هیوندای استارگِیزِر؛ تلاشی برای زنده نگاه داشتن MPV ها

جدیدترین محصول هیوندای که قرار است عرضه به بازار را ابتدا از اندونزی تجربه کند، مینی‌ون کوچک اما خوش‌چهره و مدرنی با نام استارگیزر است.

دوشنبه - ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
معرفی مینی‌ون جدید هیوندای استارگیزر

با رُشد روزافزون محبوبیت کراس‌اوور ها و کاهش شدید استقبال از MPV ها (یا همان مینی‌ون ها) طی سال های گذشته این ذهنیت را پدید آورده که رفته رفته به پایان مینی‌ون ها نزدیک می‌شویم و خریداران خودروهایی از این دست، بیشتر و بیشتر جذب کراس‌اوور ها خواهند شد. اما خودروسازان هنوز از مینی‌ون ها نا امید نشده‌اند و سعی دارند با هرچه جذاب‌تر ساختن نسل جدید تولیدات خود در این کلاس خودرویی، آن را زنده نگاه دارند. نمونه این تلاش را به عینه می‌توان در نسل جدید مینی‌ون های هیوندای یعنی استاریا و کاستو دید. این خودروساز کُره‌ای اما در تلاش برای تقویت جایگاه مینی‌ون ها، به همین دو محصول جدید اکتفا نکرده و خودرو جدیدی با نام استارگِیزِر (Stargazer) معرفی کرده که با وجود ابعادی جمع‌وجور (طول بدنه ۴.۴۶۰ میلیمتر)، ماهیتی بسیار کاربردی داشته و با پیکربندی شش یا هفت نفره برای بازارهای هدف که فعلا در جنوب شرقی آسیا هستند، معرفی شده است.

نامی که هیوندای برای این محصول جدید خود انتخاب کرده، یعنی استارگِیزِر، به زبان خودمان “ستاره‌نگر” معنی می‌شود اما جالب این است که نه سقف شیشه‌ای برای این خودرو در نظر گرفته شده، نه حتی سانروف معمولی که بتوان از داخل آن، ستاره‌ها را در شب دید. اما آنچه که می‌تواند این ضعف آپشنی Hyundai Stargazer را کمرنگ کند، چهره بسیار مدرن و متمایز آن است که مخصوصا برای کلاس گریزان از هیجان بصری MPV ها، یک امتیاز بسیار خوب به حساب می‌آید. این طراحی، به ویژه در نمای جلو بسیار یادآور طراحی جسورانه و مدرن استاریا می‌باشد اما با این تفاوت که در آن، خبری از درب های کشویی عقب نیست، مشخصه ای که با رقبای اصلی این خودرو از جمله میتسوبیشی اکسپندر، تویوتا آوانزا و سوزوکی ارتیگا مشترک است.

در نمای عقب اما طراحی Stargazer بیشتر به بایون که از تولیدات جدید هیوندای در رده کراس‌اوور های ساب‌کامپکت است، شباهت دارد؛ مخصوصا از نظر طراحی چراغ های به ظاهر متصل به یکدیگر و یکپارچه که در هنگام روشن بودن، شکل حرف H انگلیسی را می‌سازند. هنر طراحان هیوندای جایی بیشتر نمود می‌یابد که بدانید استارگیزر را برپایه پلتفرم و ساختاری مشترک با نسل جدید کیا کارنز طراحی کرده‌اند اما به لطف زبان طراحی کاملا متفاوت، به هیچ عنوان متوجه این ارتباط و اشتراک ساختاری نخواهید شد.

برخلاف طراحی ساختارشکنانه ظاهری اما فضای داخلی Hyundai Stargazer حس و حالی مرسوم‌تر دارد و به همین اندازه، کاربردی است. برای مثال، فضای باری که پشت ردیف سوم صندلی‌ها، معادل ۲۰۰ لیتر اعلام شده، با خواباندن این ردیف به ۵۸۵ لیتر می‌رسد که برای این رده ابعادی، عدد بسیار خوبی است.

در این محیط که در پیکربندی های شش و هفت نفره قابل عرضه خواهد بود، MPV جدید Hyundai از امکاناتی نظیر میز و جالیوانی تعبیه شده در پشتی صندلی سرنشین کناری جلو، درگاه شارژ USB برای سرنشینان جلو و ردیف وسط، نمایشگر دیجیتال به جای نشانگرهای مرسوم پشت فرمان (از نوع ۴.۲ اینچ)، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچ لمسی، پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، کنترل فشار باد تایرها و مجموعه سیستم‌های ایمنی همیار Hyundai SmartSense ADAS بهره می‌برد که مورد آخر، شامل تشخیص انحراف از مسیر، همیار حفظ خودرو در بین خطوط، حفظ فاصله با خودرو مقابل همراه با ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار نقاط کور راننده و هشدار ترافیک عبوری از پُشت خودرو در هنگام دنده عقب می‌شود.

هیوندای قرار است استارگیزر را در تیپ‌های تجهیزاتی اکتیو، ترند، استایل و پرایم در اندونزی که اولین بازار هدف این MPV جدید است، عرضه کند. بسته به سطح تجهیزات، قیمت Hyundai Stargazer در اندونزی بین ۱۶.۲۲۴ تا ۲۰.۴۷۸ دلار متغیر خواهد بود. محرک آن نیز یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که با ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت، توان تولید ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد. این موتور ۴ سیلندر در حالت عادی متصل به گیربکس ۶ سرعته دستی است اما تیپ های تجهیزاتی بالاتر، دارای گیربکس CVT هستند. ذکر این نکته ضروری است که Hyundai Stargazer در کارخانه‌ای واقع در اندونزی به تولید می‌رسد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟