دبیر کل انجمن سازندگان خودرو سواری چین میگوید در ماه اکتبر ۲۰۲۵، سهم بازار خودرو چین از مجموع خودرو های به فروش رسیده در دنیا، ۳۸ درصد بوده است! به گفته چویی دانگشو، در ماه اکتبر ۲۰۲۵ روی هم رفته چیزی در حدود ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار خودرو در دنیا به فروش رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴ درصد و نسبت به ماه قبل از آن (سپتامبر ۲۰۲۵)، ۱ درصد افزایش را نشان میدهد.
با این حساب، حجم فروش خودرو در بازار چین برای دهمین ماه سال ۲۰۲۵، بالغ بر ۳.۳ میلیون دستگاه بوده و سهم ۳۸ درصدی این بازار از کل فروش ماه اکتبر ۲۰۲۵ در دنیا، ۱ درصد رُشد را نسبت به اکتبر ۲۰۲۴ نشان میدهد.
طبق آمار ارائه شده از سوی دبیر کل انجمن سازندگان خودرو سواری چین، از ابتدای ژانویه ۲۰۲۵ تا پایان اکتبر ۲۰۲۵، روی هم رفته ۷۹ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در دنیا به فروش رسیده که ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. چین از مجموع فروش ۱۰ ماهه خودرو در دنیا، ۳۴.۹ درصد، یعنی بالغ بر ۲۷ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه، سهم داشته که ۱۲ درصد بیشتر آمار ۱۰ ماهه ۲۰۲۴ است.
برای مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۵، مجموع خودرو های به فروش رسیده در آمریکا که دومین بازار بزرگ خودرو دنیاست، ۱۳ میلیون و ۸۸۰ هزار دستگاه بوده. در هند هم ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار خودرو در بازه زمانی مذکور، به فروش رسیده. ژاپن با ۳ میلیون و ۸۶۰ دستگاه و آلمان با ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار دستگاه نیز دیگر بازار های بزرگ دنیا در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۵ بودهاند.
چویی دانگشو معتقد است بازار چین نهتنها با اختلاف، بزرگترین بازار خودرو دنیاست، بلکه پویا ترین بازار خودرو دنیا نیز به حساب میآید و بیشترین روند رُشد را داشته. برعکس بازار خودرو چین اما بازار خودرو روسیه یک اُفت قابلتوجه را تجربه کرده و رُشد بازار خودرو مکزیک نیز کمی کُند شده است. البته وضعیت بازار خودرو در کشور های آمریکای جنوبی، مناسب گزارش شده است.
نکته جالبتوجه این که امسال، خودروسازان بزرگ چینی نیز سهم قابلتوجهی از فروش جهانی انواع خودرو داشتهاند، تا آنجا که نام سه خودروساز بزرگ چینی در بین ۱۰ خودروساز پرتیراژ دنیا قرار دارد. در این لیست، BYD در جایگاه ششم، جیلی در جایگاه هشتم و چری در جایگاه دهم قرار گرفته است. در آن واحد، در بازار چین نیز به واسطه تاکید ویژه ای که روی خودرو های مبتنی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر (به اختصار، NEV) وجود دارد، سهم خودروسازان بزرگ جهانی کاهش چشمگیری داشته.
برای مثال، از ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری که اکتبر ۲۰۲۵ در چین به فروش رسیده، ۱ میلیون و ۷۱۵ هزار دستگاه، یعنی بالغ بر ۵۱.۶ درصد، NEV (شامل خودرو های برقی، بُردافزا و پلاگین-هایبرید) بودهاند.
نظر شما چیست؟