پارادوکسی بنام پژو۴۰۸؛ معرفی فست‌بک کراس جدید پژو

پژو در کمتر از یک ماه، دو خودرو کاملا متفاوت با نام ۴۰۸ معرفی کرده؛ اولی سدان بود و مختص چین، اما دومی یک فست‌بک کراس برای بازارهای اروپاست.

پنجشنبه - ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
2023 Peugeot 408 Fastback

اگر به یاد داشته باشید، چند روز پیش از معرفی سدان کامپکت جدیدی از پژو برای بازار چین گفتیم که ۴۰۸ نام دارد و در قالب فیس‌لیفت ۲۰۲۳، با وجود استخوان‌بندی قدیمی، ظاهر و فضای داخلی‌اش به نسل جدید پژو۳۰۸ بازارهای جهانی شبیه شده. در واقع برای بازار چین، ۴۰۸ حکم ۳۰۸سدان را دارد. اما امروز پژو دیگری با همین کُد، یعنی ۴۰۸ برای بازارهای اروپایی معرفی شده که محصولی کاملا جدید است و تجربه حضور در یک کلاس جدید خودرویی را برای پژو رقم می‌زند. بله تعجب نکنید، پژو۴۰۸ جدید بازارهای اروپایی یک فست‌بک کراس است در ابعاد خودروهای کامپکت که پلتفرم و ساختاری مشترک با Citroën C5 X دارد.

از نظر ابعادی، پژو ۴۰۸ بازارهای اروپایی نزدیک به ۳۰۸استیشن است. پلتفرم نیز همان EMP۲ به‌کار رفته در نسل جدید ۳۰۸ است. اما به لطف استایل فست‌بک قد کشیده، یا همان کراس، با گونه کاملا متفاوتی از خودرو روبرو هستیم؛ خودرویی که هم نسبت به سدان های هم‌اندازه، کاربردی‌تر است و هم ژستی شبیه به کراس‌اوور ها. این ژست مخصوصا زمانی که خودرو بر روی رینگ‌های ۲۰اینچ با طراحی منحصربفردش سوار است، کاملا مشخص است. حال که بحث کاربردی‌تر بودن به نسبت سدان‌های هم‌اندازه نیز مطرح شد، بد نیست بدانید فضای بار پژو۴۰۸ جدید بازارهای اروپایی ۵۳۶ لیتر اعلام شده که در صورت خواباندن ردیف عقب صندلی‌ها، به ۱.۶۱۱ لیتر می‌رسد.

برخلاف طراحی ظاهری که متفاوت و متمایز از ۳۰۸هاچبک و استیشن فرم گرفته، مخصوصا در نمای جانبی، فضای داخلی پژو ۴۰۸ بازارهای اروپایی مشابه همان چیزی است که در ۳۰۸ نیز دیده‌ایم. البته این ویژگی بدی نیست چراکه پژو در طراحی این فضا، به واقع ساختارشکنی کرده و مرسومات را تا آنجا که بتواند به خلق یک محیط مدرن و هیجان‌انگیز کمک کند، کنار گذاشته. امکانات خوبی نیز در قالب این محیط عرضه می‌شود مثل نمایشگرهای ۱۰اینچ برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نشانگرهای پشت فرمان، سیستم صوتی پریمیوم فوکال با ۱۰ بلندگو و ساب‌ووفر که در یک پروسه سه‌ساله و بصورت اختصاصی برای ۴۰۸ ساخته شده، ایربگ‌های جلو، جانبی جلو و عقب و پرده‌ای، صندلی‌های برقی مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش جلو، کروزکنترل، ترمز اضطراری اتوماتیک، آینه‌های برقی دارای گرمکن، دوربین دنده عقب به همراه سیستم دید ۳۶۰درجه و امکاناتی از این دست.

پژو در ابتدای عرضه، سه پیشرانه برای ۴۰۸ در نظر گرفته. مدل پایه با موتور ۱.۲ لیتری توربو بنزینی ۳ سیلندر عرضه خواهد شد که با ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، محرک محور جلو است. دو گزینه بعدی هم محرک محور جلو (FWD) هستند اما با این تفاوت که از نوع پلاگین-هایبرید بوده، از ترکیب موتور ۱.۶ توربو بنزینی متصل به گیربکس ۸ سرعته اتومات با یک موتور برقی ۱۰۹ اسب‌بخاری تشکیل یافته است. در این ترکیب، موتور برقی از مجموعه باتری‌های قابل شارژ با منبع برق خارجی تغذیه می‌کند.

پیشرانه پلاگین-هایبرید ضعیف‌تر ۱۵۰ اسب‌بخار از موتور ۱.۶ لیتری توربو قدرت می‌گیرد، عددی که برای پیشرانه پلاگین-هایبرید قوی‌تر، معادل ۱۸۰ اسب‌بخار اعلام شده است. با این حساب و در حالت ترکیبی، پیشرانه ضعیف‌تر با مجموع قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار، بیشینه گشتاوری معادل ۳۶۰ نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار می‌دهد. این اعداد برای Peugeot 408 PHEV قوی‌تر، به ترتیب ۲۲۵ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. در کنار این پیشرانه‌ها، گفته می‌شود پژو برای عرضه مدل تمام‌الکتریکی ۴۰۸ نیز برنامه دارد. اما خبری از مدل دیزل برای آن نخواهد بود.

عرضه پژو۴۰۸ در بازارهای اروپایی برای ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. تولید آن نیز در سایت تولیدی مولهاوس فرانسه انجام خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟