خودرویی که ایرانخودرو بنام پرشیا (یا همان پارس) تولید و عرضه میکند، فیسلیفت ایرانی پژو ۴۰۵ است، خودرویی که پژو در فاصله سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ به عنوان سدان میدسایز خانوادگی خود در اروپا و دیگر بازارهای هدف خود عرضه کرد. پژو ۴۰۵ اگرچه تا سال گذشته، با همان شمایل ۱۹۸۷ در کشورمان مونتاژ میشد، اما در بازارهای اروپایی، دهههاست که منسوخ و از رده، خارج شده. جای آن را نیز ابتدا ۴۰۶، سپس ۴۰۷ و بعد از آن نیز نسل های اول و دوم ۵۰۸ به عنوان سدان میدسایز پژو گرفتهاند. اما ما کماکان پرشیا را تولید میکنیم، با همان اتاق و ساختار ۳۶ سال پیش پژو ۴۰۵، و البته، با کیفیت نازلتر.
این را به عنوان مقدمه گفتیم، تا متوجه شوید پرشیایی که امروز در ایران خودرو به تولید میرسد و خریدش، برای خیلیها شده آرزو، دهههاست که از رده، خارج شده و خودرویی که امروز بنام پژو ۵۰۸ در بازارهای بینالمللی عرضه میشود، چهار نسل بعد از این همین خودروی دستنیافتنی ما به حساب میآید.
پژو به تازگی ۵۰۸ را با چهره ای تازه و یک سری بازنگریهای دیگر، در قالب فیسلیفت مدل ۲۰۲۴ در بازار های جهانی عرضه کرده اما آنچه که در تصاویر این پست مشاهده میکنید، ۵۰۸ جدید بازار چین است که با نام Peugeot 508L از هفته آینده در این کشور عرضه خواهد شد و تفاوتهایی با ۵۰۸ جدید بازارهای بینالمللی دارد، مثل ۱۰۰ میلیمتر طول بدنه بیشتر که ۵۵ میلیمتر نیز فاصله بین دو محور را بیشتر کرده، و طراحی متفاوت نمای جانبی به واسطه کاراکترلاین برُشی و واضحی که از بالای چراغ های جلو تا چراغهای عقب کشیده شده. قاب شیشه های جانبی نیز برخلاف نمونه عرضه شده در بازارهای اروپایی، دارای یک کشیدگی باریک به عقب در قسمت انتهایی است.
اتاق لانگ پژو ۵۰۸، همچون نمونه مختص بازارهای اروپایی، در نمای جلو با یک جلوپنجره بهظاهر یکپارچه با سپر جلو که دارای شبکه پارامتریک است، بازطراحی شده و متناسب با آن، طرح چراغهای جلو و سپر نیز مورد بازنگری قرار گرفته. در نمای عقب اما برخلاف ۵۰۸ بازارهای اروپایی، تغییری در 508L اعمال نشده، بهجز حذف نشان شیر پژو از روی درب صندوق بار و بزرگتر شدن نوشته PEUGEOT بر روی پانل سیاه رنگ اتصالدهنده چراغهای عقب به یکدیگر. کابین نیز برخلاف ۵۰۸ جدید بازارهای اروپایی، همان کلیت کابین 508L های پیش از فیسلیفت را دارد.
محرک 508L های جدید دانگفنگ-پژو در بازار چین، یک موتور ۱.۸ لیتری توربو ۲۰۸ اسبی با توان تولید ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه است که به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است. احتمالا همچون نمونه های پیش از فیسلیفت، مدل ۲۰۲۴ پژو ۵۰۸ لانگ با قیمتی در محدوده ۱۴۷.۷۰۰ تا ۲۱۶.۷۰۰ یوان در چین عرضه خواهد شد یعنی معادل ۲۰.۶۰۰ تا ۳۰.۲۰۰ دلار.
انتهای پیام
داخلش خیلی خوشگله