رکوردی تازه برای تویوتا؛ تولید یاریس از ۱۰ میلیون دستگاه گذشت

به فاصله ۲۵ سال از آغاز عرضه، تولید تویوتا یاریس از ۱۰ میلیون دستگاه گذشت؛ این خودرو سال گذشته پرفروش‌ترین تویوتای بازارهای اروپایی بود.

سه شنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
تولید ۱۰ میلیونمین تویوتا یاریس

تویوتا یاریس ششمین محصول این خودروساز ژاپنی است که آمار تولیدش، از ۱۰ میلیون دستگاه فراتر می‌رود. این خودرو کوچک شهری که سال‌هاست پیشتاز کلاس خود در بازارهای جهانی است، از همان رونمایی رسمی در موتورشو پاریس ۱۹۹۸ در کانون توجهات قرار گرفت.

نسل اول تویوتا یاریس هاچبک

نسل اول یاریس به فاصله دو سال از اولین رونمایی رسمی، خودرو سال اروپا در سال ۲۰۰۰ لقب گرفت و از آن زمان، از محبوب‌ترین های کلاس خود در بازارهای اروپایی به حساب می‌آید. این محبوبیت به قدری بالا بوده از مجموع یاریس هایی که تا به امروز در بازارهای جهانی به فروش رسیده‌اند، ۵میلیون و ۱۵۵هزار و ۵۰۶ دستگاه سهم بازارهای اروپایی بوده است. در ضمن، بد نیست بدانید این خودرو سال ۲۰۲۲ موفق شد بیش از یک‌سوم از مجموع فروش خودروهای تویوتا در بازارهای اروپایی را به خود اختصاص دهد.

نسل دوم تویوتا یاریس هاچبک

نسل اول تویوتا یاریس تا سال ۲۰۰۵ روی خطوط تولید این خودروساز ژاپنی دوام آورد تا این که جای خود را به نسلی خوش‌چهره تر که کمی هم از نظر ابعادی، بزرگتر شده بود، داد. نسل دوم Yaris در ابتدا با سه گزینه پیشرانه عرضه شد اما در ادامه، نمونه عملکرد-محور تر این خودرو کوچک شهری با پسوند TS معرفی شد؛ مدلی که از یک موتور ۱.۸ لیتری ۱۳۰ اسب‌بخاری بهره می‌بُرد.

نسل سوم تویوتا یاریس هاچبک

با نسل سوم یاریس، تویوتا پا را فراتر گذاشت و برای اولین بار در رده هاچبک‌های ساب‌کامپکت، پیشرانه تماما هایبرید را در لیست پیشرانه های قابل سفارش برای Yaris قرار داد. نسل سوم نیز از نظر ابعادی، کمی بزرگتر شده بود و برای اولین بار، در نسل سوم بود که Gazoo Racing، بازوی موتوراسپرت تویوتا، یک نمونه اسپرتی مجاز برای تردد در شهر و جاده از آن با نام Yaris GRMN عرضه کرد.

نسل جدید تویوتا یاریس هاچبک

با تمام اینها اما باید گفت هیچ یک از این نسل های تویوتا یاریس به جذابیت نسل چهارم آن که از سال ۲۰۲۰ به بازار آمده، نمی‌رسند. در نسل چهارم، تویوتا طبق الگوی طراحی نسل جدید محصولات خود، از محافظه‌کاری در طراحی، دست برداشته و خودرویی به‌واقع هیجان‌انگیز را برای یک زندگی شهری طراحی کرده که با وجود طول و ارتقاع به نسبت کمتر در مقایسه با نسل سه، تنومندتر و البته، اسپرتی‌تر جلوه می‌کند.

نسل جدید تویوتا یاریس هاچبک

این نسل برپایه پلتفرم TNGA-B توسعه یافته و با پیشرانه‌های بهینه‌تری عرضه می‌شود. همچنین نمی‌شود به یاریس جدید اشاره کرد و اسمی از هات‌هچ مهیج و تندوتیز Yaris GR و کراس‌اوور کوچک Yaris Cross که خانواده یاریس را شلوغ‌تر از هر زمان دیگری کرده‌اند، اشاره نکرد. بد نیست بدانید یاریس کراس به تازگی در جوایز جهانی خودرو (World Car Awards) عنوان خودرو شهری سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟