تویوتا آیگو یک سوپرمینی شهری است که در دو نسل اول، در اروپا و با همکاری پژو-سیتروئن (که امروز بخشی از اتحاد استلانتیس است) طراحی و مهندسی شد اما در نسل جدید که امروز بصورت رسمی رونمایی شد، دیگر خبری از همکاری با خودروسازان اروپایی نیست چراکه آیگو جدید تماما توسط تویوتا طراحی و مهندسی شده. و از آنجایی که هم پژو و هم سیتروئن تصمیم به خروج از بازار سوپرمینی های شهری گرفته اند و دیگر برنامه ای برای جایگزین پژو ۱۰۸ و سیتروئن C1 ندارند، تویوتا آیگو جدید قرار است در بازاری به مراتب کمرقیبتر از قبل ورود کند.
نسل جدید تویوتا آیگو در کنار فاصله گرفتن از هرگونه ارتباط با فامیل فرانسوی خود، سعی دارد متفاوت از آنچه که تا به امروز بوده، جلوه کند. در واقع تویوتا با استایل جدیدی که برای این کوچولوی اروپایی خود در نظر گرفته، و همچنین اضافه کردن پسوند X به نام آن، آیگو جدید را در هیبت یک کراساوور کوچک شهری بازتعریف کرده. درست است که از نظر ابعادی، تویوتا آیگو ایکس کماکان جاپایی نزدیک به خودرو های سگمنت A اروپا دارد اما از هر نظر بزرگتر شده و این، مخصوصا با ژست بلندقامتتر از قبل (به واسطه ۱۱ میلیمتر ارتفاع سواری بیشتر) و طراحی قدرتیتر بدنه، کاملا مشهود است.
تویوتا آیگو جدید، کمی بزرگتر، کمی پرهیبتتر
طول بدنه Aygo X با افزایش ۲۳۵ میلیمتری به نسبت آیگو نسل دو، به ۳.۷۰۰ میلیمتر رسیده. فاصله دو محور نیز ۹۰ میلیمتر افزایش یافته که در کنار بازنگری در تناسبات کلی بدنه، به فضای داخلی بیشتر، مخصوصا برای سرنشینان عقب انجامیده. و باید به ۱۲۵ میلیمتر عرض و ۶۵ میلیمتر ارتفاع بیشتر به نسبت نسلی که قرار است جایگزینش شود نیز اشاره کنیم. با این حساب، میتوان از نظر ابعادی تویوتا آیگو ایکس را در رده خودروهایی نظیر هیوندای i10، کیا پیکانتو و فیات پاندا قرار داد. فضای بار نیز با افزایش ۶۰ واحدی به ۲۳۱ لیتر (۲۶۹ لیتر در صورت برداشتن طاقچه عقب) رسیده است.
در ضمن، با توجه به این که ردیف عقب صندلی ها قابلیت خواباندن دارد، با آیگو جدید امکان حمل بار با حجم حداکثر ۸۲۹ لیتر وجود دارد. با تمام اینها اما کماکان خبری از شیشه هایی با قابلیت بالا و پایین شدن برای فضای عقب نیست و این یعنی در Aygo X نیز شیشه های عقب به سمت بیرون باز میشوند.
جزئیات و امکانات
رشد ابعادی در نسل جدید آیگو آنقدر بوده که تویوتا بتواند رینگ های ۱۸ اینچ زیر آن بیاندازد که به رنگ سیاه مات و با جزئیات نارنجی برای این تویوتای جدید در نظر گرفته شده. پلتفرم مورد استفاده در Toyota Aygo X از نوع GA-B است و همچون گذشته، امکان سفارش این تویوتا با سقف پارچه ای بازشو وجود دارد؛ موردی که مخصوصا مورد توجه جوانتر های پیرو مُد که دوست دارند بیشتر در شهر دیده شوند، قرار خواهد گرفت. و حال که بحث حضور آیگو ایکس در شهر شد، بد نیست بدانید به لطف شعاع گردشی که تنها ۴.۷ متر اعلام شده، رانندگی با این تویوتای جدید در شهر های شلوغ، بسیار راحت و بیدغدغه خواهد بود.
حس سرزندگی و جوانی تزریق شده در طراحی ظاهری تویوتا آیگو ایکس، در طراحی داخلی آن نیز کاملا قابل درک است، مخصوصا با فضای رنگارنگی که به لطف ترکیب سطوح سیاه با تریم رنگی و همچنین بخشهای بدون پوشش پلاستیک یا چرم درب ها ایجاد شده. امکانات قابل توجهی نیز با وجود ماهیت اقتصادی در آیگو ایکس عرضه میشود مثل مولتیمدیا با نمایشگر ۹ اینچ لمسی، مودلایتینگ، شارژر بیسیم گوشی های هوشمند، چراغ های تمام LED جلو و امکان به روز رسانی نرم افزارها و سیستم های خودرو بصورت آنی از طریق اینترنت. به این لیست باید کروزکنترل تطبیقپذیر، رادار تشخیص عابر پیاده حتی در شب، هشدار انحراف از مسیر و همیار حفظ خودرو در بین خطوط، قابلیت تشخیص دوچرخهسوار و امکاناتی از این دست را نیز اضافه کنید.
پیشرانه تویوتا آیگو ایکس
در بخش پیشرانه، تویوتا تصمیم گرفته خریداران آیگو ایکس را زیاد سردرگُم و دو به شک نکند و تنها یک گزینه ارائه داده که آن هم از نوع ۱.۰ لیتری توربو تنفس طبیعی با ۷۲ اسببخار قدرت و ۹۳ نیوتنمتر گشتاور است. این موتور سه سیلندر بنزینی را هم با گیربکس ۵ سرعته دستی میتوان سفارش داد و هم با گیربکس CVT. با گیربکس CVT، تویوتا آیگو ایکس کمی سریعتر میشود و میتواند در ۱۵.۵ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، عددی که برای مدل مجهز به گیربکس دستی، ۱۵.۶ ثانیه اعلام شده. اما حداکثر سرعت برای مدل مجهز به گیربکس دستی ۱۵۸ کیلومتر در ساعت است که ۷ کیلومتر در ساعت بیشتر از مدل مجهز به گیربکس CVT است.
بسته به سطح امکانات، Toyota Aygo X وزن ۹۴۰ تا ۱.۰۱۵ کیلوگرمی دارد. و این وزن کم، در ترکیب با حجم کم پیشرانه باعث میشود تا مصرف سوخت بسیار پایینی نیز داشته باشد. تویوتا میگوید متوسط مصرف سوخت آیگو ایکس صدی ۴.۷ لیتر است و در هر کیلومتر، تنها ۱۰۷ گرم CO2 تحویل جو میدهد.
این تویوتا ساخت چک است
تولید آیگو ایکس قرار است در سایت جمهوری چک تویوتا انجام شود، یعنی همان کارخانه ای که پیشتر محصولات پژو و سیتروئن در آن تولید میشد و حال تحت مالکیت کامل تویوتاست. تویوتا در حال حاضر نسل جدید یاریس را در این سایت تولید میکند و انتظار میرود به زودی تولید آیگو ایکس نیز در این سایت آغاز شود. تویوتا آغاز عرضه آیگو ایکس به بازار را برای ۲۰۲۲ برنامهریزی کرده. در ادامه میتوانید گالری تصاویر Toyota Aygo X را مشاهده فرمایید. در ضمن، پیشنهاد میکنیم جهت آگاهی از تازه های جهان خودرو حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟