مصرف بهینه سوخت، یکی از دغدغههای اصلی خودرو سازان و رانندگان است. میزان مصرف سوخت خودرو گذشته از آنکه رابطه مستقیمی با رفتار معمول ما در هنگام رانندگی با خودرو دارد، به سلامت خودرو و اجزای آن نیز وابسته است. از جمله این مشکلات ناخوشایند، مصرف سوخت بالای خودرو است که در ادامه به دلایل متداول آن میپردازیم.
کثیفی و خرابی شمعها
یکی از مهمترین قسمتهای پیشرانه که سلامت آن تاثیری مستقیم بر عملکرد خودرو دارد، شمع جرقه است. شمعها، قطعاتی مصرفی هستند که پس از مدتی به پایان عمر مفید خود میرسند و به تعویض احتیاج پیدا میکنند. عدم توجه به سلامت شمع و یا انتخاب نوع نامناسب یا نامرغوب آن، موجبات افزایش مصرف و افت توان پیشرانه را فراهم میآورد.
شمع، باید حدود هر ۵ الی ۱۰ هزار کیلومتر یکبار باز شده و چک شود و در صورت لزوم، از دوده و آلایندههای تجمع یافته پاک شده و فیلر گیری شود. عمر مفید نهایی عموم شمعهای متداول بازار بیش از ۲۰ هزار کیلومتر نیست، اما شمعهای خاصی نیز هستند که ممکن است قادر به کارکردن تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باشند. در خصوص انتخاب شمع مناسب باید دقت کرد که بسیاری از شمعهای بازاری موجود موسوم به چند پلاتینه و آلیاژ ایریدیوم ممکن است به جای داشتن تاثیر مفید، به دلیل عدم تناسب حرارتی و کارایی مورد نیاز پیشرانه خودروی شما، موجب افزایش مصرف و افت توان شوند.
کثیفی انژکتورها
انژکتور، یکی از دقیقترین و حساسترین اجزای خودرو است که باید سوخت را با ظرافت خاصی با دامنه مخروطی شکل ۳۰ درجه پخش کند. هرگونه فرم پاششی بجز این حالت مردود است. علت حساس بودن شیوه پاشش انژکتور، جلوگیری از بروز پدیده منیفویلد خیس است. پدیده منیفویلد خیس، پدیدهای است که در آن به دلیل پاشش غلط سوخت، بنزین در محوطه پشت سوپاپ شره کرده و بر روی دیواره داخلی پورت هوا تجمع میکند. این موضوع موجب میشود که با باز شدن سوپاپ، سوخت اضافی به صورت مایع (و نه پودر) وارد سیلندر شده و باعث خام سوزی میشود. اگر شدت این مسئله زیاد باشد، موجب روشن شدن چراغ چک خواهد شد. بهتر است انژکتورها هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر از روی خودرو باز شده و با دستگاه شستشو شوند تا پاشش آنها مجددا به محدوده قابل قبول برسد.
خرابی و کثیفی سنسورها
خرابی و کثیفی سنسورها موجب کارکرد بد پیشرانه و مصرف سوخت بالا در خودروهای مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری میشوند. سنسورها به عنوان عناصر ورودی سیستم، باید قادر به رساندن اطلاعات صحیح باشند و در صورت خرابی، ECU سعی میکند با تخمین زدن اطلاعات آنها تا حد امکان به کار خود ادامه بدهد. یکی از سنسورهایی که بسیار در عملکرد پیشرانه تاثیرگذار است، سنسور اکسیژن است. سنسور اکسیژن با تشخیص غلظت اکسیژن در دود خروجی، نقشی کلیدی در تنظیم و تصحیح نسبت سوخت به هوا توسط ECU را بازی میکند. کثیفی و یا خرابی این سنسور و عملکرد نادرست آن، موجب افزایش قابل توجه مصرف سوخت، ریپ زدن و یا کپ کردن خودرو و روشن شدن چراغ چک میشود. سنسور اکسیژن را هر چند وقت یکبار با نهایت احتیاط باز کرده و نوک آن را تمیز کنید.
از جمله دیگر سنسورهای مهم، غلاف سنسور مپ و دمای هواست. ECU به کمک سه سنسور دمای هوا، فشار هوا (Map) و سنسور موقعیت دریچه گاز، سعی میکند که حجم هوای ورودی به پیشرانه در هر لحظه را محاسبه کند. از میان این سه سنسور، دو عدد از آنها (که عموما در یک غلاف قرار دارند) در معرض مستقیم جریان هوا قرار داشته و به مرور زمان کثیف میشوند که باید باز شده و تمیز شوند.
خرابی سنسور دمای هوا و افت مقدار دقت آن، از جمله دیگر دلایل تغییر مصرف سوخت است چرا که یکی از پارامترهای اصلی مورد نظر ECU در پاشش سوخت، دمای پیشرانه است. عملکرد نادرست سنسور دمای آب، موجب عدم کنترل دمای دقیق پیشرانه شده و البته استارت زنی را نیز سخت میکند که ممکن است با خام سوزی همراه باشد.
خرابی جلوبندی
خرابی و به هم خوردن تنظیمات و زوایای چرخها، از جمله دلایل اصلی افزایش قابل توجه مصرف است. اگر چرخها در زوایای غلطی قرار بگیرند، موجب مقاومت غلطشی اضافه میشوند. بنابراین گذشته از افزایش میزان ساییدگی تایرها، انرژی بیشتری نیز صرف حرکت خودرو شده و مصرف سوخت بالا میرود. حتما هرچند وقت یکبار اقدام به بررسی و تنظیم جلوبندی خودروی خود کنید.
تایرها و ترمز ها
تایرها به عنوان تنها نقطه تماس خودرو با سطح زمین، نقشی اساسی در کیفیت حرکت خودرو و مصرف سوخت بازی میکنند. تایرهای فرسوده، مقاومت غلطشی بالاتری دارند و مصرف را نیز بالا میبرند. وضعیت تایرهای کم باد نیز مشابه است. همواره فشار باد تایرها را در محدوده توصیه شده توسط سازنده حفظ کنید و از رانندگی با تایر فرسوده پرهیز کنید.
ترمزها نیز از جمله قسمتهایی هستند که اگرچه تاثیری در میزان مصرف سوخت به صورت مستقیم ندارند اما بروز مشکل در عملکرد آنها و درگیری بی مورد موجب افزایش مصرف سوخت میشود. اگر ترمزها درگیری لنت دارند، حتما اقدام به تنظیم کردن آنها کنید چرا که درگیری اضافه لنت گذشته از سایش بی مورد دیسک و کاسه و خود لنت، موجب مقاومت گردشی اضافی چرخها و افزایش مصرف سوخت میشود.
نشتی بخار بنزین
وجود نشتی در مدار بازیافت بخار بنزین از جمله دلایل افزایش مصرف سوخت است، چرا که سوخت درون باک خودرو تبخیر شده و به هدر میرود. هرچه باک خالیتر باشد، تبخیر سوخت نیز بیشتر بوده و پمپ بنزین نیز بیشتر داغ میکند. حتما در صورت استشمام بوی بنزین، اتصالات باک، حبابگیر باک و سلامت مخزن کنیستر را بررسی کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟