بورگوارد دوباره اعلام ورشکستگی کرد

بورگوارد، از خودروسازان اصیل و قدیمی آلمان که پس از بیش از نیم قرن غیبت، سال ۲۰۱۵ در هیبت برندی چینی احیاء شده بود، دوباره اعلام ورشکستگی کرد.

دوشنبه - ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد

نیمه دوم ۲۰۱۵ بود که به یک باره، بورگوارد پس از نیم قرن غیبت، به صحنه خودروسازی بازگشت؛ البته این بازگشت بورگوراد نه به عنوان یک خودروساز آلمانی سازنده خودروهای اسپرت، بلکه به عنوان شرکتی چینی رقم خورد که حاصل سرمایه‌گذاری Beiqi Foton Motor (یکی از زیرمجموعه‌های گروه بایک) بود. این شرکت سال ۲۰۱۴ کلیه حقوق استفاده از نشان و لوگو Borqward را خریدارای کرده بود تا بازیگری جدید را به بازار خودرو چین و همینطور بازارهای صادراتی هدف، معرفی کند. حتی برنامه‌هایی برای تاسیس کارخانه تولیدی محصولات جدید Borgward در حومه شهر برمن آلمان وجود داشت که البته هرگز محقق نشد.

بعد از احیاء برند، بورگوراد موفق به عرضه چهار محصول کراس‌اوور شد که عبارت بودند از کراس‌اوور کوچک BX3، کراس‌اوور جمع‌وجور BX5، کراس‌اوور کوپه BX6 و کراس‌اوور میدسایز BX7 که آخری، هم در مدل بنزینی و هم در مدل الکتریکی در بازار چین قابل خریداری بود. سال ۲۰۱۹ مجموع فروش تولیدات بورگوارد ۵۵هزار دستگاه اعلام شده بود، عددی که برای ۲۰۲۰ به تنها ۳.۶۰۰ دستگاه کاهش یافت. این افت چشمگیر در تولید و فروش محصول را باید در کنار زیان عملیاتی قابل‌توجهی قرار دهیم که بورگوارد در سال‌های کوتاه فعالیت دوباره در عرصه خودروسازی تجربه کرد.

بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، این شرکت زیانی بالغ بر ۵۶۴میلیون دلار را متحمل شده بود، عددی که تنها برای سال ۲۰۲۱، به مراتب بیشتر از مجموع زیان ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ اعلام شده است. با این تفاسیر، بی‌دلیل نیست که بورگوارد بالاخره اعلام ورشکستگی کرده و حال، در تلاش است تا بتواند تایید فروش باقیمانده دارایی‌های خود را از دستگاه‌های ذیربط بگیرد.

ذکر این نکته ضروری است که بورگوارد گروپ آ.گ روی کاغذ واقع در اشتوتگارت آلمان است اما تمامی فرآیند تولیدی محصولات، در چین انجام می‌شد. این شرکت برنامه‌هایی برای حضور در بازارهای اروپایی و همچنین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشت اما غیر از کشورمان و تعدادی از بازارهای منطقه که آن هم بصورت محدود رقم خورد، در تحقق این برنامه‌ها نیز ناتوان ظاهر شد.

پاندمی کرونا برای چنین خودروساز کوچک و نوپایی یک ضربه بزرگ و کاری بود و هرگز نتوانست از بحران ناشی از این پاندمی، سلامت بیرون آید. لازم به ذکر است کمپانی مادر یعنی Beiqi Foton Motor سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۷درصد از سهام Borgward را به Ucar که یک شرکت اجاره خودرو است، واگذار کرد. با این واگذاری، فروش بورگوراد برای مقطعی، رُشد قابل‌توجه را تجربه کرد اما این رُشد مقطعی، برای رساندن روند تولید و فروش در بورگوراد، کافی نبود، آن هم در شرایطی که پاندمی کرونا شروع کرده بود به سایه افکندن بر روی صنعت خودرو دنیا.

با احیاء دوباره بورگوراد، برنامه‌ریزی ها برای رسیدن تیراژ تولید به سالانه ۸۰۰هزار تا سال ۲۰۲۰ بود اما نه‌تنها محقق نشد، بلکه به نظر می‌آید این خودروساز، حتی شکوفه‌های بهار ۲۰۲۳ را هم نخواهد دید. خارج از بازار چین، بورگوراد در حال حاضر تنها در لوکزامبورگ و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس حضور دارد، آن بصورت بسیار محدود، که به هیچ عنوان نمی‌تواند بهانه‌ای باشد برای تداوم تولید.

طی ماه‌های گذشته نیز گمانه‌زنی هایی برای بازگشت دوباره این خودروساز چینی به بازار خودرو کشورمان مطرح شد که البته از سوی نماینده رسمی بورگوارد در ایران یعنی شرکت کیان موتور وارنا، نه تایید شده و نه تکذیب. اما با اعلام ورشکستگی و تایید آن از سوی نهادهای ذیربط در چین، باید دید این شرکت برای آینده خودروهایی که بصورت محدود از برند بورگوارد در ایران عرضه شده‌اند، چه برنامه ای دارد. گفتنی است پیش از بازگشت تحریم‌ها، کیان موتور وارنا توانست با اخذ نمایندگی از بورگوارد، محصولات BX5 و BX7 را از این برند در ایران عرضه کند اما با بازگشت تحریم و در پی آن، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، حضور Borgward و محصولاتش در ایران نیز تداوم نیافت.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟