رنو ۵ دیامانت، یادبود ۵۰ سالگی یک خودرو فرانسوی محبوب

رنو به مناسبت ۵۰ سالگی کُد ۵ محبوب خود، برداشتی جذاب از این آن ارائه کرده که در کنار ظاهری منحصربفرد، دارای پیشرانه تمام‌الکتریکی نیز هست.

یکشنبه - ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
خودرو تک‌ساخت و نمایشی رنو ۵ دیامانت

رنو ۵ خودرو کوچکی است که سال ۱۹۷۲ معرفی شد و خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل شد. برای درک میزان محبوبیت این خودرو همین بس که تا زمان معرفی نسل دومش در سال ۱۹۸۴، رنو موفق به فروش بیش از ۵ میلیون دستگاه از آن شده بود. با این حساب، بی‌دلیل نیست که رنو تصمیم گرفته برای ۵۰ سالگی این خودرو خاطره‌انگیز، خودرویی منحصربفرد برپایه آن رونمایی کند که بصورت رستوماد و با همکاری طراح فرانسوی، Pierre Gonalons ساخته شده است.

این رنو ۵ تک‌ساخت که دیامانت نام دارد، اگرچه تناسبات کلی خودرو رونمایی شده در سال ۱۹۷۲ را حفظ کرده، اما جزئیاتی جذابی در طراحی خود دارد که باعث شده ماهیتی هنری به خود بگیرد مثل ترکیب رنگ صورتی سه‌لایه و خاص بدنه با رنگ طلایی کمرنگ جلوپنجره، سپرها و قاب آینه‌بغل ها، بهره‌مندی از چراغ‌های شبیه به الماس که در دل یک قاب طلایی کمرنگ بیرون زده بدنه خودنمایی می‌کنند، و رینگ های سفید برگرفته از مدل آلپین که طرح جالبی از خورشید را در سیاهی مرکز خود دارند. همچنین به جای دستگیره‌های عادی از دستگیره‌های کروی-شکلی با رنگ طلایی بهره گرفته شده که در همان نگاه اول بیننده را به یاد دستگیره درب های آنتیک می‌اندازد.

با این وجود اما آنچه که در دل این رنو ۵ بازسازی شده به سبکی مدرن می‌گذرد، به هیچ عنوان آنتیک و قدیمی نیست. این خودرو از یک پیشرانه تمام‌الکتریکی نیرو می‌گیرد که البته اطلاعاتی در مورد آن ارائه نشده. در ضمن، بد نیست به کابین هم اشاره داشته باشیم که در کنار داشتن حس و حال هنری و بهره‌مندی از همان جزئیات طلایی رنگ بدنه (البته در ترکیب با سطوح اصلی به رنگ بژ)، کمی هم مدرنیته در خود دارد مثل بهره‌مندی از سه نمایشگر گرد مجزا از یکدیگر به جای پشت‌آمپرهای آنالوگ رنو ۵ نسل یک. این نمایشگر ها اطلاعات سرعت، ظرفیت باتری و زمان را به نمایش می‌گذارند.

رنو قرار نیست دیامانت را به تولید انبوه برساند و این پروژه در همین فاز نمایشی باقی خواهد ماند. اما بد نیست یادآوری کنیم که نسل جدید رنو ۵ با طراحی و تناسباتی امروزی‌تر و پیشرانه تمام‌الکتریکی در راه است و قرار است از ۲۰۲۴ با نام R5 جایگزین Renault Zoe شود. همچنین یک مدل کوچکتر با نام R4 به عنوان کوچکترین و ارزانترین خودرو الکتریکی به تولیدات رنو اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟