نسل جدید خودرویی که در ایران، ناکام بود

رقابت داغ در بازار کراس‌اوور های کامپکت Roewe را بر آن داشته تا نسل جدید RX5 را با این استایل متمایز و گستره‌ای از امکانات مدرن، به‌روز کند.

جمعه - ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
2023 荣威RX5

یکی از جدیدترین خودروهایی که به تازگی برای بازار چین معرفی شده، نسل جدید Roewe RX5 جدید است. این خودرو، با نشان Roewe شاید برای ما آشنا نباشد اما همزاد MG-نِشانَش، MG RX5 را خوب می‌شناسیم؛ خودرویی که اواخر ۱۳۹۶ روی خط تولید فردا موتور رفت و قرار بود سالانه ۵ تا ۶ هزار دستگاه از آن مونتاژ، و در ایران عرضه شود اما با بازگشت تحریم‌ها، MG یکی از اولین برندهایی بود که عطای ماندن در ایران را به لقایش بخشید تا فردا بماند و خودرویی که مونتاژش در ایران به ۱۰۰ دستگاه هم نرسید. جای خالی MG در ایران، مخصوصا امروز که شاهد پوست‌اندازی تولیدات این برند با طراحی جذاب و تکنولوژی روز هستیم، بیشتر احساس می‌شود. نمونه آن هم همین Roewe RX5 جدید است که احتمالا در ادامه، با برند MG نیز عرضه خواهد شد.

در نسل جدید، تناسبات کلی بدنه Roewe RX5 تفاوت زیادی نداشته اما تمامی سطوح بدنه، کاملا از نو طراحی شده‌اند، آن هم به سبکی که یک ژست کاملا به‌روز و تهاجمی به این کراس‌اوور کامپکت داده؛ از جلوپنجره بسیار بزرگ بگیرید تا خطوط تیز و پُف‌های بدنه، و جزئیاتی مانند دستگیره مخفی درب‌ها. در واقع برخلاف سادگی ظاهر RX5 آشنا برای ما، نسل جدید با یک جسارت خاص در طراحی، به‌روز شده که البته این رویکرد، تعجبی هم ندارد چراکه رقبایی پیش روی Roewe RX5 قرار دارند که هم جذاب هستند و هم مجهز مثل چانگان CS55 پلاس، جیلی NL3 و جتا VS5.

پیشرانه Roewe RX5 جدید اما شاید روی کاغذ، جذابیت طراحی ظاهری آن را نداشته باشد. محرک این خودرو، طبق معمول یک موتور ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر است. اما قدرت آن ۱۸۷ اسب‌بخار قدرت و بیشینه گشتاورش، ۲۸۵ نیوتن‌متر اعلام شده که برای این جثه، اعداد خوبی به حساب می‌آیند. گیربکس متصل به این موتور هم بستگی به تیپ تجهیزاتی دارد به این ترتیب که هم می‌تواند از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچ باشد و هم از نوع ۸ سرعته اتوماتیک معمولی. در کنار این موتور، بعید نیست نمونه های هایبرید و پلاگین هایبرید نیز برپایه Roewe RX5 جدید عرضه شود که البته فعلا اطلاعاتی در این مورد منتشر نشده.

اما در مورد یک چیز می‌توانیم توضیحات بیشتر ارائه بدهیم و آن، چیزی نیست جز سیستم های همیار متنوعی که در قالب Roewe RX5 جدید عرضه می‌شود. طبق اطلاعات ارئه شده، در ساخت این خودرو از ۲۸ حسگر شامل ۳ رادار، ۱۱ دوربین با وضوح بالا، ۱۲ رادار فراصوت و دوربین‌های ۸ مگاپیکسل استفاده شده که در ترکیب با هم می‌توانند اطلاعات دقیقی از پیرامون خودرو به کامپیوتر مرکزی بدهند. این اطلاعات به کمک سیستم هایی مثل هشدار نقاط کور، تشخیص انحراف از مسیر، تشخیص علایم جاده، کروزکنترل و …، سطح قابل قبولی از قابلیت خودران بودن را به Roewe RX5 جدید می‌دهد.

طراحی داخلی Roewe RX5 جدید هم جزئیات جالبی دارد مثل فرمان که به سبک محصولات تسلا طراحی شده و حتی کنترلگر هایی به شکل جوی‌ستیک در دو طرف آن قرار گرفته. همچون بسیاری از خودروهای چینی و غیرچینی جدید، یک نمایشگر بزرگ و کشیده روی داشبورد این خودرو خودنمایی می‌کند که عملگرهای مختلف را تحت کنترل دارد. و در این بین، سردنده کریستالی اهرم تعویض دنده که شبیهش را پیش‌تر در تولیدات لوکس ولوو دیده‌ایم را نباید از قلم انداخت.

نسل جدید Roewe RX5 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و احتمالا با این ویژگی‌ها، می‌تواند جایگاه خود در بازار چین را ارتقاء دهد. محض اطلاع هم که شده، بد نیست بدانید شش ماه گذشته Roewe RX5 فروش نزدیک به ۵۹ هزار دستگاه داشته که عنوانی بهتر از سیزدهمی در مقایسه با خودروهای هم‌رده بازار چین به این کراس‌اوور کامپکت نداده. از نظر قیمت هم احتمالا باید کمی گران‌تر از نسل فعلی باشد که حدود قیمت ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار یوانی (۱۵ تا ۲۱ هزار دلار) دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟