در حاشیه آخرین روز برگزاری هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که از بیستودوم مرداد ماه آغاز بهکار کرده، مدیران ارشد شرکت کروز نشستی با اصحاب رسانه داشتند تا ضمن اطلاعرسانی پیرامون فعالیتهای شرکت و دستاوردهای آن در تولید و داخلیسازی قطعات خودرو طی دو سال گذشته، پاسخگوی پرسش های اصحاب رسانه باشند.
جایگاه کروز در صنعت کشور، قابل انکار نیست
در آغاز این نشست خبری، مجتبی نظری، مدیر واحد ارتباطات شرکت کروز با تاکید بر این که قیمت گذاری دستوری و بدعتهای اقتصادی به تمام صنعت خودروسازی لطمه وارد میکند، قطعه سازان و کروز را از این آسیبها، مصون ندانست و با تاکید بر اینکه جایگاه کروز در صنعت قطعه سازی ایران، قابل چشم پوشی نیست، گفت: کروز بالغ بر چهارده هزار نیروی مشغول به کار دارد که نمیتوان از اهمیت این مجموعه در اشتغالزایی چشم پوشی کرد.
وی در همین رابطه ضمن یادآوری این که کروز با سرعت خود را توسعه میدهد و اکنون با سه سایت، قطعه تولید میکند، گفت: این شرکت قصد دارد در برنامه توسعه خود تا ۷۰ درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کند.
مدیر ارتباطات شرکت کروز، در رابطه با واحد خودکفایی افزود: در این نمایشگاه گوشهای از دستاوردهای واحد خودکفایی در سال ۱۴۰۱ گزارش شده است؛ جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو و وارد کردن صدها کارگاه کوچک تولیدی به چرخه ارزش افروده و تامین قطعات تنها بخشی از ثمرات این واحد است که مورد توجه بازدید کنندگان، سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی و… قرار گرفت.
وی در همین رابطه افزود: طراحی واحد خودکفایی در شرکت کروز نشانه روحیه ضدانحصاری این شرکت است چرا که سیاست کروز حمایت از واحدهای تولید قطعه است و تلاش میکند آنها را در زنجیره تولید قرار دهد.
مدیر ارتباطات کروز در پاسخ به سوالی در خصوص افت کیفیت قطعات خودرویی گفت: با رشد بدهی خودروسازان به قطعه سازان و قیمت گذاری دستوری، گاهی خودروسازان مجبور هستند برای کاهش هزینه تمام شده، قطعات را با کیفیت پایینتری سفارش دهند اما خط قرمز کروز حفظ کیفیت است و برخی قطعات کروز استانداردهای اروپایی را نیز بدست آوردهاند.
گفتنی است شرکت صنایع تولیدی کروز در فضایی با مساحت دو هزار مترمربع در این دوره از نمایشگاه قطعات خودروی تهران حضور پیدا کرده است و بالغ بر هزار قطعه خودرویی را در معرض دید علاقمندان این صنعت قرار داده است.
صنعت قطعه سازی، احیا کننده مجموعهای از صنایع است
در ادامه نشست، امیر قریب، مدیریت فروش کروز پلاس ضمن اشاره به این مهم که مصرف کننده نهایی، تمایل دارد از قطعات اصلی استفاده کند و کروز پلاس، تامین کننده این نیاز مشتریان است، در پاسخ به سوالی در خصوص چالشهای صنعت تولید قطعه، گفت: کروز به عنوان تولید کننده، در تامین مواد اولیه با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند، تمام زنجیره مواد اولیه در داخل کشور تامین نمیشود و ما به واردات محصول نیاز داریم.
قریب در خصوص جایگاه صنعت قطعهسازی در صنعت کشور گفت: صنعت قطعه سازی یک صنعت فراگیر است که رشد و بقا آن میتواند مجموعهای از دیگر صنایع را حفظ و احیا کند. نباید نگاهی نقطهای به این صنعت داشت بلکه باید آن را در مجموعهای بزرگتر از صنایع و تامین کنندهها دانست.
لازم به ذکر است کروز پلاس از مجموعههای کروز است که ماموریت تامین قطعات خدمات پس از فروش را بر عهده دارد.
موفقیت کروز در ساخت مالتی مدیا و رادار نقطه کور
بحث ها با حمید حسین زاده، رئیس واحد تحقیق و نوآوری شرکت کروز ادامه یافت. حسین زاده با اشاره به این که شرکت کروز در تولید ایربگ، مالتی مدیا و طراحی رادار نقطه کور پیشرفتهای چشمگیری داشته، افزود: کروز موفق به ساخت مالتی مدیا سازگار با تلفن همراه سیستم اندروید و IOS شده است، همینطور رادارهای تشخیص نقطه کور خودروها نیز به مرحله قابل قبولی رسیده و به زودی وارد بازار خواهد شد.
حسین زاده در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط شرکت کروز با نخبگان دانشگاهی گفت: شرکت کروز با جامعه دانشگاهی دائم ارتباط دارد و این ارتباط یک رابطه واقعی و سیستماتیک است، این شرکت با استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان دانشگاههای برتر ایران در پروژههای فناوری محور خود را پیش میبرد.
وی در همین رابطه افزود: شرکت کروز با طراحی آزمایشگاههای تخصصی در زمینه باتری تعاملات خود با جامعه علمی را عمق بخشیده است.
بر اساس ارزیابی کارشناسان و صاحب نظران، ورود شرکت کروز در ساخت انواع مولتی مدیا برای خودروهای داخلی همگام با تکنولوژی روز دنیا از خروج میلیونها دلار ارز جلوگیری شد. امروزه این مولتی مدیاهای ساخت داخل جایگاه قابل قبولی در بازار پیدا کرده و نگاه بسیاری از مشتریان این سیستمها را به تولیدات داخلی جلب کرده است.
مادآریا صندلی خودرو با کیفیت جهانی میسازد
در این نشست خبری، به فعالیت های شرکت مادآریا و نقش آن در چرخه تامین شرکت کروز و گروه بهمن نیز اشاره شد. شرکت مادآریا از جمله قطعه سازان موفق است که توانسته محصولاتی در تراز استانداردهای جهانی تولید کند. محصولات این شرکت در حال حاضر در خودروهای گروه بهمن به کار گرفته میشود.
نورافشار، مدیر فروش مادآریا، این شرکت را تولید کننده صندلی خودور معرفی کرد و در خصوص اهمیت داخلی سازی صندلی خودرو، گفت: صندلی خودرو از قطعات حساس است که رابطه مستقیم با میزان رضایتمندی و خشنودی مصرف کننده دارد، به همین دلیل خودروسازان با حساسیت زیادی با سازندگان صندلی وارد مذاکره میشوند و حتی برخی خودروسازان صندلی را وارد میکنند.
نور افشار یادآور شد: اما شرکت ماد آریا جسارت ورود به این عرصه را داشت و اکنون تولید کننده صندلی خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی و… است.
وی در همین رابطه افزود: شرکت کروز پروژههای خود را در سطح استانداردهای جهانی انجام میدهد، برخلاف گذشته، امروزه صندلیهای خودرو پیچیده شدهاند و دارای موتور، ایربگ و گرمکن هستند که ساخت آن را پیچیده میکند، به همین دلیل ساخت این قطعه به دانش و مهارت بالایی نیازمند است.
وی در خصوص ارزش داخلی سازی صندلی در قیمت خودرو گفت: سهم صندلی از قیمت خودرو ۴ تا ۵ درصد است.
ساخت سنسور اکسیژن موفقیت بزرگی برای کروز است
در ادامه رضا کاشی، کارشناس واحد قوای محرکه شرکت کروز از موفقیت شرکت کروز در ساخت سنسورهای اکسیژن و رسیدن این پروژه به مرحله تولید انبوه خبر داد و در پاسخ به پروژههای آینده کروز در بخش قوای محرکه گفت: پدال گاز برقی و دریچه گاز برقی و سوخت CNG در حال اجرا است.
ورود کروز به عرصه ساخت سنسورهای خودرویی مستلزم تکیه این مجموعه به دانش فنی نخبگان ایرانی است که این شرکت با تعامل دائمی با مراکز علمی و پژوهشی در این مهم موفقیت بدست آورده است. در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرویی کشور، حاصل این تلاشها در معرض دید کارشناسان قرار گرفت.
تامین امنیت شغلی ۲۱ هزار نفر توسط واحد خودکفایی کروز
از دیگر محورهای نشست خبری دستاورد های شرکت کروز در داخلی سازی قطعات خودرو در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، واحد خودکفایی کروز بود، بخش تاثیرگذاری از این شرکت که تنها در سال ۱۴۰۱، باعث جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور شده است.
کروز با طراحی این واحد توانسته بالغ بر ۳۰۰ مجموعه کوچک تولید قطعات مرتبط با خودرو را در چرخه افزایش تولید قرار دهد. مهدی کاکه، رئیس واحد خودکفایی کروز در بیان فعالیت های این واحد، ضمن اشاره به این که واحد مذکور در سال ۱۳۹۱ با هدف داخلی سازی قطعات خودرو ایجاد شد، در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل کروز با قطعه سازان کوچک گفت: هدف واحد خودکفایی شناسایی ظرفیتهای تامین کنندهها است و این مجموعه با جداقل ۳۰۵ واحد تولیدی ارتباط دارد که حدود ۲۱ هزار نفر در این شرکتها مشغول به کار هستند.
وی در همین رابطه افزود: واحد خودکفایی در واقع چرخ تولید این واحدهای کوچک را به گردش درآورده و مانع از افول این واحدهای تولیدی شده است.
هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو از ۲۲ تا ۲۵ مرداد در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد. شرکت کروز در این رویداد مهم صنعت خودرو کشورمان، در سالن ۳۵ با نمایش جدیدترین دستاوردهای خود حضور داشت.
بدون تردید بدون حاکمیت بخش خصوصی بر صنایع
( صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست ) موفق نخواهد شد . این حاکمیت در عمل به معنای شایسته سالاری و راندن بی مایگان از صنعت خواهد بود و این اولین گام برای پیروزی است . بدون آن متاسفانه محتوم به نابودی خواهیم بود .