چالش جدی گواهی اسقاط برای تجاری‌سازان

بحث گواهی اسقاط که از اهداف اولیه‌اش، حمایت از تولید بوده، به چالشی جدی برای خودروسازان تبدیل شده و عملا مانعی برای تولید به حساب می‌آید.

چهارشنبه - ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
کنفرانس خبری گروه بهمن در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد

در حاشیه نشست تشریح اقدامات توسعه‌ای گروه بهمن در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، حسین خضری مدیرعامل بهمن دیزل با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین گواهی اسقاط وجود دارد و وقفه‌هایی که ناتوانی در تامین این گواهی برای تولید ایجاد می‌کند، توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به این که شرکت های تولید کننده خودروهای تجاری و کار از این نظر با چالش جدی مواجه هستند، از الزام اسقاط یک خودرو در ازای هر سه دستگاه خودرو تولیدی خبر داد و اظهار داشت: شرایطی به وجود آمد که به دلیل نبود گواهی اسقاط و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت گواهی های موجود، خودروسازان حتی قادر به تولید خودروهایی که ظرفیت تولیدشان را دارند نیز نیستند.

مدیرعامل بهمن دیزل افزود: اکثر سازندگان خودروهای تجاری با انباشتگی خودرو در پارکینگ ها مواجه هستند و این بحث واقعا آسیب رسان است.

وی در ادامه اشاره داشت به این که طی روزهای گذشته، بحث بر این بوده که گواهی اسقاط برای خودروهای دست دوم وارداتی، حذف شود. با اشاره به این موضوع و تاکید بر این که گروه از واردات استقبال می‌کند چون باعث می‌شود هم مشتریان بتوانند فرصت‌ها و آپشن های مختلفی داشته باشند و هم یک رقابت عادلانه به وجود آید، اظهار داشت: جای تعجب دارد چراکه قوانینی که ما وضع می‌کنیم، در گام اول، حداقل باید به نفع تولیدکننده باشد و در غیر این صورت، حداقل نباید در مقابل واردات، تولید مورد اجحاف قرار گیرد، در نتیجه این انتظار را داریم چنانچه قرار است بحث الزام گواهی اسقاط از خودروهای وارداتی دست دوم برداشته شود، همین تصمیم در مورد تولید عادی نیز اتخاذ شود.

وی با تاکید بر این که نگرانی ها و چالش‌های مرتبط با گواهی اسقاط، مختص بهمن دیزل نیست و دیگر شرکت های فعال در زمینه تولید خودروهای تجاری و کار نیز با آن دست به گریبان هستند، گفت: حداقل درخواست ما این است که بتوانیم بصورت نقدی هزینه گواهی اسقاط را به صندوق پرداخت کنیم و فارغ از مبلغی که تعیین می‌شود، بتوانیم از این فرصت‌های تولیدی استفاده کنیم.

خضری همچنین تاکید داشت اگر قرار است هر امتیازی و هر شرایطی ایجاد شود، اول باید به تولید اختصاص یابد و بعد به واردات، یا در غیر این صورت، حداقل در شرایط برابر برای تولید و واردات باشد.

در ادامه بیوک علمیرادلو نیز با اشاره به این که اسقاط در همان ابتدا در جهت حمایت از تولید به الزامات اضافه شد، از این که همین گواهی اسقاط موجبات توقف تولید را فراهم آورده، ابراز تعجب کرد و افزود: ما در حال حاضر درگیر بورس اسقاط شده‌ایم یعنی امروز با یک قیمت خرید می‌کنیم، در کمتر از دو ساعت، فروشنده منصرف شده، درخواست قیمت بالاتر می‌کند، یعنی در حد ساعتی قیمت‌ها عوض می‌شود.

مدیرعامل گروه بهمن تاکید کرد اگر قرار است اسقاطی رخ دهد، باید در دو جهت حرکت کرد، اول کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، و دوم حمایت از تولید، اما در حال حاضر هیچ یک از این اتفاقات صورت نمی‌پذیرد. وی افزود: اخیرا نیز دولت تصمیم درستی گرفته مبنی بر این که درصدی از فروش محصول به صندوقی واریز شود تا از محل درآمدهای حاصله، دولت بتواند بحث اسقاط خودروها را پیش ببرد اما تا این تصمیم، به قانون تبدیل شود، مدت ها به طول خواهد انجامید.

علیمرادلو با ذکر این توضیحات تاکید داشت که وظیفه خودروساز، نه اسقاط، بلکه تولید است و مساله گواهی اسقاط در حال حاضر تمامی سازندگان خودروهای تجاری و کار را دچار مشکل کرده است. وی افزود: ما در حال حاضر قصد داریم یک تعداد مینی‌بوس را در اختیار شهرداری تهران بگذاریم برای جابجایی زائرین اربعین که می‌بایست هفته آینده راهی شوند اما گرفتار جمع‌آوری گواهی اسقاط از بازار هستیم تا بتوانیم محصول را در اختیار زائرین قرار دهیم.

علیمرادلو در پایان ابراز امیدواری کرد وزارت صمت بتواند لایحه دو فوریتی اخیر هیات دولت برای گواهی اسقاط را به قانون تبدیل کرده، آن را اجرایی کند چراکه معتقد است تمامی سازندگان خودروهای تجاری و کار، و همچنین سازندگان موتورسیکلت درگیر آن هستند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟