از تریلر های یاقوت تا کامیون ۵۵۰ اسب‌بخاری کاماز برای ایران

مدیرعامل رخش خودرو دیزل در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد از تریلر های یاقوت به ما گفت و کامیون جدیدی که از برند کاماز در ایران عرضه خواهد شد.

پنجشنبه - ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
تریلرهای یاقوت رخش خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱

ماشین سازی یاقوت تبریز از جمله شرکت های خوشنام کشورمان در عرصه تولید انواع تریلر به حساب می‌آید که با وجود سابقه کمتر از ۱۰ سال در این صنعت، به خوبی توانسته هم از نظر کیفیت، و هم از نظر دوام، در بازار تریلر های ایران شناخته شود. در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد که از ۹ شهریور در محل نمایشگاه‌های دائمی این شهر آغاز به کار کرده و تا ۱۲ شهریور ماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود، این تریلرساز تبریزی نیز با تولیدات متنوع خود در غرفه بزرگ رخش خودرو دیزل حضور دارد. در بازدید از این غرفه، فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با داوود محمد قاسمی، مدیرعامل فعلی رخش خودرو دیزل ارس که به عنوان اولین مدیرعامل ماشین سازی یاقوت تبریز، به نوعی سنگ بنای این شرکت را گذاشته.

مدیرعامل رخش خودرو ارس می‌گوید از همان اواسط ۱۳۸۹ که تاسیس و ساخت کارخانه یاقوت آغاز شد، ملاک عمل، انتخاب بهترین ها در بخش های مختلف بوده. برای مثال برش پلاسمایی متعلق به هایپرترم آمریکا، پرس‌بریک های سی‌ان‌سی، خطوط شات تماما آلمانی شرکت الرو، خطوط رنگ بایکال با کنترل PLC و مواردی از این دست، تجهیزاتی که هستند که برای تولید باکیفیت ترین تریلرها در ایران خریداری و در خط تولید به کار رفته است. محمد قاسمی با اشاره به مهم، می‌گوید یاقوت از همان ابتدای کار، مشاورانی داشته که از اشمیتس آلمان آمده بودند و همراه شرکت بودند در توسعه محصول.

وی گفت: اولین تریلر یاقوت تا سال ۱۳۹۳ آماده شد و از همان ابتدا تمام تریلرهایی که توسط یاقوت ساخته شد، از جمله تریلر کفی، چادری، کمپرسی، کانتینربر، تانکر سوخت و …، همگی شماره‌گذاری می‌شوند و دارای شماره شاسی و سند هستند.

محمد قاسمی با ذکر این نکته که یاقوت از همان ابتدای کار بنا را بر کیفیت گذاشته و هنوز هم یکی از با کیفیت ترین های ساخت تریلر در کشور شناخته می‌شود، گفت: تمام دستگاه های جوش یاقوت که یکی از وجوه تمایز این شرکت به حساب می‌آید از شرکت EWM آلمان خریداری شده که این دستگاه ها بی‌نظیر هستند و اصلا با دستگاه های دیگر در دنیا قابل مقایسه نیستند و بهترین جوش را خدمت مشتریان ارائه می‌دهند.

او همچنین افزود: از جمله مشخصه های بارز تریلر ها، بحث جوش آنهاست که رابطه مستقیم با دوام و کیفیت دارد.

مدیرعامل رخش خودرو دیزل ارس پیرامون بحث تحریم ها و تاثیری که رفع آنها بر روند تولید و عرضه تریلرهای یاقوت خواهد گذاشت، به اجزای مختلفی در تریلرهای یاقوت اشاره کرد که همگی از بهترین برندهای دنیای ساخت تریلر تامین می‌شوند مثل ترمزهای کنور و محورهای SAF آلمان، سیستم روشنایی آزپوک اتریش و تخته های فنلاندی. محمد قاسمی با تاکید بر این که سیستم ترمز تریلرها در حالت ایده‌آل، یا باید وبکو باشد یا کنور که بهترین های دنیا در این عرصه به حساب می‌آیند، گفت: شرکت یاقوت از همان اولین تریلری که تولید کرد، بصورت مستفیم از کنور خرید کرد و کُد مختص یاقوت را از این شرکت آلمانی گرفته است.

وی افزود: در ادامه با شرکت SAF آلمان وارد مذاکره شدیم و مشتری این شرکت هستیم، چراغ ها که بهترینشان آزپوک اتریش است را خریداری کردیم، تخته‌ها هم که فنلاندی هستند، همنطور پایه توقف و کینگ‌پین از SAF آلمان خریداری می‌شود.

محمد قاسمی با اشاره به این که تحریم ها روی تهیه این اقلام، اثر گذاشت و کار تولید را سخت کرد، اظهار داشت یاقوت روش هایی را برای تامین این اقلام به کار برده و همچنان تریلرهای این شرکت با همین اجزای درجه یک تولید و عرضه می‌شوند. با این حال اما معتقد است با برداشته شدن تحریم ها، روند تهیه اقلام ذکر شده بصورت مستقیم و با هزینه کمتر صورت می‌پذیرد و در نتیجه آن، هم قیمت‌ها تعدیل خواهد شد و هم کیفیت به مراتب بالاتر خواهد رفت.

مدیرعامل رخش خودرو دیزل ارس در باب رویکرد یاقوت برای صادرات، اشاره به این داشت که برنامه‌ریزی های شرکت برای محقق ساختن همین مهم می‌باشد و با سه کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته اما از آنجایی که موانع و مشکلاتی بر سر راه انتقال پول و مواردی از این دست وجود دارد، فعلا محقق نشده. با این وجود، مدیرعامل رخش خودرو دیزل ابراز امیدواری کرد با برداشته شدن موانع، امکان صادرات تریلرهای یاقوت به این کشورها که روسیه، یکی از آنهاست، فراهم خواهد آمد.

گفتنی است رخش خودرو دیزل ارس در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد، همراه با تریلر های ماشین سازی یاقوت تبریز، کامیون های کاماز در انواع باری و کشنده را نیز به نمایش عموم گذاشته. همچنین از رخش سرویس در این رویداد بزرگ خودرویی کشورمان رونمایی شده که خدمات متمایز برای دارندگان کامیون های کاماز در کشورمان ارائه می‌دهد. در همین مورد، مصاحبه ای داشتیم با سید فرهاد موسوی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره رخش سرویس که مشروح آن را می‌توانید در وبسایت فارسی‌کار بخوانید. اما نکته دیگری که در غرفه رخش خودرو دیزل ارس در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱ جلب نظر می‌کند، تصویری بر روی دیوارهای غرفه است که از معرفی نسل جدید کامیون های کاماز روسیه در ایران طی ماه‌های آتی خبر می‌دهد.

دقیق بخواهیم بگوییم، رخش خودرو تصمیم دارد در یکی از رویدادهای نمایشگاهی صنعت خودرو سال جاری که ممکن است نمایشگاه لجستیک در آبان ماه و یا نمایشگاه خودرو تهران در بهمن ماه باشد، از این محصول رونمایی کند. اطلاعات بیشتر پیرامون این محصول آتی رخش‌خودرو را متعاقبا اعلام خواهد کرد اما محض اطلاع هم که شده بد نیست بدانید موتور ۵۵۰ اسب‌بخاری لیپر آلمان بر روی آن استفاده می‌شود و به لطف ۱۴۰۰ لیتر ظرفیت باک و مصرف سوخت پایینی که ۲۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده، می‌تواند ۵۴۰۰ تا ۵۶۰۰ کیلومتر را در فاصله هر بار سوخت‌گیری بپیماید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟