۱.۲۰۲ کیلومتر پیمایش با هر بار شارژ؛ مرسدس جدید رکورد خودش را شکست

مرسدس-بنز ویژن EQXX توانست در سفری از مبدا اشتوتگارت آلمان به مقصد انگلیس، رکوردی تازه برای پیمایش با هر بار شارژ کامل باتری‌ها به ثبت رساند.

جمعه - ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
Mercedes-Benz Vision EQXX

خودرو مفهومی تمام‌الکتریکی Mercedes Vision EQXX که پیش‌تر توانسته بود ۱.۰۰۷ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل باتری ها بپیماید، در سفری که از اشتوتگارت آلمان تا سیلوراستون انگلیس برای شرکت در فستیوال سرعت گوودوود داشت توانسته مسافتی بالغ بر ۱.۲۰۲ کیلومتر را بی‌وقفه بپیماید.

این سفر دو روزه که ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید، در شرایطی مشابه با آنچه که خریدار خودرویی در این سطح از آن استفاده خواهد کرد، صورت گرفت مثل رانندگی با حداکثر سرعت (۱۴۰ کیلومتر در ساعت) در اتوبان‌های بدون محدودیت آلمان، تجربه ترافیک سنگین بزرگراه منتهی به لندن و کمی هم پرسه در شهر. و این در حالی است که سرنشینان به مدت ۸ ساعت از سیستم تهویه خودرو نیز استفاده کردند. نکته جالب توجه این است که بخشی از ظرفیت باقیمانده باتری ها نیز صرف پیمایش ۱۱ دور سریع در پیست تقریبا شش کیلومتری سیلوراستون با رانندگی Nyck de Vries (راننده فرمولا E) نیز شد و حتی در این ۱۱ دور، خودرو به حداکثر سرعت خود نیز رسید. با این حساب، اگر این ۶۵ کیلومتر رانندگی تهاجمی در پیست نبود، Vision EQXX می‌توانست به بُرد پیمایش بیشتری نیز دست یابد.

طبق اطلاعات سفر، Vision EQXX در این مدت دو روز، در هر ۱۰۰ کیلومتر بطور متوسط ۸.۳ کیلووات-ساعت انرژی استفاده کرده و با متوسط سرعتی نزدیک به ۸۳ کیلومتر در ساعت رانده شده. برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید در سفر پیشین، متوسط مصرف انرژی آن صدی ۸.۷ کیلووات-ساعت بوده.

مرسدس هنوز در مورد ظرفیت دقیق پکیج باتری های به‌کار رفته در Vision EQXX اطلاعاتی ارائه نکرده اما می‌دانیم ظرفیت این پکیج کمتر از ۱۰۰ کیلووات-ساعت است و در مقایسه با پکیج باتری‌های به‌کار رفته در EQS، دست‌کم ۵۰ درصد حجم و ۳۰ درصد وزن کمتر دارد. این پکیج، منبع تغذیه یک موتور برقی ۲۴۱ اسب‌بخاری است و برای مصرف بهینه‌تر انرژی آن، مورادی نظیر سیستم تهویه، سیستم اطلاعات و سرگرمی و … توسط پانل خورشیدی تعبیه شده در سقف تامین انرژی می‌شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که مواردی نظیر آیرودینامیک بدنه و وزن خالص (که در Vision EQXX نزدیک به ۱.۷۵۵ کیلوگرم است) در رسیدن به این سطح از مصرف بهینه انرژی، بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟