آنچه که زمانی با نام خودرو چند منظوره یا MPV، بسیار مورد علاقه اروپایی ها بود، امروز دیگر چیزی غیر از یک خاطره خوش زمان های دور دست نیست. حتی اروپایی هم هم دیگر علاقه ای به این نوع کاربردی از خودروها ندارند و در عوض، به سمت SUV ها تغییر ذائقه داده اند. خودروسازان نیز مجبور هستند خود را با این تغییر ذائقه خریداران، وفق دهند. SUV ها، یکی پس از دیگری، MPV ها را دور خارج میکنند و تازهترین قربانی آنها نیز مدل های مینیون سیتروئن C4 یعنی Grand C4 SpaceTourer است. در واقع سیتروئن پس از نزدیک به ۳۰ سال عرضه انواع MPV در اروپا، قصد خروج از این بازار را دارد. بنا به اعلام این خودروساز فرانسوی، تولید Grand C4 SpaceTourer از ابتدای جولای پایان خواهد یافت.
اولین بار سال ۱۹۹۴ بود که با معرفی Evasion، سیتروئن نیز به جمع تولیدکنندگان MPV های آن روزها، محبوب بازار اروپا پیوست. این خودرو با یک فیسلیفت میانچرخه در سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲ روی خط تولید بود و در طول مدت تولید، فروش بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه را تجربه کرد. سیتروئن یک مینیون بزرگتر با نام C8 را سال ۲۰۰۲ روی خط تولید برد که به مدت ۱۲ سال یعنی تا سال ۲۰۱۴ تولید شد و آمار حاکی از فروش نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاهی آن دارد.
اما هیچ یک از اینها به اندازه Xsara Picasso برای سیتروئن در بازار MPV ها موفق نبودند، خودرویی که در همان سال اول تولید یعنی ۱۹۹۹ نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه فروش کرد. سیتروئن این محصول را تا ۲۰۱۲ در سبد تولیدات خود حفظ کرد و در این بازه زمانی ۱۳ ساله توانست ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند که عدد خیرهکننده ای است.
اما در مورد Grand C4 SpaceTourer که سیتروئن به تازگی خبر از پایان یافتن تولیدش، آن هم برای همیشه داده، پیشینه این خودرو به سال ۲۰۰۶ باز میگردد یعنی زمانی که C4 Picasso به بازار آمد. نسل دوم این خودرو سال ۲۰۱۳ عرضه شد، آن هم با طرح چراغهای تفکیک شده در سه سطح که برای آن زمان، طراحی بدیعی بود. از آغاز ۲۰۱۸، این خودرو پنج نفره به C4 SpaceTourer و مدل بزرگتر و سهردیف سرنشین آن به Grand C4 SpaceTourer تغییر نام دادند. سیتروئن سال ۲۰۲۰ بود که به تولید مدل پنج نفره C4 SpaceTourer پایان داد و حال تولید مدل هفت نفره گرند به پایان میرسد.
در این نزدیک به ۳ دهه تولید MPV، سیتروئن ۲۰۰۷ را بهترین سال حضور در این بازار میداند. در این سال ۱۱۵ هزار Xsara Picasso و ۲۱۵ هزار C4 Picass به فروش رساند. البته ذکر این نکته ضروری است که این، پایان خودروهای کاربردی سیتروئن برای خانواده ها نیست چراکه تولید ون های مسافری برلینگو و اسپیستورر کماکان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟