تقلید تویوتا از روی دست ایرانی‌ها برای فروش جی‌آر کرولا!

تقاضای بسیار زیاد، و البته ظرفیت تولید کم باعث شده تا تویوتا برای فروش هات‌هچ ۳۰۰ اسب‌بخاری جدید خود، جی‌آر کرولا، به روش قرعه‌کشی روی بیاورد!

جمعه - ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
هات‌هچ جدید تویوتا جی‌آر کرولا

تویوتا از امروز فروش جی‌آر کرولا در ژاپن را آغاز کرد اما امکان خرید عادی آن از محل نمایندگی های فروش این خودروساز وجود ندارد. در عوض، متقاضیان خرید این هات‌هچ ژاپنی می‌بایست در قرعه‌کشی فروش آن ثبت‌نام کنند. اولین سری تولیدی این خودرو، تنها به ۵۰۰ دستگاه برای مدل عادی و ۷۰ دستگاه دیگر برای نسخه موریزو ادیشن که دو سرنشین است و ۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر دارد، محدود شده.

متقاضیان خرید تویوتا جی‌آر کرولا موریزو ادیشن تا ۱۸ دسامبر فرصت خواهند داشت تا برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی این خودرو در نمایندگی‌های اختصاصی GR Garage اقدام نمایند. ثبت‌نام نمونه استاندارد Toyota GR Corolla اما تا ۱۹ دسامبر و بصورت آنلاین انجام می‌شود. ۷۰ برنده قرعه‌کشی فروش تویوتا جی‌آر کرولا موریزو ادیشن، ششم ژانویه مشخص خواهند شد. لیست ۵۰۰ برنده Toyota GR Corolla عادی نیز روز هفتم ژانویه ۲۰۲۳ اعلام می‌شود. تحویل خودروهای مد نظر به مشتریان نیز برای بهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

گفته می‌شود دلیل اتخاذ این روش برای عرضه Toyota GR Corolla، مشکلاتی است که پاندمی کووید-۱۹ و همچنین بحران ریزتراشه برای تولید به وجود آورده. همین باعث شده تا تویوتا تولید این هات‌هچ جذاب و هیجان‌آفرین را حداقل در ابتدای عرضه، محدود کند. تویوتا می‌داند که جی‌آر کرولا، مخصوصا در بازار ژاپن، با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه خواهد شد و با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده در تولید، قادر به پاسخگویی به تقاضای بازار برای آن نخواهد بود. این که تویوتا قرار است GR Corolla را در آمریکای شمالی نیز عرضه کند، فشار بیشتری بر مجموعه بازاریابی و فروش این خودروساز ژاپنی وارد آورده.

حال که بحث آمریکای شمالی شد، بد نیست بدانید در کانادا نیز رقابتی برای انتخاب ۹ برنده خوش‌شانس خرید Toyota GR Corolla تدارک دیده شده بود. عرضه این خودرو در آمریکا با نسخه پایه یعنی Core Edition خواهد بود که برچسب قیمت ۳۵هزار و ۹۰۰ دلاری دارد. یک رده بالاتر، Circuit Edition با قیمت ۴۲هزار و ۹۰۰ دلار قرار دارد و بالاترین سطح تجهیزاتی این هات‌هچ ژاپنی در آمریکا نیز Morizo Edition است که ۴۹هزار و ۹۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده. ژاپنی‌ها اما بهای بیشتری برای این خودرو می‌پردازند چراکه قیمت آن در محدوده ۵میلیون و ۲۵۰هزار تا ۷میلیون و ۱۵۰هزار ین (معادل ۳۹.۲۰۰ تا ۵۳.۴۰۰ دلار) تعیین شده است.

تویوتا می‌گوید عرضه جی‌آر کرولا در دیگر بازارهای جهانی مشروط به کاهش مشکلات در زنجره تامین قطعات است. از سه تیپ تجهیزاتی این خودرو که بالاتر به آنها اشاره شد، در آمریکا روی هم رفته ۶هزار و ۷۰۰ دستگاه عرضه خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، تویوتا جی‌آر کرولا یک هات‌هچ کامپکت است که از یک موتور ۳سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر، ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد؛ توان قابل‌توجهی که صفرتاصد ۵ ثانیه به این هاچبک داغ ژاپنی می‌دهد. در نسخه Morizo اما گشتاور به ۴۰۰ نیوتن‌متر رسیده که در دور موتور پایین‌تری در دسترس قرار می‌گیرد.

در کنار این گشتاور بیشتر، در Toyota GR Morizo Edition ضرایب دنده گیربکس ۶سرعته دستی نیز سریع‌تر شده و وزن خودرو نیز به واسطه حذف صندلی‌های عقب، اسپیکرهای عقب، مکانیزم بالابر شیشه‌های عقب و مجموعه برف‌پاک کن عقب، در مقایسه با Toyota GR Corolla Circuit Edition به میزان ۴۸ کیلوگرم کاهش یافته. مجموعه این تغییرات، نویدبخش خودرویی به مراتب سریع‌تر از نمونه های Core و Circuit است. البته یک سری تغییرات دیگر نیز در آن اعمال شده که توان عملکردی آن را نیز در کنار ارتقاء توان حرکتی، بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟