جزئیات جذاب از کامیون کشنده تمام-الکتریکی تسلا

ایلان ماسک می‌گوید کامیون الکتریکی تسلا می‌تواند با شارژ کامل، ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید و تا ۲۰۲۴، تولید سالانه‌اش به ۵۰هزار دستگاه خواهد رسید.

شنبه - ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کامیون کشنده تمام-الکتریکی تسلا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مراسم ارائه گزارش مالی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ این شرکت، جزئیات جذابی از کامیون کشنده تسلا که ماه‌هاست گمانه‎زنی های متعدد پیرامون آن به گوش می‌رسد، ارائه کرد. اولین نمونه تولیدی این کامیون کشنده کلاس هشت که در حال حاضر مراحل پیش‌تولید را در یکی از کارخانه‌های نزدیک به گیگافکتوری Tesla در رینو ایالت نوادا پشت سر می‌گذارد، اول دسامبر امسال تحویل شرکت پپسی خواهد شد. ایلان ماسک می‌گوید سرعت گرفتن روند تولید، دست‌کم یک سال زمان می‌برد اما اعلام امیدواری کرده سال ۲۰۲۴ تولید Tesla Semi Class 8 به ۵۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید. و این، تنها هدف‌گذاری تولید در آمریکای شمالی است. از آنجایی که Tesla برای عرضه این کامیون کشنده تمام-الکتریکی در دیگر بازارهای جهانی خود نیز برنامه‌ریزی کرده، احتمالا شاهد تولید آن در اروپا و آسیا نیز خواهیم بود.

سری اول کامیون های کشنده تمام-الکتریکی تسلا با احتساب بار تریلر، بُرد پیمایشی بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل باتری‌ها خواهند داشت. با توجه به وزن تقریبا ۳۷ تُنی کامیون و تریلر با بار، این عدد اعلام شده برای بُرد پیمایش را می‌توان قابل‌توجه ارزیابی کرد. البته در ادامه عرضه، قرار است مدل مجهز به پکیج باتری‌هایی با ظرفیت کمتر نیز به بازار بیایند که بُرد پیمایش ۴۸۳ کیلومتری با هر بار شارژ کامل باتری‌ها خواهند داشت. تسلا هنوز ظرفیت باتری‌ها را اعلام نکرده اما باتوجه به این که هدف‌گذاری شرکت برای مصرف ۱.۲۴ کیلووات‌ساعت انرژی در هر کیلومتر است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان به عدد ۱.۰۰۰ کیلووات‌ساعت (یک مگاوات‌ساعت) برای ظرفیت باتری‌ها رسید.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تسلا چگونه قرار است باتری‌های ۵۰هزار کامیون کشنده تولیدی در سال را تامین کند. برای این تعداد کامیون کشنده، نیاز به ۵۰ گیگاوات‌ساعت باتری در سال است و این در حالی است که مجموع ظرفیت تولید گیگافکتوری این شرکت در نوادا، در حال حاضر GWh ۳۹ است و در صورت افزایش ۱۰درصدی تا سال ۲۰۲۴ نیز به GWh ۴۳ خواهد رسید. این را هم مد نظر داشته باشید که باتری‌های تولیدی می‌بایست پاسخگوی نیاز خودروهای سواری تسلا نیز باشند.

فارغ از اینها اما در صورت تحقق تولید ۵۰هزار کامیون کشنده تمام-الکتریکی در سال، تسلا به دومین تولیدکننده بزرگ کامیون کلاس هشت در آمریکای شمالی تبدیل می‌شود. در حال حاضر فریت‌لاینر که از زیرمجموعه‌های دایملرتراکس به حساب می‌آید، بزرگترین تولیدکننده این رده از خودروهای تجاری و کار در آمریکای شمالی به حساب می‌آید و پس از آن نیز کنورث قرار دارد.

با این توضیحات بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشیم به ویژگی‌های فنی Tesla Semi Class 8. این کامیون کشنده تمام-الکتریکی از ۳موتور برقی تعبیه شده در محورهای عقب نیرو می‌گیرد و می‌تواند در ۲۰ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. همچنین اعلام شده در صورت استفاده از شارژر سریع، امکان شارژ ۷۰درصدی باتری‌ها در تنها ۳۰ دقیقه وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که فقط از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید سوخت، کامیون کشنده تسلا می‌تواند در ۳سال نزدیک به ۲۰۰هزار دلار از هزینه‌های راننده یا مالک، کم کند. در زمان رونمایی رسمی در سال ۲۰۱۷ اعلام شده بود این خودرو قیمت پایه ۱۵۰هزار دلاری خواهد داشت، عددی که برای نمونه مجهز به باتری‌های بزرگتر، به ۱۸۰هزار دلار می‌رسد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟