برادر بزرگتر دیگنیتی، کاندیدای تازه حضور در بازار ایران

به نظر می‌آید دانگ‌فنگ فنگون ix7 که یک کراس‌اوور میدسایز چینی است، توسط یکی از خودروسازان نه‌چندان مشتری‌مدار در کشورمان عرضه خواهد شد.

چهارشنبه - ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
دانگ فنگ فنگون ix7

از همان زمانی که زمزمه های عرضه دیگنیتی در ایران قوت گرفت، و همچنین پس از آغاز تولید و عرضه آن در کشورمان توسط بهمن‌موتور، از برادر بزرگتر آن یعنی دانگ‌فنگ فنگون ix7 نیز به عنوان کاندیدای حضور در ایران یاد میشد. حال با یک اتفاق سهوی، یا شاید هم حساب شده، نام این خودرو در لیست مسافرین آتی از چین به مقصد ایران مطرح شده و نکته جالب‌تر این است که پاگُشای آن در ایران قرار نیست توسط بهمن‌موتور صورت بپذیرد. در عوض، نام خودروسازی به عنوان بانی عرضه Dongfeng Fengon ix7 در ایران مطرح است که پیش‌تر و در مقاطع مختلف، در عرضه محصولات یکی از بزرگترین خودروسازان چینی در ایران عملکردی ناامیدکننده داشته و برندها و محصولات دیگری هم که به عنوان جایگزین انتخاب کرد، سرانجام مشخصی نداشته‌اند. اما فعلا کاری به این ماجراها نداریم و صرفا می‌خواهیم آشنایی مختصری داشته باشیم با این برادر بزرگتر Dignity بهمن موتور.

دانگ‌فنگ فنگون ix7 با وجود تشابهات ظاهری با دیگنیتی بهمن‌موتور (در چین، دانگ‌فنگ فنگون ix5) ژست کراس‌اوور های میدسایز عادی را دارد از نظر ابعادی نیز کمی بزرگتر است. این بزرگتر بودن ابعاد، بخصوص در فضای داخلی و برای سرنشینان ردیف وسط، مشهودتر است. و بد نیست بدانید این خودرو بصورت سه‌ردیف سرنشین نیز عرضه می‌شود. در کنار فضای بیشتر کابین، طراحی آن نیز کمی متفاوت از دیگنیتی است؛ تفاوتی که مخصوصا در طراحی لوکس‌تر داشبورد خودنمایی می‌کند.

در این فضا، مدل پایه Dong Fengfengon ix7 با قیمت ۱۲۵.۹۰۰ یوان (۱۹.۷۷۵ دلار) در بخش ایمنی ارائه‌دهنده امکاناتی نظیر دو ایربگ، نشانگر فشار باد تایرها، ABS+EBD+EBA، کنترل هرزگردی، کنترل پایداری الکترونیک، سنسورهای پارک عقب، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد و همیار حرکت در سربالایی و سرازیری است. در بخش رفاهی نیز ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های هالوژن با تنظیم ارتفاع دستی، شیشه بالابرهای برقی، کنترلگرهای چندمنظوره روی فرمان، نمایش مصرف سوخت و دمای خارج، تهویه دستی، پوشش چرم فضای داخلی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، پیکربندی هفت‌سرنشین، سیستم صوتی با چهار بلندگو، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۱۲.۳ اینچ، نویگیشن و اتصال بلوتوث/AUX/USB از جمله امکانات استاندارد ارزان‌ترین تیپ‌تجهیزاتی دانگ‌فنگ فنگون ix7 هستند.

اما در تیپ‌های مجهزتر، امکانات به‌مراتب بیشتر نظیر ایربگ‌های جانبی جلو، زانوی راننده و پرده‌ای، هشدار انحراف از مسیر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، سیستم دید ۳۶۰ درجه از اطراف، هشدار نقاط کور، استاپ/استارت اتوماتیک، سانروف پانورامیک، فناوری LED چراغ‌ها، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، حسگر نور و باران، بازشو برقی درب قسمت بار، چرخش زاویه نور چراغ های جلو متناسب با چرخش فرمان، نوربالای اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه تنظیمات صندلی، فرمان و آینه‌ها برای راننده، هدزآپ‌دیسپلی پشت‌آمپر تمام دیجیتال، تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطه‌ای، سرمایش و گرمایش صندلی‌های جلو و سیستم صوتی پایونیر با ۹ بلندگو به لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی استاندارد دانگ‌فنگ فنگون ix7 اضافه می‌شود.

البته این را هم مد نظر داشته باشید نمونه‌ای که تمامی این امکانات قابل عرضه را در خود داشته باشد، قیمت ۲۱۵.۹۰۰ یوانی دارد یعنی چیزی نزدیک به ۳۴ هزار دلار. موتور محرک دانگ‌فنگ فنگون ix7 اما در تمامی تیپ‌های تجهیزاتی، یک واحد ۲.۰ لیتری توربو است که با ۲۳۱ اسب‌بخار قدرت، توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۳۵۵ نیوتن‌متر را دارد. این گشتاور از مسیر گیربکس ۶ سرعته دستی و یا اتوماتیک محرک چرخ‌هاست و می‌تواند محرک محور جلو و یا هر چهار چرخ باشد. با گیربکس دستی، Dongfeng Fengon ix7 صدی ۸.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند، عددی که با گیربکس اتومات و در نمونه‌های چهار چرخ محرک، به ۹.۲ لیتر در سیکل ترکیبی می‌رسد.

در پایان باید منتظر ماند و دید که آیا قرار هست این خودرو به بازار ایران راه یابد یا این که سابقه نه چندان خوب شرکت طرف قرارداد، دانگ‌فنگ فنگون ix7 را هم برای ما به مهره‌ای سوخته تبدیل خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم جهت آگاهی از اخبار و سوژه‌های خودرویی ایران و جهان حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟