بازار خودرو های تجاری و کار سالهاست که از تسخیر کامل نام های بزرگ اروپایی و آمریکایی، درآمده و امروز، به واسطه رُشد چشمگیری که بازار چین و تجاریسازان بزرگ چین در بخش خودرو های تجاری و کار داشتهاند، چینی ها هم به بازیگران اصلی در سطح جهانی برای بازار خودرو های تجاری و کار تبدیل شدهاند. در بین تجاری سازان بزرگ چین، نام های متعددی را میتوان به عنوان بازیگرانی در سطح جهانی جهانی معرفی کرد اما بدون شک یک نام در بین این نام های متعدد، بالاتر از همه قرار میگیرد و آن هم FAW است.

فاو یا همان FAW که مخفف First Automotive Works میباشد، نام یکی از بزرگترین گروه های دولتی سازنده خودرو در چین است که در حوزه های مختلف، از خودرو سواری گرفته تا خودرو های تجاری سبک و سنگین، فعالیت دارد.
با شرکای بزرگی نیز در این زمینه ها، همکاری داشته؛ از جمله تویوتا و فولکسواگن در بخش خودرو های سواری، جنرال موتورز در بخش خودرو های تجاری سبک و دویتز در بخش خودرو های تجاری متوسط و سنگین.

نکته جالبتوجه این است که رد پای هر سه بخش خودرو سواری، خودرو تجاری سبک و خودرو تجاری متوسط و سنگین FAW را در بازار کشورمان هم میتوانیم ببینیم. البته آنچه در این نوشتار قرار است مورد بررسی قرار بگیرد، بخش خودرو های تجاری و کار متوسط و سنگین FAW است که با نام تجاری FAW Jeifang فعالیت دارد و تولیدات متنوعی در رده کامیونت، کامیون و کشنده در چین و بازار های صادراتی خود عرضه میکند.
در بیان حجم فعالیت های FAW Jeifang و تاثیرگذاری آن در بازار جهانی کامیونت، کامیون و کشنده، همین بس که تنها از سال ۲۰۱۰، بیش از ۴.۳ میلیون دستگاه از انواع این محصولات را در مقیاس جهانی، تولید و عرضه کرده. از ابتدای فعالیت های تولیدی در بخش خودرو های تجاری و کار هم بخواهیم حساب کنیم، FAW بیش از ۹ میلیون دستگاه در این بخش تولید داشته که جشن تولید ۹ میلیونمین دستگاه را نیز اواسط ۲۰۲۴ با خروج یک دستگاه FAW Jeifang J7 از خط تولید کارخانه خود واقع در چانگچونگ گرفت.

در بازار کشورمان، محصولات FAW Jeifang به واسطه سیبا موتور از زیرمجموعه های گروه بهمن، حضور تاثیرگذاری داشتهاند و از انتخاب های اصلی مشتریانی به حساب میآیند که به دنبال خودرویی اقتصادی و کارآمد برای کار هستند، با هزینه های نگهداری پایین و سود عملیاتی بالا.
در واقع، جایی که هزینه نگهداری، دوام و دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش، به سه فاکتور اصلی تصمیمگیری در خرید یک کامیونت، کامیون یا کشنده تبدیل میشوند، محصولات FAW در کانون توجهات قرار میگیرند.

همانطور که از سابقه حضور FAW در بازار ایران نیز کاملا پیداست، FAW Jeifang سبد محصول بسیار گسترده ای دارد که تقریبا تمام نیاز های حمل و نقل را پوشش میدهد؛ از کامیونت های سبک که مناسب برای توزیع شهری، باربری در مسافتهای کوتاه، کاربریهایی مثل یخچالی، جعبهای، کمپرسی سبک و .. هستند و کامیون های متوسط و سنگین برای فعالیتهای نیمهصنعتی و بینشهری بگیرید تا انواع کشنده که در سالهای اخیر در بازار خاورمیانه، روسیه، آفریقا و همینطور کشورمان، بسیار دیده میشوند.
در کنار اینها، انواع تریلر و خودرو های ویژه نظیر کاربری های امداد، آتشنشانی، کانتینربر، جرثقیلدار و … که عمدتاً برای بازارهای صنعتی و پروژههای بزرگ استفاده میشوند نیز در سبد تولیدات FAW Jeifang گنجانده شده تا این تجاری ساز بزرگ چین، پاسخگوی طیف گسترده تری از نیاز ها باشد.

این سبد گسترده محصول به واسطه ویژگی هایی نظیر دوام مناسب در کاربری های سنگین، هزینه نگهداری کمتر نسبت به نمونه های مشابه از برند های اروپایی، دسترسی بهتر به قطعات مصرفی، قیمت رقابتی تر و همچین، استفاده از موتور های کارآمد از تامینکنندگان بزرگی نظیر Xichai، کامیتز و Weichai، بسیار مورد توجه قرار گرفته.
البته فاو به همین ویژگی ها در محصولات خود، بسنده نکرده و طی سال های گذشته، تمرکز ویژه روی توسعه پیشرانههای کممصرفتر و استانداردهای آلایندگی جدید، تجهیز محصولات جدید به سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال، استفاده از پیشرانه های برقی برای تولیدات بازار چین و توسعه سیستمهای مدیریت ناوگان و تلماتیک برای رسیدن به یک ناوگان حرفهای و کاملا تحت کنترل برای مشتریان خود نیز داشته.

این پیشرفتها باعث شده تا محصولات جدید FAW استانداردهای روز جهانی را پوشش دهند، درحالیکه همچنان قیمت و هزینه نگهداری آنها، اقتصادی باقی مانده است.
برای سال های آتی نیز برنامهریزی FAW Jeifang بر استفاده بیشتر از پیشرانه های متکی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر در تولیدات خود، بهویژه در بخش حمل و نقل شهری است و در کنار آن، نیم نگاهی به افزایش صادرات انواع کامیونت، کامیون و کشنده به بازار های نوظهور و روبهتوسعه دارد. سرمایهگذاری روی پیشرانه های کممصرفتر و سیستم ها و راهکار های هوشمند نیز از دیگر حوزه هایی است که فاو برای آینده نزدیک روی آن تمرکز دارد.

با این حساب، انتظار میرود در آینده نزدیک، سهم FAW از بازار های صادراتی انواع کامیونت، کامیون و کشنده، بیشتر نیز بشود. FAW سالهاست استراتژی صادرات را جدی گرفته و اکنون در بیش از ۷۰ کشور دنیا با سیاست هایی نظیر صادرات خودرو کامل (CBU)، صادرات بصورت قطعات منفصله (CKD) و یا تولید مشترک با کارخانه های کشور مقصد، حضور دارد.
این بازار ها در کنار کشورمان، عبارتند از روسیه، کشور های خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آسیای میانه، جنوب شرقی آسیا و آفریقا. در واقع این پراکندگی بازار های هدف نشان میدهد FAW نهفقط یک برند بومی برای بازار داخلی چین، بلکه یک بازیگر بینالمللی در صنعت حملونقل است.

از روی آمار هم اگر بخواهیم بگوییم، تنها در سال ۲۰۲۴، بالغ بر ۵۷ هزار دستگاه از مجموع ۲۵۱ هزار دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده در FAW Jeifang، سهم بازار های صادراتی بوده؛ یعنی بیش ۲۲ درصد تولید سال ۲۰۲۴ فاو، به صادرات اخنصاص یافته!
نظر شما چیست؟