اوایل ۲۰۲۲ بود که فولکس واگن تولید پاسات سدان در اروپا را پایان داد. حال رنو پا جای پای رقیب آلمانی گذاشته و حکم بازنشستگی تالیسمان را امضا کرد. البته برخلاف فولکس واگن که کماکان به تولید و عرضه مدل استیشن نسل فعلی پاسات ادامه خواهد داد، رنو هم تولید مدل سدان تالیسمان را پایان داده و هم تولید مدل استیشن آن را. در واقع رنو تالیسمان به کلی از خط تولید این خودروساز فرانسوی رخت بربسته، اتفاقی که از ماه ها پیش زمزه های آن به گوش میرسید و حتی اواخر ۲۰۲۱ توسط رنو بصورت رسمی اعلام شده بود.
رنو پایان فوریه تولید تالیسمان را متوقف کرد اما این، پایان سدان های رنو نیست؛ این خودروساز فرانسوی در برخی بازار ها کماکان مگان سدان و همچنین سدان کوچکتری که سال گذشته با نام تالیانت برپایه داچیا لوگان معرفی کرد را تولید و عرضه میکند. در مورد استیشن های Renault نیز اگرچه تولید کلیو استیشن با تغییر نسل در سال ۲۰۱۹، برای همیشه پایان یافت اما مگان استیشن کماکان روی خط تولید است و در برخی بازارها عرضه میشود.
از آنجایی که سدان ها رفته رفته به اتاقی منسوخ و کمطرفدار تبدیل میشوند، طبیعی است اگر رنو برنامه ای برای جایگزین احتمالی تالیسمان نداشته باشد. در مورد رقیب آلمانی نیز گفته میشود فولکس واگن برنامه ای برای نسل آتی پاسات سدان ندارد و تنها اتاق استیشن آن را در دست توسعه دارد. حتی دیگر رقیب آلمانی Renault Talisman یعنی اوپل اینسیگنیا نیز قرار است در نسل آینده خود، به یک کراساوور تبدیل شود. تازهترین نسل فورد موندئو هم که به تازگی در چین عرضه شده، قرار نیست به قاره سبز راه یابد. در این بین تنها پژو ۵۰۸ است که فعلا خبری از بازنشستگی احتمالی اش منتشر نشده و امیدواریم برنامه ای برای توقف تولیدش وجود نداشته باشد چراکه به واقع یکی از جذاب ترین سدان های میدسایز حال حاضر بازارهای اروپایی است.
حال که صحبت پژو ۵۰۸ شد، بد نیست به سیتروئن C5 نیز اشاره داشته باشیم که بازگشته، اما با یک فرمول متفاوت؛ سیتروئن در نسل جدید C5 تصمیم گرفته دنیای کاربردی استیشن های میدسایز خانوادگی را با رُخ و ژشت جذابتر کراساوور ها ترکیب کند. در ادامه میتوانید گالری تصاویر رنو تالیسمان را مشاهده کنید. در ضمن، پیشنهاد میکنیم جهت آگاهی از تازه های جهان خودرو و اخبار و رویدادهای خودرویی کشورمان، حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟