و گذرا داشته باشیم به پنج نسل هوندا پریلود که در فاصله سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ تولید و عرضه شد.

2023 Honda Prelude Concept

هوندا پریلود از آن نام‌هایی است که در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، خیلی خوب اوج گرفت و اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، هوندا برای نگاه داشتن این نام در اوج، تلاش بسیار کرد و نوآوری ها و تکنولوژی های خوبی را در قالب آن، ارائه کرد. این خودرو عرضه شد تا به موفقیتی که تویوتا با سلیکا دست یافته بود، تجربه کند اما نسل اول آن، به هیچ عنوان خودروی موفقی نبود. با نسل دوم اما تغییر رویکرد در طراحی که یک سری تغییرات فنی نظیر استفاده از فنربندی جفت‌جناغی جلو را نیز به همراه داشت، در کنار استفاده از ترمزهای دیسکی عقب و ارائه مدل اسپرتی‌تر SI، هوندا پریلود را به گزینه ای جذاب و اسپرتی برای خریداران یک خودروی جمع‌وجور تبدیل کرد.

در نسل سوم، فنربندی جفت‌جناغی جلو به محور عقب نیز منتقل شد که خروجی آن، ارتقاء فرمان‌پذیری خودرو بود. در ضمن، یک سری از جزئیات طراحی هوندا پریلود نسل سه، وام گرفته از طراحی NSX معروف هوندا بود که قرار بود به زودی به بازار بیاید. درضمن، نسخه SI این نسل هوندا پریلود نه‌تنها دارای قدرتمندترین موتوری بود که هوندا در آن روزها، بر روی خودروهای خود عرضه می‌کرد، بلکه به سیستم چهار چرخ فرمان پذیر هوندا موسوم به 4WS نیز مجهز شده بود. این سیستم، در سرعت های پایین به مانورپذیری بهتر خودرو کمک می‌کرد و در سرعت‌های بالا و سواری‌های تند و تیز، به فرمان‌پذیری بهتر خودرو.

نسل سوم خودرو کوپه هوندا پریلود ۱۹۸۷

نسل چهارم پریلود هم که از آن طراحی معروف دهه ۱۹۹۰ میلادی، با فرم‌های تخم‌مرغی و خطوط گرد شده، بهره می‌بُرد، در کنار ارتقاء سیستم چهار چرخ فرمان‌پذیر، افزایش حجم موتور و …، برای اولین بار به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها که هوندا آن را VTEC می‌نامد، مجهز شد تا این نام پُرآوزه هوندا را در هیبتی مهیج‌تر از هر زمان دیگر، بازتعریف کند. ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و صفر تا صد ۷.۲ ثانیه را بگذارید در کنار فنربندی جفت‌جناغی جلو و عقب، و البته، سیستم چهارچرخ فرمان‌پذیر …، دیگر نیازی به ارائه توضیحات بیشتر نیست، آن هم برای خودرویی که در سال ۱۹۹۳ معرفی شده.

نسل چهارم خودرو کوپه هوندا پریلود ۱۹۹۱

برای نسل پنجم، هوندا باز هم یک آس جدید با پریلود، رو کرد و آن، ارائه مدلی از این خودرو با نام Type SH بود که از سیستم توزیع فعال گشتاور یا به اختصار، ATTS بهره می‌بُرد. این سیستم به قدری فرمان‌پذیری خودرو در سرعت های بالا را بهبود بخشیده بود که حتی میشد آن را با یک خودروی دیفرانسیل عقب، اشتباه گرفت! البته فروش نسل چهارم، هرگز به خوبی نسل های قبل نبود و همین باعث شد تا دقیقا ۲۲ سال پیش، یعنی در اکتبر سال ۲۰۰۱، با توقف تولید نسل چهارم، نام پریلود برای یک مدت طولانی، به بایگانی نام‌های پرافتخار هوندا برود.

نسل پنجم خودرو کوپه هوندا پریلود ۱۹۹۶

با این توضیحات، در ادامه می‌توانید گالری تصاویر و عکس های کانسپت جدید هوندا با نام پریلود را مشاهده فرمایید.

کوپه الکتریکی مفهومی هوندا پریلود

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟