انگیزه‌ای برای تحویل خودروهای فرسوده نیست؛ فاتحه اسقاط خودرو را باید بخوانیم؟!

محمود شریفی مشهدی می‌گوید مطابق با قانون سامان‌دهی خودرو، سال گذشته باید حدود ۵۰۰هزار دستگاه اسقاط می‌شد اما اسقاط تنها ۳۰هزار خودرو محقق شد.

به اشترک بگذارید

انگیزه‌ای برای تحویل خودروهای فرسوده نیست؛ فاتحه اسقاط خودرو را باید بخوانیم؟!

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط با تاکید بر این که انگیزه صاحبان خودرو برای تحویل خودرو فرسوده را باید افزایش داد و با واقعی شدن قیمت خودرو فرسوده این انگیزه ایجاد می‌شود، معتقد است با اضافه کردن مبلغی به قیمت فعلی، می‌توان خودروهای فرسوده را تبدیل به احسن کرد. وی با این مقدمه اظهار داشت دولت پیشنهاد یک درصد را کرده و اگر این عدد تصویب شود باید فاتحه اسقاط را خواند! به گزارش فارسی‌کار از خبرگزاری کار ایران – ایلنا، محمود شریفی مشهدی با اشاره به قانون سامان‌دهی صنعت خودرو در مجلس، گفت: مجلس بیش از سه سال است که قانون سامان‌دهی صنعت خودرو را بررسی می‌کند و در نهایت در این قانون در خرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شد؛ بر اساس آن به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو (اعم از موتور سیکلت، کامیون، سواری و …) باید اسقاط شود.

وی قانون سامان‌دهی صنعت اسقاط خودرو را رو به جلو دانست و افزود: خودروسازان داخلی با وجود مصوبه سال ۸۸ هیات وزیران، در عمل اسقاط خودرو نداشتند و به نظر می‌رسد باتوجه به قانون سامان‌دهی مجبور به انجام اسقاط شوند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط ادامه داد: خودروسازان داخلی بر این باورند که تولید خودرو نباید به اسقاط آن گره خورده شود. همچنین خودروسازان این پرسش را طرح می‌کنند که مراکز اسقاط سال گذشته چند دستگاه را اسقاط کردند؟

شریفی مشهدی تصریح کرد: مطابق با قانون سامان‌دهی خودرو سال گذشته باید حدود ۵۰۰هزار دستگاه اسقاط می‌شد این در حالیست که حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد. مقرر شده است که سالیانه حدود ۱میلیون و ۲۰۰ تا ۱میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه تولید شود که اگر این عدد تقسیم بر ۴ شود حدود ۳۵۰هزار دستگاه‌ در سال باید اسقاط می‌شد که برخی از این دستگاه‌ها از آنجایی‌که ۱ تا ۳ گواهی داشتند از این‌رو ۵۰۰هزار دستگاه باید گواهی اسقاط دریافت می‌کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ اسقاط خودرو به عدد ۳۵۰هزار گواهی رسید، خاطر نشان کرد: امروز مراکز اسقاط خودرو از ۱۱۰ به ۲۲۰ مرکز ارتقا پیدا کرده است پس رسیدن از عدد ۳۵۰ به ۵۰۰هزار دستگاه کار دشواری نیست. همچنین پروانه بهره‌برداری که وزارت صمت به این مراکز داده است می‌توانند در سال بین ۷ تا ۱۵هزار خودرو اسقاط کند که اگر این عدد را در ۲۲۰ مرکز ضرب کنیم بالای یک میلیون دستگاه می‌توان اسقاط کرد از این‌رو مشکل بهره‌برداری، ظرفیت و تولید گواهی اسقاط وجود ندارد.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط؛ درلایحه دوفوریتی هیات وزیران در ۲ شهریور ۱۴۰۱ تنظیم و به مجلس فرستاد فرض بر نبود گواهی اسقاط است ما موافق هستیم که اگر گواهی اسقاط بر هر دلیلی نبود شماره گذاری آن متوقف نشود و مبلغی را متناسب به قیمت واقعی گواهی اسقاط به یک صندوقی واریز شود تا به مرور گواهی ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد اشتیاق در تحویل دستگاه‌های فرسوده، گفت: اگر گفته شود یک درصد قیمت خودرو، این قیمت بر روی نرخ خودرو فرسوده تاثیر می‌گذارد. یک درصد قیمت خودرو بر اساس شمارگان تولید و قیمت مصوب دولتی حدود ۲میلیون و ۹۵۰هزار تومان می‌شود که اگر ضرب بر چهار شود ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌شود این عدد انگیزه لازم را برای صاحب خودرو فرسوده ایجاد نمی‌کند.

شریفی مشهدی با بیان اینکه صاحبان خودروهای فرسوده جزو اقشار ضعیف جامعه هستند، افزود: انگیزه صاحبان خودرو بر ای تحویل خودرو فرسوده را باید افزایش داد و با واقعی شدن قیمت خودرو فرسوده این انگیزه ایجاد می‌شود که می‌تواند با اضافه کردن مبلغی به آن خودرو را تبدیل به احسن کند؛ دولت پیشنهاد یک درصد را کرده است و اگر این عدد تصویب شود باید فاتحه اسقاط را خواند.

وی ادامه داد: تصویب عدد بالای ۲درصد می‌تواند انگیزه لازم را برای صاحبان فرسوده ایجاد کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: رویکرد وزارت صمت روی اسقاط موتور سیکلت است اما باید فراموش نکنیم که یک درصد هم اشتیاقی برای فروش موتور سیکلت ایجاد نمی‌کند؛ چه کسی حاضر می‌شود که موتورش را ۴۰۰هزار تومان بفروشد پس تعیین عدد اسقاط جز اینکه صنعت اسقاط را نابود کند چیز دیگری ندارد.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط؛ نیمی از آلودگی هوا با اجرای درست قانون سامان‌دهی خودرو کم خواهد شد و سالانه به ازای اسقاط هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان بنزین صرفه‌جویی می‌شود. مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است در حالی که در ترکیه حدود ۱۰میلیون لیتر است و این نشان می‌دهد از خودروها بی‌رویه بنزین استفاده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: کامیون‌های ایران حدود ۳برابر استانداردهای جهانی گازوئیل مصرف می‌کنند اگر ما برای به روز کردن آنها تلاش کنیم خواهیم توانست به صادرکننده بنزین و گازوئیل تبدیل شویم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *