ترکیب کاربردپذیری فست‌بک‌ها با ژست قد کشیده کراس‌اوور ها

۴۰۸ به عنوان یکی از جدیدترین و به‌روزترین تولیدات پژو، یک فست‌بک کامپکت است که سعی دارد ژست قد کشیده کراس‌اوور ها را تمرین کند.

دوشنبه - ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶
فست‌بک کراس جدید پژو ۴۰۸ ایکس مدل ۲۰۲۳

پژو در اولین روزهای تابستان امسال بود که یک فست‌بک کراس را با نام ۴۰۸ برای بازارهای اروپایی معرفی کرد. حال دیگر بازارهای بین‌المللی نیز رفته‌رفته پذیرای این پژو خوش‎‌استیل می‌شوند مثل چین که در آن، محصول جدید پژو با نام 408X عرضه شده. دلیل این تغییر نام برای بازار چین نیز این است که در این بازار، پژو یک سدان جمع‌وجور که به تازگی هم فیس‌لیفت شده را با نام ۴۰۸ عرضه می‌کند.

فست‌بک کراس جدید پژو ۴۰۸ ایکس مدل ۲۰۲۳

همانطور که اشاره شد، ۴۰۸ بازارهای اروپایی، یا همان 408X بازار چین، یک فست‌بک کراس است. پژو این محصول را برپایه پلتفرم و ساختار مشترک با Citroën C5 X توسعه داده و از نظر ابعادی هم بخواهیم مقایسه کنیم، بسیار نزدیک است به ۳۰۸ استیشن جدید. در واقع، فنی‌تر اگر بخواهیم بگوییم، پلتفرمی که پژو در طراحی و توسعه ۴۰۸ به‌کار برده، همان EMP2 به‌کار رفته در نسل جدید ۳۰۸ است، اما به لطف استایل فست‌بک قد کشیده، یا همان کراس، با گونه کاملا متفاوتی از خودرو روبرو هستیم؛ خودرویی که هم نسبت به سدان های هم‌اندازه، کاربردی‌تر است و هم ژستی شبیه به کراس‌اوور ها دارد.

2023 Peugeot 408 X

این ژست مخصوصا زمانی که خودرو بر روی رینگ‌های ۲۰اینچ با طراحی منحصربفردش سوار است، کاملا جلب نظر می‌کند. حال که بحث کاربردی‌تر بودن به نسبت سدان‌های هم‌اندازه نیز مطرح شد، بد نیست بدانید فضای بار پژو۴۰۸ جدید بازارهای اروپایی ۵۳۶ لیتر اعلام شده که در صورت خواباندن ردیف عقب صندلی‌ها، به ۱.۶۱۱ لیتر می‌رسد. برخلاف طراحی ظاهری که متفاوت و متمایز از ۳۰۸هاچبک و استیشن فرم گرفته، مخصوصا در نمای جانبی، فضای داخلی پژو ۴۰۸ (یا همان 408X) مشابه چیزی است که در ۳۰۸ نیز دیده‌ایم. البته این ویژگی بدی نیست چراکه پژو در طراحی این فضا، به واقع ساختارشکنی کرده و مرسومات را تا آنجا که بتواند به خلق یک محیط مدرن و هیجان‌انگیز کمک کند، کنار گذاشته.

فست‌بک کراس جدید پژو ۴۰۸ ایکس مدل ۲۰۲۳

امکانات خوبی نیز در قالب این محیط عرضه می‌شود مثل نمایشگرهای ۱۰اینچ برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نشانگرهای پشت فرمان، سیستم صوتی پریمیوم فوکال با ۱۰ بلندگو و ساب‌ووفر که در یک پروسه سه‌ساله و بصورت اختصاصی برای ۴۰۸ ساخته شده، ایربگ‌های جلو، جانبی جلو و عقب و پرده‌ای، صندلی‌های برقی مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش جلو، کروزکنترل، ترمز اضطراری اتوماتیک، آینه‌های برقی دارای گرمکن، دوربین دنده عقب به همراه سیستم دید ۳۶۰درجه و امکاناتی از این دست.

2023 Peugeot 408 X

پژو در ابتدای عرضه، سه پیشرانه برای ۴۰۸ در نظر گرفته. مدل پایه با موتور ۱.۲ لیتری توربو بنزینی ۳ سیلندر عرضه خواهد شد که با ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، محرک محور جلو است. دو گزینه بعدی هم محرک محور جلو (FWD) هستند اما با این تفاوت که از نوع پلاگین-هایبرید بوده، از ترکیب موتور ۱.۶ توربو بنزینی متصل به گیربکس ۸ سرعته اتومات با یک موتور برقی ۱۰۹ اسب‌بخاری تشکیل یافته است. در این ترکیب، موتور برقی از مجموعه باتری‌های قابل شارژ با منبع برق خارجی تغذیه می‌کند.

فست‌بک کراس جدید پژو ۴۰۸ ایکس مدل ۲۰۲۳

پیشرانه پلاگین-هایبرید ضعیف‌تر ۱۵۰ اسب‌بخار از موتور ۱.۶ لیتری توربو قدرت می‌گیرد، عددی که برای پیشرانه پلاگین-هایبرید قوی‌تر، معادل ۱۸۰ اسب‌بخار اعلام شده است. با این حساب و در حالت ترکیبی، پیشرانه ضعیف‌تر با مجموع قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار، بیشینه گشتاوری معادل ۳۶۰ نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار می‌دهد. این اعداد برای Peugeot 408 PHEV قوی‌تر، به ترتیب ۲۲۵ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. در کنار این پیشرانه‌ها، گفته می‌شود پژو برای عرضه مدل تمام‌الکتریکی ۴۰۸ نیز برنامه دارد. اما خبری از مدل دیزل برای آن نخواهد بود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟