نزدیک به ۴۰درصد بازار خودرو روسیه به چینی ها رسیده!

مشکلات فراوانی که از آغاز حمله نظامی به اوکراین، گریبان صنعت و بازار خودرو روسیه را گرفته، به نظر فقط به کام خودروسازان چینی بوده است.

پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶
افزایش سهم خودروسازان چینی از بازار خودرو روسیه

طبق گزارش اخیر موسسه آماری اتواستات، فروش خودروهای جدید برندهای چینی در حال حاضر بیش از ۳۸ درصد از مجموع فروش خودروهای جدید در بازار روسیه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در فوریه (ماه دوم) سال ۲۰۲۲، سهم چینی ها از بازار خودرو روسیه کمتر از ۱۰ درصد بود.

خودرو ساخت روسیه - لادا وستا

گزارش وزارت گمرک فدراسیون روسیه حاکی از آن است که فروش خودروهای جدید در این کشور، سال ۲۰۲۲ با کاهش ۵۹درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱، به ۶۲۳ هزار خودرو کاهش یافت که از این تعداد، تقریبا ۳۰ درصد سهم برندهای روس بوده است. طبق این گزارش، برندهای کره‌ای ۱۹.۵درصد، برندهای چینی ۱۹.۲درصد و برندهای اروپایی ۱۸.۵درصد از مجموع خودروهای به فروش رفته در روسیه در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند.

سرگی تسلیکف، رئیس موسسه آمارای اتواستات با اشاره به این موضوع که برندهای روس و چینی در حال افزایش سهم خود از بازار خودرو روسیه می‌باشند، اظهار داشت: سهم برندهای روس از ۲۰ به ۴۱ درصد طی یک سال افزایش یافته، در حالی که برندهای چینی افزایش سهم بازار از ۱۰ به ۳۸ درصد را تجربه کرده‌اند.

خودرو های تویوتا در روسیه

وی معتقد از افزایش سهم برندهای روس و چینی از بازار خودرو روسیه بیانگر کاهش سهم خودروسازی دیگر کشورها از این بازار است، برای مثال سهم خودروسازان کره‌ای در حال حاضر از ۲۴ به ۹ درصد، سهم برندهای اروپایی از ۲۷ به ۶ درصد و سهم برندهای ژاپنی از ۱۸ به ۶ درصد در بازار خودروهای جدید روسیه کاهش یافته است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، به واسطه تحریم‌های بین‌المللی و مشکلاتی نظیر تورم، کاهش خودروهای قابل عرضه، خروج برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای از بازار روسیه و مشکلات لجستیکی، سال ۲۰۲۲ روی هم رفته ۶۸۰ هزار خودرو جدید در روسیه به فروش رسید. این عدد برای سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱.۷میلیون دستگاه اعلام شده و این، بیانگر کاهش ۴۱درصدی عرضه خودرو جدید در بازار روسیه می‌باشد.

نمایندگی های خودرویی فعال در روسیه با توجه به کشور سازنده برند

تا اواسط ژانویه ۲۰۲۳ (اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱) روی هم رفته ۳هزار و ۱۶۴ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودرو در روسیه فعال بوده که از این تعداد، ۲۲.۸ درصد سهم نمایندگی‌های برندهای خودروسازی اروپایی است یعنی تقریبا ۵درصد کمتر از ژانوه ۲۰۲۲. سهم نمایندگی‌های برندهای ژاپنی نیز از ۲۰.۶درصد ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۶.۴درصد در ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافته. از عدد ذکر شده، تنها ۰.۷درصد سهم نمایندگی‌های فعال خودروسازان آمریکایی است، عددی که برای ژانویه ۲۰۲۲ معادل ۴.۱درصد اعلام شده بود.

خودروهای چینی جدید بازار خودرو روسیه از برندهای چری، جیلی و هاوال

کاهش محسوس نمایندگی‌های فعال فروش و خدمات پس از فروش برندهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی، دقیقا نقطه مقابل افزایش چشمگیر نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان چینی است. ژانویه ۲۰۲۲ از مجموع نمایندگی‌های فعال خودرویی در سطح کشور روسیه، ۲۲.۴درصد سهم برندهای چینی بود، عددی که برای ژانویه ۲۰۲۳ به ۳۳.۳درصد افزایش یافته است. افزایش سهم نمایندگی‌های فعال خودروسازان روس از ۱۳ به ۱۴.۳ درصد در مقابل رشد چینی ها حتی به چشم نمی‌آید. عدد رُشد برای خودروسازان کره‌ای نیز مثبت بوده، اما تنها ۰.۱درصد افزایش از ۱۲.۴درصد ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ اتفاق افتاده.

Moskvich 3 AKA JAC JS4 or Sehol X4 in China

در سالی که گذشت، خودروسازان چینی پرشماری به بازار خودرو روسیه ورود کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تانک (از زیرمجموعه‌های گریت‌وال موتورز)، وویا (از زیرمجموعه‌های دانگفنگ)، برندهای اومودا و کایی از چری و هونگچی (از زیرمجموعه‌های FAW) اشاره کرد. در کنار این برندهای تازه‌وارد به بازار روسیه، خودروسازان روس نیز شروع به مونتاژ و عرضه خودروهای چینی تحت نشان تجاری خود کرده‌اند. برای مثال، مسکویچ ۳ همان JAC JS4 است که در بازار چین، با نام Sehol X4 نیز شناخته می‎شود. خودروی جدیدی با نام اوولوت آی‌جوی نیز روی خطوط تولید موتوراینوست رفته که همان Seres SF3 است.

Evolute i-Joy AKA Seres SF3

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟