تولید انواع خودرو ۱۹ درصد کاهش یافته است؛

سقوط آزاد تولید خودرو در فروردین ۱۴۰۳

فروردین ماه ۱۴۰۳ تولید انواع خودرو در کشور به ۶۱.۶۹۰ دستگاه رسیده، و این یعنی ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

یکشنبه - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
سقوط آزاد تولید خودرو در فروردین ۱۴۰۳

طی ماه های گذشته، با وجود تاکیدی که از سوی ارگان های تصمیم ساز برای رُشد تولید خودرو به منظور مدیریت و کنترل بازار وجود داشته، شاهد یک روند کاهشی معنادار در تولید انواع خودرو در کشور بوده‌ایم، مخصوصا در بین خودروسازان بزرگ دولتی. با انتشار آمار تولید در اولین ماه ۱۴۰۳، مشخص شد این اُفت تولید، نه‌تنها ادامه‌دار بوده، بلکه به بخش خصوصی خودروسازی نیز سرایت کرده است.

نوع محصولتولید فرودین ۱۴۰۲تولید فروردین ۱۴۰۳درصد تغییر
سواری۶۶.۰۱۴۵۳.۲۴۹۱۹%-
وانت۷.۸۳۱۷.۵۳۲۴%-
ون۲۵۷۱۱۵۵۵%-
مینی‌بوس و میدل‌باس۴۶۱۷۶۳%-
اتوبوس۶۲۶۶۶%
کامیونت، کامیون و کشنده۱.۸۳۹۷۱۱۶۱%-
جمع کل تولید خودرو۷۶.۰۴۹۶۱.۶۹۰۱۹%-
تولید انواع خودرو فروردین ۱۴۰۳ – بخش دولتی و خصوصی

طبق آمار اعلامی از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، فروردین ماه ۱۴۰۳ تولید انواع خودرو در کشور در حالی به ۶۱.۶۹۰ دستگاه رسیده که برای فروردین ماه ۱۴۰۲، این عدد ۷۶.۰۴۹ دستگاه بوده. در واقع جمع کل تولید خودرو در فروردین ۱۴۰۳، شامل سواری، وانت، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس و کامیونت، کامیون و کشنده، ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته.

در بین خودروسازان بخش خصوصی، درصد کاهش، بیشتر نیز هست. جمع کل تولید خودرو فروردین ۱۴۰۳ در بخش خصوصی، ۱۰.۸۲۹ دستگاه بوده که در مقایسه با ۱۵.۰۷۴ دستگاه تولید شده توسط بخش خصوصی در فروردین ماه سال گذشته، ۲۸ درصد اُفت تولید را نشان می‌دهد.

نوع محصولتولید فرودین ۱۴۰۲تولید فروردین ۱۴۰۳درصد تغییر
سواری۱۲.۲۱۳۱۰.۳۱۰۱۶%-
وانت۱.۶۲۴۱۰۹۹۳%-
ون۱۷۲۰۱۸%
مینی‌بوس و میدل‌باس۴۶۱۷۶۳%-
اتوبوس۲۹۵۸۱۰۰%
کامیونت، کامیون و کشنده۱.۱۴۵۳۱۵۷۲%-
جمع کل تولید خودرو۱۵.۰۷۴۱۰.۸۲۹۲۸%-
تولید انواع خودرو فروردین ۱۴۰۳ – بخش خصوصی

وخامت اوضاع، زمانی مشهودتر می‌شود که بدانید غیر از تولید اتوبوس که تنها ۲ دستگاه نسبت به فروردین ۱۴۰۲ افزایش یافته، تولید در تمامی بخش های خودرویی، منفی شده؛ از سواری، وانت و ون بگیرید، تا مینی‌بوس و میدل‌باس، و کامیونت، کامیون و کشنده. بیشترین نرخ کاهش تولید خودرو را نیز در بخش مینی‌بوس و میدل باس با ۶۳ درصد کاهش تولید و کامیونت، کامیون و کشنده با ۶۱ درصد کاهش تولید نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۲ شاهد هستیم.

گفتنی است از مجموع تولید خودرو فروردین ۱۴۰۳ در بین خودروسازان دولتی و خصوصی، سواری با ۸۶.۳ دستگاه، بیشترین سهم را داشته و وانت با ۱۲.۲ درصد، کامیونت، کامیون و کشنده با ۱.۲ درصد و ون با ۰.۲ درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند. البته در بین خودروسازان خصوصی، این ترکیب کمی متفاوت است چراکه کامیونت، کامیون و کشنده، بعد از سواری‌ها، بیشترین سهم تولید را دارد.

سقوط آزاد تولید خودرو در فروردین ۱۴۰۳

بحث سهم از تولید شد، این را هم بد نیست بدانید فروردین ۱۴۰۳ تنها در بخش خصوصی شاهد تولید مینی‌بوس و میدل‌باس بوده‌ایم.

در ماه های گذشته، تخصیص و تامین ارز از اصلی‌ترین مشکلاتی بوده که گریبان‌گیر تولید شده و با توجه به این که مشکلات، تا به امروز نیز ادامه‌دار بوده، باز هم وعده تولید بالای ۱.۵ میلیون دستگاه انواع خودرو که توسط وزیر صمت برای ۱۴۰۳ داده شده، سنگ بزرگی خواهد بود، نشانه نزدن.

سال گذشته نیز با وجود وعده‌ها، تولید انواع خودرو در کشور به ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه رسید که اگرچه ۸ درصد افزایش را نسبت به ۱۴۰۱ نشان داد، اما فاصله معناداری با وعده تولید ۱.۶ میلیون خودرو داشت.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • ناشناس | 21 خرداد 1403 - 20:35

    واقعا سایت و مقاله با کیفیتی دارید