چری در ابتدای فعالیت های خود در عرصه خودروسازی، همچون بسیاری از برندهای همدوره، توجه ویژه به سدان ها داشت اما با تغییر ذایقهای که بازار به سمت کراساوور ها داشت، این خودروساز چینی نیز تمرکز خود را روی توسعه و عرضه کراساوور در کلاسهای مختلف گذاشت. اما حال که از نظر تنوع محصول در این کلاس خودرویی در وضعیت خوبی قرار دارد، زمان آن رسیده تا به تولیدات سدان خود نیز کمی تنوع ببخشد. و برای این مهم، چه چیزی بهتر از یک سدان میدسایز که بتواند به عنوان آلترناتیوی ارزانتر با خارجیهای این کلاس خودرویی بازار چین نظیر فورد موندئو، تویوتا کمری و هوندا آکورد به رقابت بپردازد. این محصول آتی که فعلا در هیبت یک خودرو مفهومی و با نام M1E به نمایش درآمده، قرار است با نام چری آریزو ۸ روی خط تولید برود. آغاز عرضه Chery Arrizo 8 در بازار چین برای اواسط تابستان برنامهریزی شده.
چری آریزو ۸ هویت بصری خود را از سبک طراحی جدیدی میگیرد میگیرد که به تازگی در چری تیگو۸ پرو نیز دیدهایم. از فرم کلی جلوپنجره و چراغها گرفته تا دریچه های کناری هوا که نقش هوارسانی به محفظه چرخ های جلو جهت جلوگیری از اغتشاش جریان هوا در این قسمت را بر عهده دارند، و همچنین باریکه کرومی که از دل چراغهای جلو به طرفین نشان چری رسیدهاند، عناصر طراحی چهره جسور چری آریزو ۸ پرو مشابه الگوی طراحی نمای جلو تیگو۸ پرو بازار چین است.
متناسب با این طراحی مهیج نمای جلو، طراحان چری سعی داشتهاند نمای جانبی را نیز به همین اندازه، اسپرتی و القاء کننده حس سرعت طراحی کنند. این حس به کمک تعدد خطوط سریع در امتداد افق، گلگیرهای برآمده، قرار گرفتن آینههای جنوبی روی درب و شیب به نسبت تند قوس سقف ایجاد میشود. در نمای عقب نیز آنچه که بیش از هر چیز دیگر جلب نظر میکند، طرح مدرن چراغ های یکپارچه عقب است. همچنین در بحث طراحی ظاهری بد نیست به امکان عرضه چری آریزو ۸ جدید بصورت دو رنگ با سقف و ستونهای سیاه اشاره کنیم.
خروجی کار در بخش طراحی، خودرویی است که حداقل در ظاهر توان رقابت در بازار سدان های میدسایز چین که عمدتا هم ظاهر جذاب و بهروزی دارند را دارد. و این حس، با ورود به کابین، بیشتر تقویت میشود؛ فضایی که همچون طراحی نمای جلو، بسیار یادآور کابین مجهز و مدرن چری تیگو۸ پرو است. در این محیط، آنچه که در همان نگاه اول جلبنظر میکند، طرح نمایشگر به ظاهر یکپارچه ای است که بصورت ایستاده روی داشبورد قرار گرفته.
به لطف این نمایشگر کشیده و باریک که از نمایشگر ۱۲.۳ اینچ لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان تشکیل یافته، استفاده از دکمههای فیزیکی به حداقل ممکن رسیده. در واقع غیر از دکمه های کنترلی چندمنظوره روی فرمان، دکمههای تنظیم شیشه ها بر روی درب ها و تنظیم حالت رانندگی، دیگر خبری از دکمهها و کنترلگرهای فیزیکی مرسوم در کابین چری آریزو ۸ نیست. برای سیستم تهویه هم به جای کنترلگرهای فیزیکی مرسوم از سطح حساس به لمسی که زیر هواکشهای مرکزی روی داشبورد جانمایی شده، استفاده شده است.
در کنار این طراحی مدرن و تکنولوژی-محور فضای داخلی، به نظر میآید چری قصد عرضه آریزو ۸ سدان با متریال و تریم بالاردهای را نیز دارد. برای مثال امکان سفارش کابین با تزئینات چوب و چرم در رنگبندی متنوع وجود خواهد داشت و حتی به سبک خودروهای لوکس، یک پانل تزئینی با طرح گرافیکی سفارشی روی داشبورد تعبیه شده که البته هنوز مشخص نیست در مدل تولیدی هم وجود داشته باشد یا خیر.
دستیار صوتی، نویگیشن، کروزکنترل، سیستم تشخیص چهره و خوابآلودگی راننده، تشخیص علایم جاده، پد شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند، تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطهای، سرمایش و گرمایش صندلیهای برقی جلو، ورود و استارت بدون کلید، ایربگهای جلو، جانبی جلو و پردهای، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم صوتی پریمیوم، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … نیز از جمله امکاناتی هستند که Chery قرار است در مجهزترین تیپهای تجهیزاتی Arrizo 8 به مشتریان ارائه دهد.
چری هنوز اطلاعاتی در مورد قیمتگذاری سدان آریزو ۸ منتشر نکرده اما به نظر میآید شروع قیمت این خودرو در چین از حدود ۱۴۰ هزار یوان (۲۲ هزار دلار) خواهد بود. برای پیشرانه Chery Arrizo 8 نیز دو گزینه در نظر گرفته شده است. موتور پایه، واحد ۱.۶ لیتری توربو ۱۹۴ اسببخاری است که با ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور، به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ متصل است. تیپهای تجهیزاتی بالاتر اما با موتور ۲.۰ لیتری توربو عرضه خواهند شد. این موتور ۲۵۰ اسببخاری توان تولید ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه را داشته، همچون نمونه ۱.۶ توربو به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ متصل خواهد بود.
در ادامه میتوانید گالری تصاویر انتشار یافته از Chery M1E را مشاهده کنید. در ضمن، پیشنهاد میکنیم جهت آگاهی از تازههای جهان خودرو و پیگیری اخبار و سوژههای خودرویی روز کشورمان، حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟